Blåsljud på hjärtat...

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 7 186

RIA

Trådstartare
Idag var vi på 6-månaderskollen för Isabelle.

Hon växer så det knakar och väger nu 9195 gram och är 70.4 cm lång.
Gör allt som en 6-månaders ska och lite till :)

Allt var bra tills läkaren lyssnade på hennes hjärta, då stannade hon upp och lyssnade länge länge och även en annan tjej fick lyssna.
Dom hittade ett blåsljud...Så nu ska hon in till sjukhuset för att göra ultraljud på hjärtat.

Det som gör mig lite extra orolig är för att när hon föddes så fick vi stanna kvar ett dygn extra på bb. Läkaren ville inte låta oss åka hem för hon andades för häftigt, hjärtat slog för fort.
Tänkte om det kunde ha ett samband, men att dom kanske skulle kollat upp det mer noggrant då...

Dessutom så har vi hjärtfel i släkten. Mormor hade hjärtfel, vad vet jag inte. Å så har min ena lillasyster hjärtfel, klaffel.

Vad kan det vara för hjärtfel om man hör blåsljud? (finns ju olika hjärtfel...)
Å är det någon som vet hur snabbt man får komma in till sjukhuset för ultraljudet? glömde fråga om det...

Sv: Blåsljud på hjärtat...

Jag kan svara för mig själv...
Jag har blåsljud sedan födseln...det var...hmm...förträngningar ut till lungorna, blåsljud och hål tror jag.

Är du orolig så ring och hör hur de hade tänkt göra med UL...jag tror inte att de släpper det alls om det finns risk för barnets hälsa! De tar såklart din oro på största allvar och har förmodligen bra svar att ge dig.

Vidare finns så pass bra vård idag att man kan leva ett i princip normalt liv trots hjärtfel.
Så det kommer nog gå bra ska du se!

Håller tummarna för er, varesig det behövs eller inte :)

det hade vår dotter med, runt 8 mån ca.
BVC skickade oss till barnläkare i ystad som sedan skulle skicka remiss för ul.
Andledningen till att vi fick åka runt var att ibland kan blåsljud höras, ibland inte. Så hon
ville kolla en gång till innan vi gjorde UL.

Ca 3 veckor tog det innan remissen kom, och när vi kom dit lät det så pass mycket att läkaren
sa- Ja, här kommer vi ju hitta ett hål. Men Efter undersökningen visade det sig att det såg
helt perfekt ut, trots noggran undersökning.

Hoppas det går lika bra för er!

det hade vår dotter med, runt 8 mån ca.
BVC skickade oss till barnläkare i ystad som sedan skulle skicka remiss för ul.
Andledningen till att vi fick åka runt var att ibland kan blåsljud höras, ibland inte. Så hon
ville kolla en gång till innan vi gjorde UL.

Ca 3 veckor tog det innan remissen kom, och när vi kom dit lät det så pass mycket att läkaren
sa- Ja, här kommer vi ju hitta ett hål. Men Efter undersökningen visade det sig att det såg
helt perfekt ut, trots noggran undersökning.

Hoppas det går lika bra för er!

Ja, det hoppas jag med att det går som för er! Men hur stor är chansen egentligen, något utav barnen dom hittar blåsljud på "borde" ju ha hjärtfel av något slag, å det är säkert våran otur, som vanligt :(
Men som sagt, jag hoppas att det inte är någonting!

Jag kan svara för mig själv...
Jag har blåsljud sedan födseln...det var...hmm...förträngningar ut till lungorna, blåsljud och hål tror jag.

Är du orolig så ring och hör hur de hade tänkt göra med UL...jag tror inte att de släpper det alls om det finns risk för barnets hälsa! De tar såklart din oro på största allvar och har förmodligen bra svar att ge dig.

Vidare finns så pass bra vård idag att man kan leva ett i princip normalt liv trots hjärtfel.
Så det kommer nog gå bra ska du se!

Håller tummarna för er, varesig det behövs eller inte :)

Hur funkar livet för dig med det? Något speciellt du måste tänka på? extra koller? Eller du bara kör på som vanligt?

Ja, klart jag är nojjig, men vilken mamma vore inte det...Hade det varit såpass allvarligt att dom trodde hon behövt vård igår så hade dom ju skickat oss till sjukhuset direkt. Å eftersom hon eventuellt har haft det sen hon föddes, om hon nu har det, så kan det säkert vänta en vecka eller 2 till att kolla det även om det är något som måste göras vid. Men jag hoppas dom skyndar på med remissen, vill inte vänta för länge.

Blåsljud på hjärtat är tydligen inte något ovanligt. Våran son hade det. Upptäcktes när han var 8 månader. På UL visade det sig att han hade ett litet hål, kommer inte ihåg exakt var. När han var på ett andra UL 3 år gammal hade det växt ihop av sig själv. Enligt informationen vi fick då är det det vanligaste, att det växer ihop av sig själv med tiden.

Jag blev ju opererad pga hjärtfelet några gånger (senast ballongsprängning för typ 5-6 år sedan)
Annars märker jag mest att jag kan bli ruskigt trött...men det kan bero på mycket annat också.
Täta kontroller som barn/ung, betydligt färre (typ inga) som vuxen...om jag inte har sökt för det.
Jag har dock mediciner för det nu, tycker inte jag lider av det direkt.
Man vänjer sig, tror det är värst för anhöriga med sjukt barn, för oss sjuka finns det ju utomordentligt bra vård att få :)
Jag hade turen att födas i Uppsala och här har de varit helt outstanding!
:love:
(Tyvärr! Blir ju vården sämre och sämre med alla nedskärningar...men här i Uppsala är vården över lag otroligt bra... till skillnad från typ Nyköping där jag bodde i 3 år...)

Nu har jag inte så mycket att komma med, mer än att jag hade blåsljud på hjärtat då jag var liten. Det försvann av sig själv.
Hoppas ni får komma iväg fort, så ni slipper gå och fundera.

Var uppe på sjukhuset igår och Isabelle fick göra ultraljud på sitt hjärta. Det gick bra!
Dom hittade dock en sak, vilket har orsaket blåsljudet. Hon har en öppenstående ductus.
Mer om det kan ni läsa här; http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2174

Hon behöver inte opereras sa läkaren men vi ska på återbesök om 1 år för att kolla om det stängts av sig självt. Annars så skulle det troligtvis bara vara ett skönhetsfel på hjärtat, men det är fortfarande ett hjärtfel men ett litet sådant som tur är!

Skönt att vi fick veta och att det inte var något jätteallvarligt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
8 282
Gravid - 1år Ny här på bukefalos men varit en tyst läsare i många, många år. Vet inte riktigt vart jag ska börja, har varit kaos i huvudet sen i... 2 3
Svar
40
· Visningar
13 199
Senast: Lilleknodd
·
Hundhälsa Igår var vi in till veterinären i ett annat ärende och då upptäcktes ett blåsljud på hjärtat. Det gjordes röngten och det såg ett litet...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Got2Be
·
Katthälsa Känner väl mest att jag bara inte orkar mer just nu, har haft sån grym otur på husdjursfronten... :cry: Men i alla fall. Var till...
Svar
10
· Visningar
6 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka