Blandraser och Utställning!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare joey123
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 106
J

joey123

Har suttit och funderat och diskuterat med vänner om utställningar för blandraser. Hur går det till, vad går det ut på och hur i hela världen bedömmer man en blandras?
Man kan ju inte ha något konkret att gå efter eftersom att det inte finns någon rasstandard att följa. Jag tycker att det verkar väldigt knepigt och kan inte förstå varaför man över huvdtaget anordnar en utställnig för blandraser. Det finns redan flera hundra olika hundraser räcker inte det?
Det borde juh finnas en ras utav dem som passar just mig. Sen är jag väldigt skeptisk till hur avel på blandraser är, tänker man på sjukdomar? Ögonlyser, Hd röntgar blandraser, Nä tror inte det. Sen en annan ska jag funderat på är hur folk kan ta så mkt pengar för ne blandras hund, det är inte många kronor som skiljer dem ifrån våra renrasiga hundar.

Sv: Blandraser och Utställning!

Blandras utställningar är inte till för att avelsmeritera hunden, utan en rolig samlingspunkt för blandras ägare.

Blandis utställningsdomare ska döma efter form, funktion, friskhet och följsamhet.

Seriöst - nej, roligt - ja

Angående priset på blandraser, vill man betala mer för en blandras - varsågod...

Men varför då ha en blandras utställning över huvudtaget.. Tycker man det är kul å ställa hund varför inte skaffa en renrasig??

Ja visst är det så att vill man betala mkt så får man väl göra det men åter igen varför inta skaffa sig en renrasig då?

Jag låter väldigt negativ till blandisar men så är det inte riktigt.. JAg försöker bara förstå mig på varför man betalat så mkt för en blandis.. Sen som jag skrev tidigare jag tänker på sjukdomar och defekter som kan komma upp..

Ang, priset, så finns det ju uppenbarligen köpare som vill betala dyrare för blandras, eftersom det finns otroligt många små blandrasvalpar på b.la blocket.

Vet en som säljes oreggade yourkshires för 9.000 och får det....

Själv skulle jag aldrig någonsin betala så dyrt för något utan stamtavla, då de ändå räknas som blandras..

Men,suck och stön!
Inte en blandras mot renras tråd igen!

Tycker man det är kul å ställa hund varför inte skaffa en renrasig??

Jag tror inte att man skaffar en blandras bara för att kunna gå på blandis utställningar, utan det är nog så att man redan har hunden och letar efter olika aktiviteter att åka på med den, och då är en "skoj" utställning en ganska underhållande utflykt för både matte/husse och hund.

Sen som jag skrev tidigare jag tänker på sjukdomar och defekter som kan komma upp..

Nu är jag absolut ingen blandras-avel-förespråkare (mestadels tvärtom). Men det finns faktiskt uppfödare som hälsotestar och kollar upp hälsostatus i släkten, en del lika långt bak som renras, då det är renraser från början ;)

*kl

Är inte för blandraser men de kan ju uppkomma...nog om detta men vill bara ge en liten blänkare om en tjej som ändrade min syn på hund och hund- en blandras är oxå en hund som har samma krav som en renrasig hund...

Hon köpte en blndrasvalp på 3mån från en okunnig uppfödare. Denna hunden (golden/border collie/rottweiler + svart hund troligtvis schäfer/korsning) är idag internationell räddningshund och vann IPO-SM i somras. Han är världens trevligaste men det säger ju inte att samma korsning blir likadan. Denna tjejen har kämpat i sin vilja att få hjälp med hundens träning. Brukshundklubben tog inte in henne i kurser för hunden ej var renrasig men hon var hjärtligt välkommen att bli fotad när hon vunnit LP I, LP II men ändå fick hon ej delta i spår/sökkurser.
Hon har kämpat och visat att man kan komma långt utan BHK.

Off-topic och vet inte vart jag vill komma egentligen...

Men varför då ha en blandras utställning över huvudtaget.. Tycker man det är kul å ställa hund varför inte skaffa en renrasig??
.

Fast det har man ju sett skrivet ganska ofta här på buke hur "orättvist" det är att blandrasägare inte får vara med på utställningar och andra tävlingar i samma mån som renrasiga hundar får. (Eftersom de anordnas av SKK/SBK.)

Så jag gissar att det är ett försök att få ännu en bit av kakan, s.a.s....

Det är imponerade ja, men hur stor är chansen att hon väljer blandras igen nästa gång hon ska köpa hund...?

En hundtidning skrev att blandrasen är friskare i första ledet, men inte i nästa, så bara man inte betäcker vidare så är det väl ok. Sen tycker jag att man ska titta på vilka raser som blandas, en del passar ju väldigt bra att blanda medan andra är helt katastrofala. Sen finns det ju raser som för inte så längesedan faktiskt ansågs vara blandraser, som nu är godkända så helt emot blandningar kanske man inte kan vara.
Men jag håller med, om man älskar att ställa ut hunden, köp en godkänd ras...

jag tänker inte heller ge mig in i någon för och emot ras/blandras tråd.
Jag sitter här hemma med en renras och en blandras och jag vill säga såhär...

Blandrasen är min egna hund(sambon har den renrasiga!)och jag gav 2500 kr för henne.Inte dyrt alls utan snarare vad jag ville betala för en hund utan stamtavla.

Jag är inte intresserad av avel,utställningar eller tävlingar och vill ha min hund till att träna med och som sällskap.Jag är väl medveten om hennes behov och "offrar" många timmar dagligen för att få en lugn,lydig och trevlig hund.

Att ställa ut henne i någon blandrasutställning skulle jag möjligtvis kunna se som en rolig grej.man får bekräftelse på om hon är lydig och mår bra,samt att det kan vara kul att träffa andra med sina hundar.Långt ifrån tävling,men aktivitet för hundägare med ett intresse för sin hund.

Om jag skulle skaffa blandras igen,så är svaret,jag vet inte.Allt handlar om att det är en trevlig hund som passar mig och att jag kan tillgodose hundens behov.För mig handlar det inte om en ras utan en hund,då jag inte är intresserad av tävlingar.Jag har inget behov av att visa upp vad vi kan eller hur vi ser ut,utan vill ha en trevlig hund i mitt hem.Vad andra tycker är mindre viktigt i den frågan.

Jag vet att du kan kolla av föräldrar mm på en renrasig med sjukdomar,hd-fel mm,men det finns inga garantier för vare sig det ena eller det andra,så det är alltid en risk vare sig du väljer det ena eller det andra.

En hundtidning skrev att blandrasen är friskare i första ledet, men inte i nästa, så bara man inte betäcker vidare så är det väl ok.

Om de två föräldradjuret inte har samma rasbundna sjukdom ja. Parar du en golden med schäfer är risken stor för höftfel t.ex eftersom det finns i båda raserna. Tyvärr är det ju sällan det bästa avelsmaterialet inom rasrena djur som används till blandrasaveln (i så fall skulle de vara verksamma inom renrasaveln istället), slutsatserna kan man dra själv.
Men sen finns ju den mentala biten att ta hänsyn till också precis som du skrev.

Jag vet att du kan kolla av föräldrar mm på en renrasig med sjukdomar,hd-fel mm,men det finns inga garantier för vare sig det ena eller det andra,så det är alltid en risk vare sig du väljer det ena eller det andra.

Frågan är snarare hur stor risk man vill ta. Att man väljer renrasig är definitivt ingen garanti i sig eftersom alla renrasuppfödare inte heller är genuint seriösa, man måste välja rätt kennel också.

Jag som har tagit bort två hundar nu pga sjukdom i ålder 4 och 2 år vet med mig att jag vill minimera risken så mycket jag kan till nästa gång.

*kl

Är inte för blandraser men de kan ju uppkomma...nog om detta men vill bara ge en liten blänkare om en tjej som ändrade min syn på hund och hund- en blandras är oxå en hund som har samma krav som en renrasig hund...

Hon köpte en blndrasvalp på 3mån från en okunnig uppfödare. Denna hunden (golden/border collie/rottweiler + svart hund troligtvis schäfer/korsning) är idag internationell räddningshund och vann IPO-SM i somras. Han är världens trevligaste men det säger ju inte att samma korsning blir likadan. Denna tjejen har kämpat i sin vilja att få hjälp med hundens träning. Brukshundklubben tog inte in henne i kurser för hunden ej var renrasig men hon var hjärtligt välkommen att bli fotad när hon vunnit LP I, LP II men ändå fick hon ej delta i spår/sökkurser.
Hon har kämpat och visat att man kan komma långt utan BHK.

Off-topic och vet inte vart jag vill komma egentligen...

Antar att IPO-SM som du menar inte var 2008, vad jag kan minnas så var det Imzedrifts Index som vann. Året innan var det Blixtra wom Scandinawian som knep första platsen.
Så ngn SM mästare i IPO tror jag inte att den är.

Frågan är snarare hur stor risk man vill ta. Att man väljer renrasig är definitivt ingen garanti i sig eftersom alla renrasuppfödare inte heller är genuint seriösa, man måste välja rätt kennel också.

Jag som har tagit bort två hundar nu pga sjukdom i ålder 4 och 2 år vet med mig att jag vill minimera risken så mycket jag kan till nästa gång.

Nu har jag ingen aning om om det är renras eller inte du har fått ta bort,men jag vet att det både är fel på vissa blandraser och på renraser,så var finns garantin?

Även om båda föräldrarna till hundarna (och längre tillbaka) är friska så finns det inga garantier,det är alltid en chansning man gör.

Visst kan man vara noggrannare i sitt val,men tyvärr,det garanterar inget heller.

Jag är inte för blandrasaveln igentligen,men jag anser det finns så många renrassjuka hundar också.så vad man "väljer" har mer med ras att göra än blandraser.

Ta alla dessa schäfrar med räkrumpa,eller bulldogs med andningsproblem,en labrador med höftfel,en skrynkelhund med eksem,Det ligger i arvet....

En blandras kan ju bli frisk(eller sjuk) o en renras kan bli detsamma,vad är skillnaden igentligen.....

Antar att IPO-SM som du menar inte var 2008, vad jag kan minnas så var det Imzedrifts Index som vann. Året innan var det Blixtra wom Scandinawian som knep första platsen.
Så ngn SM mästare i IPO tror jag inte att den är.

Gammal tråd, jag vet... Men det är räddningshunds-SM som avses, och SM tävlades i IPO-R (IPO för räddningshundar). IPO-R är inte så välkänd som tävlingsform, men den finns. :D
Jättekul att de knep förstaplatsen förresten, vi har tränat en del tillsammans (jag blev 4:a btw :D)

Ta alla dessa schäfrar med räkrumpa,eller bulldogs med andningsproblem,en labrador med höftfel,en skrynkelhund med eksem,Det ligger i arvet....

En blandras kan ju bli frisk(eller sjuk) o en renras kan bli detsamma,vad är skillnaden igentligen.....

Skillnaden är givetvis historiken. Köper du en renrasig schäfer efter räkrumpeföräldrar kan du ge dig den på att du får en räkrumpa. Vill du INTE ha en räkrumpa, köper du inte ur den kombinationen. VET du inte vem tex pappan är, hur vet du att det inte är en räkrumpa?

Liknande trådar

Övr. Hund För ett år sedan anordnade någon en utställning för alla sorters hunder, alltså allt från små till stora, renraser till blandraser. Min...
Svar
4
· Visningar
1 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka