Hjälp sår som inte läker!

Lukissnookis

Trådstartare
Jag behöver hjälp!



Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det inte kommer att gå att sys då det var för mycket vävnad som saknades.



Har lagt om såret med sorbact, kompress, bomull och vetrap.

Såret har aldrig varit infekterat, svullet eller värmeökat. Hon har aldrig varit halt eller dyl, man skulle aldrig kunna tro att hon är skadad.



Jag har haft jätteproblem med svallkött, jag blev tipsad om Betnovat som jag har haft på och svallköttet har då försvunnit helt.

Men eftersom det sitter på baksidan av framknäet så lyckas det att ”spricka” upp och det går fram och tillbaka med läkningen.



I tisdags kastade jag in handduken och beställde tid på klinik för att få hjälp med

såret då jag är helt dränerad över det här.



Dom röntgade för att utesluta skelettskada och det visade ingenting.

Dom skar bort och rensade lite runt såret.



Nu 2 dagar senare så har såret fullkomligt EXPLODERAT med svallkött och såret har aldrig sett värre ut en det gör nu!

Jag är så förtvivlad och känner mig så ledsen över detta förbannade sår!!



Är det någon som har tips eller råd om sår som inte vill läka?



Mvh Linda & Doris
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag behöver hjälp!



Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det inte kommer att gå att sys då det var för mycket vävnad som saknades.



Har lagt om såret med sorbact, kompress, bomull och vetrap.

Såret har aldrig varit infekterat, svullet eller värmeökat. Hon har aldrig varit halt eller dyl, man skulle aldrig kunna tro att hon är skadad.



Jag har haft jätteproblem med svallkött, jag blev tipsad om Betnovat som jag har haft på och svallköttet har då försvunnit helt.

Men eftersom det sitter på baksidan av framknäet så lyckas det att ”spricka” upp och det går fram och tillbaka med läkningen.



I tisdags kastade jag in handduken och beställde tid på klinik för att få hjälp med

såret då jag är helt dränerad över det här.



Dom röntgade för att utesluta skelettskada och det visade ingenting.

Dom skar bort och rensade lite runt såret.



Nu 2 dagar senare så har såret fullkomligt EXPLODERAT med svallkött och såret har aldrig sett värre ut en det gör nu!

Jag är så förtvivlad och känner mig så ledsen över detta förbannade sår!!



Är det någon som har tips eller råd om sår som inte vill läka?



Mvh Linda & Doris
Fanns en liknande tråd med en annan hästägare med samma problem
 
Usch så otäckt det ser ut :( . Manukahonung har fungerat makalöst bra på de stora sårskador mina haft. Dock inte i klass med din häst. Lägger du om såret ofta? För att sorbact ska fungera bäst behöver bandaget sitta 3-5dagar innan en lägger nytt. Då hinner det skapas en gosig miljö för de bra bakterierna. Jag är väldigt förtjust i rödljusterapi och det kan hjälpa till läkning också, men går förstås bara att köra på med det när det är bandagsbyte.

Detta såret läktes oväntat fort med honung, sorbact och bandagebyte var femte dag.
20190821_211705.jpg
 
Om sår inte läker finns det oftast något underliggande problem, förutom själva grundförutsättningen att det sitter på ett hästben (ont om mjukvävnad under huden, generellt dålig cirkulation, hästens naturliga benägenhet att bilda svallkött osv)
Underliggande problem kan vara: infektion/bakterier/biofilm, främmande eller nekrotiskt material i såret, för mkt rörelse i såret (att hästen rört sig/sitt ben för mkt eller att någon struktur - tex en sena - rör sig i såret), typ av sår (hur mkt skada det finns på omkringliggande vävnad), mm.

Det är svårt att säga exakt vad som pågår i din hästs sår baserat på bara en bild, men det där ser inte alldeles friskt ut. Givet att man inte gör några överraskande fynd vid undersökning av såret hade jag nog velat skära ned svallköttet aggressivt (både för att få bort svallköttet och ev bakteriebeläggning) och sedan bandagera med en skumkompress (skumkompresser är dyrt men ett betydligt bättre alternativ för såret än en "vanlig" grön sorbact, de är mjuka och fastnar inte och leder bort överflödigt sekret från sårytan). Just baksida framknä är ju inte ett jättekul område för bandage så jag hade gjort något lätt bandage bara kring carpus med kompress, vaddlinda och vetrap + tejp upptill/nedtill för att undvika tryck på sårområdet.

Hudtransplantation som nämns i en post som länkas till här i tråden kan vara ett bra sätt att förkorta läktiden, men det kräver att man först har en frisk och jämn granulationsvävnad som täcker hela sårytan (och det händer att man under förberedelseprocessen får såret att läka såpass att transplantation inte behövs).

Hoppas att kliniken kan hjälpa er! :heart Annars se om de kan konsultera med ngt av de större djursjukhusen för råd. Vet inte var i landet ni befinner er?
 
Jag behöver hjälp!



Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det inte kommer att gå att sys då det var för mycket vävnad som saknades.



Har lagt om såret med sorbact, kompress, bomull och vetrap.

Såret har aldrig varit infekterat, svullet eller värmeökat. Hon har aldrig varit halt eller dyl, man skulle aldrig kunna tro att hon är skadad.



Jag har haft jätteproblem med svallkött, jag blev tipsad om Betnovat som jag har haft på och svallköttet har då försvunnit helt.

Men eftersom det sitter på baksidan av framknäet så lyckas det att ”spricka” upp och det går fram och tillbaka med läkningen.



I tisdags kastade jag in handduken och beställde tid på klinik för att få hjälp med

såret då jag är helt dränerad över det här.



Dom röntgade för att utesluta skelettskada och det visade ingenting.

Dom skar bort och rensade lite runt såret.



Nu 2 dagar senare så har såret fullkomligt EXPLODERAT med svallkött och såret har aldrig sett värre ut en det gör nu!

Jag är så förtvivlad och känner mig så ledsen över detta förbannade sår!!



Är det någon som har tips eller råd om sår som inte vill läka?



Mvh Linda & Doris
Spontant tänker jag som människodoktor att det där skulle jag ha debriderat och sytt- om det hade gått att få igen såret dvs med tanke på var det sitter. Så som det ser ut nu kommer det sannolikt inte att läka.
 
Spontant tänker jag som människodoktor att det där skulle jag ha debriderat och sytt- om det hade gått att få igen såret dvs med tanke på var det sitter. Så som det ser ut nu kommer det sannolikt inte att läka.
Ser extremt svårt ut att ens få igen sårhålan, och ännu svårare att få det att inte spricka upp igen.
 
Spontant tänker jag som människodoktor att det där skulle jag ha debriderat och sytt- om det hade gått att få igen såret dvs med tanke på var det sitter. Så som det ser ut nu kommer det sannolikt inte att läka.
Jag, som veterinärstudent, tänker att det där inte kommer gå att sy igen, det är för stort med mycket vävnad som saknas och precis över ett rörligt område.
 
Jag har tagit bort bilderna på Tants sår. För oss med djup sårhåla in till benet och sår på 3x2 cm fungerade Intrasitegel tillsammans med Sorbact bra. sedan som andra sagt, lägg inte om för ofta
 
Hej! Det var jag som hade ett liknande sår. Se den här tråden: https://www.bukefalos.se/threads/hudtransplantation-haest.1518741/#post-20340217

Tycker det ser ut som att du behöver ta ut en veterinär och skära såret igen. Sen skulle jag ärligt talat göra precis som jag gjort (kommer kosta en del i bandagematerial) för det fungerade helt klockrent för mig! Hör av dig om du vill ha tips om vilken salva, vart man kan beställa lotagen och vilka kompresser. Manukahonung driver svallkött så det ska du undvika tydligen :)
 
Usch så otäckt det ser ut :( . Manukahonung har fungerat makalöst bra på de stora sårskador mina haft. Dock inte i klass med din häst. Lägger du om såret ofta? För att sorbact ska fungera bäst behöver bandaget sitta 3-5dagar innan en lägger nytt. Då hinner det skapas en gosig miljö för de bra bakterierna. Jag är väldigt förtjust i rödljusterapi och det kan hjälpa till läkning också, men går förstås bara att köra på med det när det är bandagsbyte.

Detta såret läktes oväntat fort med honung, sorbact och bandagebyte var femte dag.
Visa bifogad fil 129484
Usch så otäckt det ser ut :( . Manukahonung har fungerat makalöst bra på de stora sårskador mina haft. Dock inte i klass med din häst. Lägger du om såret ofta? För att sorbact ska fungera bäst behöver bandaget sitta 3-5dagar innan en lägger nytt. Då hinner det skapas en gosig miljö för de bra bakterierna. Jag är väldigt förtjust i rödljusterapi och det kan hjälpa till läkning också, men går förstås bara att köra på med det när det är bandagsbyte.

Detta såret läktes oväntat fort med honung, sorbact och bandagebyte var femte dag.
Visa bifogad fil 129484
Jag har bytt väldigt ofta, typ varje dag!😳🥶
Ingen veterinär har sagt till mig att jag ska låta det vara ett par dagar. Jag har berättat exakt hur jag gör då jag inte vill göra fel med hennes sår!

Men nu när du säger det, så låter det ju väldigt klokt och självklart!
 
Jag har tagit bort bilderna på Tants sår. För oss med djup sårhåla in till benet och sår på 3x2 cm fungerade Intrasitegel tillsammans med Sorbact bra. sedan som andra sagt, lägg inte om för ofta
Jag har lagt om jätteofta! 🥵
Har nog lagt ut lätt runt 10 000 kr på omläggningsmaterial på dom här 3 månaderna som gått….
 
Ser extremt svårt ut att ens få igen sårhålan, och ännu svårare att få det att inte spricka upp igen.

Jag, som veterinärstudent, tänker att det där inte kommer gå att sy igen, det är för stort med mycket vävnad som saknas och precis över ett rörligt område.

Ja, som sagt, därför jag skrev "om det hade gått att få igen såret". Det är väldigt stort och sitter dåligt till och då så lång tid har gått så är nog sannolikheten att det kommer sekundärläka tämligen låg, så på ett eller annat sätt tror jag ändå att man måste debridera.
 
Man blir så förtvivlad när det kan bli så här fint. Och så i nästa stund bli som en stor äcklig svamp!! 😰
 

Bifogade filer

  • IMG_9454.png
    IMG_9454.png
    552,7 KB · Visningar: 178

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 603
Senast: höstmåne
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 230
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 545
Senast: jarnroos
·
Hästvård Min häst blev ju sparkad för någon vecka sedan, "bara" en sårskada men såret blev infekterat. Efter att ha lagt jodopaxomslag i tre...
2
Svar
24
· Visningar
15 449
Senast: Tinnietoy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp