blåser ut mat ur näsan

sweep

Trådstartare
en häst i stallet åt betfor idag och sen så blåste han ut en massa betfor ur näsan.
och det verkar som om betforn sitter långt in för det syns inget på utsidan.

Hur kommer betfor så långt in i näsan?

hästen hostar dessutom men det är inget "fel" på han (så vitt jag vet)

Jag är bara nyfiken.

Sv: blåser ut mat ur näsan

hur man får in betfor (eller annat) i näsan: man sväljer det fel så det hamnar i luftstrupen. Har du aldrig skrattat när du druckit något så det kommit ut ur näsan?

Vid foderstrupsförstoppning kan du få foderblandat näsflöde också.

Att hästen hostar kan tyda på att den fått ner mat i luftstrupen. är det 'bara' i luftstrupen brukar det inte vara så stor fara, men drar de ner det i lungorna behövs det inte så mycket för att få lunginflammation.

Att man oftare ser lunginflammation på flaskfdda föl är just för de får ner mjölken 'fel väg' och ner i lungorna (och att det inte alltid är så bra hygien vid flaskmatning).

Är hästen inte okej senare ikväll, blir sämre eller får feber etc skulle jag vilja att en veterinär kollade på honom imorgon bitti om det var min häst. F¨r han feber eller blir sämre skulle jag ringa ut vet akut.

han gör detta i stort sett varje dag

han hostar "alltid"

Om han hostar varje dag i samband med mat, samt att det kommer mat ur näsborrarna tycker jag ni ska kontakta veterinär för utredning.

Den häst jag känner med den symtomen hade fel på struplocket och hostade för att maten kom ner i fel strupe.

En frisk häst hostar inte "alltid".

nej det tycker inte jag heller men dom har inte hittat nått fel så vitt jag vet.

JA!
den är inte dammallergiker och ska äta mat ur hink, det är det jag vet.

jag ville ju bara veta vad mat i näsan kan bero på

Det kanske är så enkelt att det är en glupsk jäkel som sniffar in maten i näsan på ngt mysko sätt när han bökar runt i maten?

//kristel, vars förre häst hostade ut en Citronfjäril genom näsanunder en ridtur :rofl:

sweep skrev:
JA!
den är inte dammallergiker och ska äta mat ur hink, det är det jag vet.

jag ville ju bara veta vad mat i näsan kan bero på

Endera att den lyckas dra in maten genom näsan och sen frustar ut den, eller att den är så glupsk att den får mat i fel strupe (dvs i luftstrupen) och därifrån frustar/hostar ut det genom näsan.

Jämför med människor. Om du sätter i halsen så kan det komma ut genom näsan. Och om du stoppar näsan i något och sen andas in fast du inte borde så drar du in det genom näsan och det kommer ut därifrån med. (Som kallsupar etc)

En häst som stod i stallet där jag hade häst "när jag var liten", hade som ett hål mellan munhåla och "näsgången", så när han åt mat så kom det tuggad mat ut genom näsan :eek:

Då borde de åka till klinik för lungrönken o.sv. Det är ju inte rättvist mot hästen att den "alltid" hostar. Är hästen frisk hostar den ju inte.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
500
Senast: Mirtai
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 158
Senast: Mint
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 163
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka