Blanka stövlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ConnyPonny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 385
C

ConnyPonny

Nu drar snart tävlingssäsongen igång och då skall man ju försöka få blankaste stövlarna på tävlingen. Men hur gör ni egentligen? Har fått tips om att spraya med hårspray men tycker inte att det hjhälper eller kanske har jag haft tel slags spray?

Aja, alla blankfotade människor, dela med er av era tips nu!!!

Sv: Blanka stövlar

jag smörjer bara med läderfett de gånger jag orkar smörja ordentligt :p
blankt nog åt mig iaf.

jag har hört att man ska ta massor av läderfett och sen hårspray på det, men jag vet inte om det fungerar

Sån där svamp man har till läder i bilen, fins ofta på macken. Det är det bästa jag har provat iaf. :)

på med Läderbalsam (ganska mycket) och så tar man en handuk och gnuggar ordentligt så att det riktigt gnids in i lädret.

Vi kör läderputs för bilar. Funkar suuuper! :D Men säger bara, råka inte få nått på golvet, för räkna med att folk halkar! :crazy: .

När jag gjorde lumpen och skulle rida högvakt fick vi smälta vax över våra läderstövlar och sen sitta med bomullstussar med vatten och skokräm och polera. De blev helt sjukt blanka. Fast det är svårt och tidskrävande.
Jag skulle nog gå så långt att kalla det nördigt om man gjorde det för en tävling :D Men vill man ha blankast stövlar såär detta nog knepet... ;)

Gör först rent stövlarna med lädertvål.
När de torkat smetar du på skokräm och sedan får det torka in över natten. Slutligen tar du ett par gamla strumpbyxor och putsar upp dem med.
Du kan spegla dig i stövlarna sen, jag lovar. :D

Immer

nylonstrumpor på skokräm är super. Gnugga så snabbt du kan så att det blir lite värme från strumpan.

Ja precis! Detta är det som funkar bäst, lite varmt ska det bli!

// M

ALDRIG lädertvål! Det är precis det som får stövlarna matta och fula! :eek:

Rengör med en fuktad svamp i stället.

Alltid, helt klart det bästa, men det blir sjukt halt på golvet! En kompis pappa sprayade några stövlar i ridskolans sadelkammare, folk halkade där en vecka efteråt :crazy:

SKitsnack? Inte alls, hon har helt rätt.. även om du själv kanske inte tycker det så mattar lädertvål en del.

Inte om man sedan använder skokräm och strumpbyxa, vilket jag skrev i mitt första inlägg.
Mina ridstövlar är från 1982 och de är fortfarande lika blanka som de var när jag köpte dem - trots att jag alltid använt lädertvål när jag rengjort dem ;)

Immer

Själv så använder jag bara vatten och en vanlig trasa för att ta bort smuts och sedan precis som du; skokräm och strumpbyxa. Har dock sätt Cavallo stövlar som har mattats av tackvare lädertvål så du kommer inte kunna övertyga mig om att fallet inte är sådant att lädertvål inte har någon inverkan på stövlarna.

Salinero

I så fall är väl de stövlarna behandlade med något "extra" för att se blanka ut, och tål sedan inte en ordentlig rengöring.
Tacka vet jag kvalitetsläder, som det är i mina Darmer från 1982.:D

Immer

jag har cavallo.
tvättar av med vatten, kör skokräm, borstar dom med skoborste o sen nylonstrumpa

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 086
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?