Bukefalos 28 år!

Blek fläck på nosen

Philosophia

Trådstartare
Min ena tik har fått en blek fläck på nostryffeln i storlek 2mm i diameter. Hon är blåpigmenterad och fläcken är ljust gråblå.
Kan det vara vinternos av det slag som retrievers kan drabbas av eller kan det vara tecken på näringsbrist eller sjukdom?
 
Sv: Blek fläck på nosen

Bara en tanke, men i och med att det är en så liten fläck skulle det helt enkelt inte kunna vara ett ärr? Min hund har små fläckar med annan färg, typ vid ögat och på nosen, som kommer från att han har haft sår där.
 
Sv: Blek fläck på nosen

Lite OT kanske, men kan de få mörka fläckar av ärr också? Min har ju ganska ljust brun nos, men för ett par år sen fick han en svart fläck som jag inte vet ursprunget på. Ett ärr skulle ju förklara den :)
 
Sv: Blek fläck på nosen

Jag tror att jag skulle ha sett om hon hade haft ett sår på nostryffeln, men annars är det så klart möjligt.
 
Sv: Blek fläck på nosen

Förhoppningsvis är det ett ärr.

Men för att måla fan på väggen:
Så började Ivans mystiska nos, inom 2-3 veckor hade nästan all färg försvunnit.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1117514

;) Jag måste erkänna att jag hade Ivans nos i tankarna när jag startade tråden. Hon har dock inga andra fläckar med avsaknad av pigment. Turligt nog!

Fick du någonsin reda på vad Ivans fläckar berodde på? Var det vitiligo?
 
Sv: Blek fläck på nosen

Jag har googlat runt lite på vinternos och snönos och har sett andra whippar med det. Så jag hoppas på att det är vad det är. :)
 
Sv: Blek fläck på nosen

Nej, det var inte vitiligo eftersom vitiligo tydligen aldrig går tillbaka.
Ivan hade antagligen något svaj (underskott) på kalciumnivån, som i sin tur hade med könshormon att göra.
 
Sv: Blek fläck på nosen

Nu vet jag inte alls om det kan vara samma sak eller om blåpigmenterade hundar helt enkelt har sånna nosar, men Caspian som är blå har flera både ljusare, mörkare och svagt rosa prickar. Men jag har ju inte haft honom sen han var valp så vet inte om det är något han fått på senare tid eller haft från början.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått två konstiga vita fläckar på mulen, en i nederkant av vardera näsborre. Tänk precis där snordropparna lägger sig om de...
Svar
3
· Visningar
1 297
Övr. Hund Fick, som några av er kanske uppmärksammat, hem en omplacerings hane förra veckan. Allt har varit frid och fröjd hela veckan. En helt...
Svar
7
· Visningar
3 414
Senast: Miiip
·
Övr. Hund Vi har en valp som varit otursförföljd hela sitt liv tror jag. Han är drygt 10 veckor nu, och har senaste veckorna varit "sjuk" i en...
Svar
8
· Visningar
6 889
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp