Blandrasvalptråden...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blandrasvalptråden...

Skillnaden är ju att du visste vad du sysslade med, Toudi kan inte ens svara på frågan vad denna kullen skulle ha för specifikt syfte... "Vill ha en kull på min tik" är inte något specifikt syfte...

Och som sagt, du kunde svara på frågor och klargöra ditt syfte, ingen angrep väl dig?? När man vet vad uppfödaren sysslar med är det ingen som ifrågasätter.

Jag är fortfarande nyfiken på om det erbjuds och subventioneras valpkurs exvis..? Om hon tar tillbaka valpar?? Om hon har staken att säga att denna valpen är knäpp och bör avlivas osv...?

Mulles_matte, dina uppfödningar kan tillochmed jag stå bakom :D

//E

lady_vip skrev:
Skillnaden är ju att du visste vad du sysslade med, Toudi kan inte ens svara på frågan vad denna kullen skulle ha för specifikt syfte... "Vill ha en kull på min tik" är inte något specifikt syfte...

Och som sagt, du kunde svara på frågor och klargöra ditt syfte, ingen angrep väl dig?? När man vet vad uppfödaren sysslar med är det ingen som ifrågasätter.

Jag är fortfarande nyfiken på om det erbjuds och subventioneras valpkurs exvis..? Om hon tar tillbaka valpar?? Om hon har staken att säga att denna valpen är knäpp och bör avlivas osv...?

Mulles_matte, dina uppfödningar kan tillochmed jag stå bakom :D

//E

:D tack. Jo jag vill oxå ha svar på dom frågorna av henne. men det får man tydligen inte :crazy:

Nej ingen angrep mej när att jag hade svarat på alla dom frågorna som ställdes. och även svarat om och om igen på samma frågor. Det är i princip samma frågor som valpköpare ställer, oavsett om dom bara är nyfikna eller är intresserade av en valp. Ser ingen anledning att inte svara.

Senast ändrad:

Mynta2 skrev:
Nej jag är inte emot speciellt mycket...Krig, kärnkraftverk och djurplågeri är jag emot..men sedan orkar jag inte ödsla min energi på att gå och vara emot hela livet. Det kommer alltid finnas 2 läger, det kan man inte komma ifrån. Fst det finns ett fenomen som enbart verkar existera här på buke och det är: Om någon skriver: titta, jag har köpt en labrador, eller Schäfer...då reagerar alla med att ojja sig över vad pötig och sötig den är...MEN absolut INGEN ifrågasätter: Vad ska du använda den till...ska du tävla bruks...osv...Skriv igen och byt ut rasen till blandras: genast kommer första inlägget: Vad ska du med den till...du får inte tävla...du är oseriös. Själv är jag extremt oseriös, egentligen borde jag nog avliva min hund då det är en blandras...för den har säkert lynnesfel...än syns inget..men det kanske kommer :smirk: men vi ska bara gå klart våran kurs först som startar nästa vecka..samt gå en spårkurs. Lite seriös kan jag ju vara i mitt oseriösa tillstånd.

*förövrigt så har grannes renrasiga schäfer för tredje gången skadat min hund*....fast det kanske är normalt..den är ju trots allt renrasig och har stam :eek:

Detta inlägg var hemskt oseriöst..men det var meningen också...

Och det där skulle ge en inblick i hur "blandrashatarna" resonerar, eller? :rofl:

Trissa skrev:
Det finns en del seriösa uppfödare här på Buke - de svarar outtröttligt på frågor om sin uppfödning, mental och fysisk status och rasegenskaper, oavsett hur många gånger frågorna ställs. De är kunniga, pålästa och öppna för att de faktiskt kan ha fel. De är vänliga och toleranta mot de som ställer "puckade" frågor, och diskuterar gärna i en trevlig ton. De är kort sagt vad man kan förvänta sig av en seriös uppfödare.

Och de tycker att du gör rätt i att sätta valpar i din tik? :crazy:

Och de tror att avkommorna kommer att bli friska och sunda hundar? Men god mentalitet? :crazy:

Och de är såpass pålästa om både rottweiler, border collie och boxer, samt hur de olika egenskaperna fungerar ihop i en enda individ, så att de kan svara på dina frågor om
mental och fysisk status och rasegenskaper
?

I så fall kan jag säga GRATTIS.

/karlsson (som har världens finaste blandras men aldrig, aldrig kommer avla på honom)

Sluta försvara din individ det är aveln vi pratar om.

Precis!

Uppfödare är man när man föder upp en kulll.

En uppfödare för gener vidare. Oavsett vad det är för gener.

Skillnaden på en seriös uppfödare och en oseriös, är att de vet vilka gener de för vidare och vilka de sållar bort.

Är inte heller emot blandrashundar som individer. Det är aveln på dem, likväl på oseriöst uppfödda renraser, jag är emot.

Jag citerade visst fel ser jag nu. Inlägget är naturligtvis riktat åt Toudi. :o

njae det vet jag inte om jag håller med om riktigt :S Du svarar ganska så hetsigt, men du kanske är sån vad vet jag...skulle vara kul om någon tråd om blandraser någon gågn kunde vara utan bråk..men tydligen inte..

Love_travare skrev:
njae det vet jag inte om jag håller med om riktigt :S Du svarar ganska så hetsigt, men du kanske är sån vad vet jag...skulle vara kul om någon tråd om blandraser någon gågn kunde vara utan bråk..men tydligen inte..

Håller med om att det kunde vara intressant med en fredlig "Blandrastråd".
Men jag tror det blir svårt.

Skulle ändå vara kul att höra vad som fått andra att skaffa blandras, varför mellan de raserna och vad man vill aktivera den med.
Kommer dock inte våga mig på att starta en sådan tråd...
Denna tråd är väl snart rekord lång, men över 100 svar!?

Min blandras kom från en rasuppfödare som lovade samma uppföljning av kullen som hon ger sina rashundar. (Trots att detta var en "olyckshändelse", där veterinären räknade fel på när sprutan skulle ges.)
Men det blev det inget av...
Tror dock flera av köparna skulle behövt detta stöd.

Det är en mycket viktig bit då man tar en kull.
Att följa upp hundarna, framför allt under det första året.
Frågor ska man kunna ställa till sin väl insatta uppfödare, oavsett om det är renras eller ej.

Nu ställde hanhundens ägare upp vid ett par tillfällen i stället, så valpköparna blev inte helt övergivna.
Det är ju antagligen lite lättare med en blandning av 2 apporterande fågelhundar också.

Min lilla är underbar, och en hejjare på fågeljakt! (Ställer även älg med skall.)
Många som träffar henne, speciellt innom jaktsammanhang, tycker att det skulle vara en ypperlig "ny" ras.
Jag kan hålla med, men då ska det finnas mer planering från rasklubbarna bakom.

Toudi skrev:
men du mitt dåliga humör?
Den här meningen förstår jag inte alls... :confused:
.. om du läser va ja skrivit kanske du också tids nog inser varför ja inte orkar svara.
Nej, det gör jag inte. Du orkar svara på de som du uppenbart stör dig på (dina inlägg till mig har ju varit så få att någon hätsk ton ännu inte hunnit bryta ut, gissar jag), men kan inte svara mig som av ren nyfikenhet försöker bilda mig en uppfattning om blandrasavel och vad de som sysslar med den har för mål med sina blandisar. Om jag vill köpa en hund vill jag ju gärna veta vad som gjorde att uppfödaren valde just de två föräldrarna till att föra rasen (eller "blandrasen") vidare, men eftersom du är så ettrig och väljer att bara svara utan att ha något innehåll i dina inlägg, så kommer jag ju aldrig få det ur dig iaf.

Som flera andra skrivit så är du ute efter svar om blandrasavel använd sök funktionen, jag har inte bett om att bli intervjuad.
Om du läste vad jag skrev angående vad jag vill veta, så vore den här diskussionen mycket enklare och skulle ta mycket kortare tid... Men nu är den så gott som nedlagd hoppas jag, för dig får man ju ändå inga relevanta inlägg ifrån.

Jo, just blandrastrådarna brukar spåra ur..tyvärr.

Oki. Men jag tror att det finns en tråd om lika blandraser redan? Där man fick presentera sig? Eller har jag fel?

Vad ahr du för vovve då?

Toudi skrev:
klart ja vill svara i den här tråden den handlar ju om att smutskasta mig och min blandrasavel! Lite måste ja ju få lägga mig i :p

Jag får väl quota in mina inlägg, eftersom jag startade tråden i ett visst syfte. Och jo, jag skriver i svart för min text kan uppenbarligen inte synas annars...
Jozze skrev:
Jag är inte ett dugg intresserad av att läsa "folks" åsikter om blandrasavel. Även jag har sett att det funnits ett otal trådar om detta ämne; jag är inte helt blind. Och sökfunktionen vet även jag att man kan använda ;)

Det jag var nyfiken på var trådskaparens anledningar till att avla på sin tik. Jag fick ju veta att det fanns många fler anledningar än att bara vilja ta en kull efter sin tik, men fick aldrig (hann aldrig få?) reda på de andra anledningarna.
Är nyfiken då jag är lite för dåligt insatt för att kunna ha någon klar uppfattning om var jag står angående detta.

lady_vip's (det var väl du!?) exempel att korsa två jaktraser för att få fram en typ som det fanns få utav tycker jag låter intressant! Där förstår jag syftet.
Och frågan ställde jag alltså med anledning att få reda på hennes syfte att avla på sin tik :)
Jozze skrev:
Antar att jag får lov att klargöra syftet med denna tråd...

Jag startade denna tråd för att jag var nyfiken på Toudi's syfte med att avla på just denna specifika tik - vad som gjorde henne så exceptionellt bra att man vill föra hennes gener vidare. Det var aldrig något illa menat med mina frågor, vilket jag tycker har framgått eftersom jag hela tiden hållit mig till lugn och saklig ton, men har ännu inte fått något svar. Inte heller andra som hållit sig lugna och sakliga har fått svar på sina frågor om vad denna tik har som gör henne såpass bra att hon bör sättas i avel.
Däremot personer som Toudi stör sig på får många och hyffsat snabba svar. Varför blir det alltid så? :confused: Dem folk retar sig på, svaras det alltid mest till, medan vi som håller oss till sakfrågor får vänta och vänta...

(Inget illa menat heller till er som diskuterar i tråden, tycker bara att det svävat ut lite på sina håll.)
Tala gärna om för mig exakt var jag smutskastar din blandrasavel, för jag kan inte se ett endaste ställe där smutskastning förekommer.

Norrlänning skrev:
Du har inte läst allt va :smirk:

Både hon och nu jag då, skriver att hon inte vill/orkar svara på era frågor.
Ändå matar ni på för att troligen reta upp henne i hopp om att få igång en disskusion.

Men :smirk: på dej själv!!
Det är klart att jag läst hela tråden, helt imbecill är jag inte.

"I hopp om att få igång en disskusion" ja vad f*n väntar sig folk om man postar inlägg på ett Disskusionsforum.
Om inte annat är jag ytterst förvånad över att Toudi (eller du själv för den delen) inte svarar på relevanta sakfrågor som ställts ett flertal gånger -om jag fick ett bra svar på varför Toudi parat som hon gjort är jag nöjd sedan, men inte ens det får jag och det tycker jag är rätt så märkligt.

Min är Welsh sp. spaniel/Flatcoated retriever.
Ser ut som en högbent jaktcocker.

(Och så finns här 2 rens Flattar också.)

Undviker heta diskussionstrådar, då man alltid lyckas vara lite otydlig någonstans, och genast blir man missförstådd.
Men det är intressant att läsa vissa av dom!

Sen när blev jag en besserwisser? Jag håller mig till trådskaparens ämne, men det gör tydligen inte du? Personangrepp och påhopp, det innebär väl att du inte har några bra argument?

Jag förstår inte vad du tjaffsar om ang. din valptråd. Jag skrev något jag reagerade på. Likadant om någon hade visat en bild på en hund med 3 ben, konstig färg, annorlunda ras osv. Eller ska man starta en NY tråd då? "Hej, vilken häftig färg/ras/osv, på XXXX´s hund." Snacka om att det skulle bli tusen onödiga trådar uppe.

har de inte framgått till dig att ja inte orkar svara på flera maraton frågor?

Toudi skrev:
har de inte framgått till dig att ja inte orkar svara på flera maraton frågor?

Men det kommer sig att du orkar vara otrevlig och uppkäftig? Det har du tydligen tid och ork till.

kanske för att både du och ja vet om att du skulle ite nöja dig med ett svar ... du skulle fortsätta som alla andra rivjärn här inne :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 292
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 033
Senast: Nota
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 109
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma