Bukefalos 28 år!

Blandrasavel i teorin

PopcornPlayer

Trådstartare
Jag har funderat väldigt mycket på sistone över fenomenet blandrasavel, både bland hästar och hundar. I nästan varje fall av blandrasavel handlar det om buskavel, "Jag har en söt tik och grannen har en okastrerad hanhund, låt oss göra en söt valp" eller "Låt oss ta fram en så liten hund som möjligt med så många olika småraser i som möjligt och låt oss sälja dessa så dyrt som möjligt".

Men säg att vi härinne nu skulle ta varsin kull, och vi får inte använda samma ras på mamman och pappan, hur skulle ni göra då? Lite mer planerad buskavel i teorin med syfte att få fram en bra hund, både temperamentsmässigt och exteriört.

Jag har funderat mycket över hur en sådan här korsning skulle bli (o nej, jag har inga som helst tankar eller avsiktar på att avsätta försöket i praktiken);

En sådan här
papillon.jpg

+ en sådan här
Shetland_Sheepdog.jpg
 
Sv: Blandrasavel i teorin

Med de raser jag ha, så skulle kombinationerna i så fall bli:

Stromboli_3_2_vannas-L.jpg


+

DSC_0240.jpg


Och

Mick_tjader-20071005%20009-mindre.jpg


+

080906-Gira-fin.jpg-hemsidan.jpg


Således skulle jag få jakthundar av alla de valpar som föds och de skulle alla ha ganska givna egenskaper = inga större överraskningar vare sig exteriört, mentalt eller egenskapsmässigt.
 
Sv: Blandrasavel i teorin

Jag skulle definitivt kört kombon:

westie.jpg


med

rase_102_1.jpg


Vilken jag skulle tro bli mycket lyckad, nästan så att jag skulle kunna göra det ändå ;) , annars hade jag nog provat med Jack russel.

Exa0004.jpg


Och

belgian_malinois2.jpg


Dvs inga större överaskningar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 134
Senast: kryddelydd
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att reda ut vår snart treåriga stövarhanes beteende, jag känner att när jag försöker tänka igenom detta själv fastnar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 058
Senast: escodobe
·
Hundavel & Ras Vi är ju flera här som har olika åsikter om hur vi som samhälle kan tänkas hantera de problem som finns i vad gäller både "farliga...
2
Svar
34
· Visningar
3 003
Senast: Trani
·
Övr. Hund Jag har köpt en ny valp nu i dagarna. Så här är det....min valp har tre syskon, de är alla dubbelt så stora som min tjej. De är...
2
Svar
28
· Visningar
2 199
Senast: christin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp