blekta horseware täcken?

Cillen89

Trådstartare
jag klagar aldrig på horseware annars, dem är oslagbara, MEN, jag tycker dem bleks överdrivet mycket?!
tex. ett Rhino Wug, halvhals, brun-rutigt (220 g) köpte det i dec och användes fram till april, sedan var det för varmt att använda det. har legat i sadelkammaren fram tills nu. märkte då att det var en ENORM färgskillnad, eftersom halvhalsen den "viks" ju lite när täcket sitter på hästen, så där det varit vikt i halsen så är det vanliga ursprungliga färgen och resten är snarare ljus beigt, en extrem skillnad! Skitfult har det blivit faktiskt!
likadant med ett Amigo regntäcke, marin har det varit, nu är det snarare åt det lila hållet, och det är knappt ett år gammalt!
tycker även mitt Rhino regntäcke, grön-rutigt har börjat blekna i färgen ordentligt jämfört när det var nytt och det köptes i Juli!

jag har aldrig varit med om andra täcken som bleks så mycket, visst alla täcken blir ju lite matta i färgen, men inte så himmla mycket, och absolut inte på så kort tid!

är det bara jag som haft otur med mina bleka horseware täcken? eller är det faktiskt så att dem bleks oerhört mycket? känns ju lagom kul att lägga flera 1000 tals kronor på ett täcke som sedan blir så oerhört fult i färgen.
:cool:

Sv: blekta horseware täcken?

Jag har aldrig varit med om att mina horseware täcken blekt.
Du kanske skulle förvara dem på ett annat ställe?
Inget utav mina är blekt, det älsta rambo är säkert 10år.

Inget av mina täcken är blekta, jag har ca 7 st. Har heller aldrig sett något som blivit blekt :)

Det har jag aldrig varit med om. Jag har ett grönt Rambo som har haft samma färg sedan det inhandlades 2001 och det täcket har gått igenom det mesta. Kan det inte vara så att det är något fel på ditt täcke? Eller har du någonslags solarielampa med inbyggt blekmedel i sadelkammaren? Tråkigt om täckena bleks hela tiden. :(

dom är inte bara skitiga då? :p

jag har ett som är synligt blekt, men det är gammalt, över 10 år. ett lila rambo wug plus. sen har gjordarna och kantbanden på ett amigo turnout blivit blekta men annars har alla hållit färgen.

Flera i stallet har blekta Amigotäcken, även deras är lila. Har där emot inte sett några blekta Rhino eller Rambo.
Jag hänger undan mina så de inte utsätts för något direkt solljus och än har de inte bleknat :)

Båda mina Amigotäcken är ordentligt blekta till en blålila färg. Dom är ca tre år båda två.

Mina Amigotäcken är jättefina trots många dagar ute i lerig hage och många tvättar.

Jag har flera HW-täcken, det äldsta är nog 6-7 år gammalt och VÄL använt och inte ens det har blivit blekt.

Jag har ett HW Rhino brunrutigt med halvhals regntäcke (och vintertäcke). Det är tydligt blekt i färgen! Jättetråkigt! :( Det har förvarats mörkt i vår källare under vintern.... Vintertäcket har jag inte tittat på, men det har också förvarats mörkt i källaren under sommaren så jag hoppas det iaf behållt färgen.

//Alice

Enbart ett av mina har blekts.. Har mest Amigo, men även det brunrutiga Rhino som diskuteras. Det har dessutom hängt i stallet hela sommaren. Det köptes förra året, det äldsta jag har (Amigo) är 5 år, lika mörkt marinblått som när det kom.

Däremot köpte jag ett beg Amigo med 200 gram foder, som var/är mintgrönt med turkosa kantband typ där jag inte vet vad det är för denier - DET har blekts. Såvitt jag vet har den färgen inte gjorts i 1200 D (jag köpte det via tradera, använt ett par ggr bara, men inga lappar kvar så osäker på variant). Jag har bara de med 1200 D annars, om det spelar in? De har iaf inte blekts.

Inga av min hw-täcken har blivit blekta:

mörkblått med grönt kantband 380g rhino
mörkblått med grön/vitt kantband 200g rhino
blå/vit-rutigt utan fyllning rhino
brunrutigt thino 380g wug
blått utan fyllning amigo

har knäppt bild nu.. helt sinnessjukt vilken färgskillnad det är! är detta normalt? kanske bara jag som är så kär i den fina bruna fylliga färgen? :P men det känns helt klart överdrivet blekt.
och det är inte smutsigt, och det har förvarats i sadelkammaren, ingen risk att det varit förljust på något sätt och det blekts på det viset..
använt knappt 4 månader, dessutom vintermånader=inte särskilt mycket sol!
väldigt tråkigt!

http://s523.photobucket.com/albums/w355/luthien891/?action=view&current=Bild009.jpg

http://s523.photobucket.com/albums/w355/luthien891/?action=view&current=Bild012.jpg

jag har ett amigo regntäcke 1200D som jag kan tycka har blekts lite, visserliigen har de varit soldagar ibland när hon haft det, men det köpte jag nu i maj 09,,inte jättemycket blekt men "påbörjat"

mina andra HW täcken amigo turnout(marint) rambo california
rhino turnout plus har ej blivit blekta!

MEN GUD vad ditt har blekts!!!!!!!:crazy:

MEN GUD vad ditt har blekts!!!!!!!:crazy:[/QUOTE]

Ja, visst har det det?
SKITFULT :cry:

Senast ändrad:

har knäppt bild nu.. helt sinnessjukt vilken färgskillnad det är! är detta normalt? kanske bara jag som är så kär i den fina bruna fylliga färgen? :P men det känns helt klart överdrivet blekt.
och det är inte smutsigt, och det har förvarats i sadelkammaren, ingen risk att det varit förljust på något sätt och det blekts på det viset..
använt knappt 4 månader, dessutom vintermånader=inte särskilt mycket sol!
väldigt tråkigt!

http://s523.photobucket.com/albums/w355/luthien891/?action=view&current=Bild009.jpg

http://s523.photobucket.com/albums/w355/luthien891/?action=view&current=Bild012.jpg

Precis så har mitt regntäcke blekts. :( Vintertäcket har jag fortfarande inte tittat på....

//Alice

Är det tvättat någon gång?

Som sagts så mitt har inte blekts (kan ta bild om så önskas), men det SÅG blekt ut innan första tvätt, trots att det inte var så himla smutsigt vad man kunde se. Efter jag fick tillbaka det från tvätt är det precis lika djupt och mättat i färgerna som när det var nytt.

Alltså är det bara jag som inte bryr mig vilken färg min häst har på täcket i hagen? ;) Självklart är det ju lite trist om man betalar dyra pengar, men om täcket fortfarande har sin funktion så spelar det väl inte så stor roll om det är blekt i färgen?

Jag är petnoga med tävlingstäcken och så. Men utetäcket som han far och rullar med i första bästa lerpöl spelar utseendet inte så stor roll, bara det sitter bra och fyller sin funktion.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 235
Senast: Camigween
·
Utrustning Jag har tänkt köpa ett Horseware Amigo med 150 g foder, för jag vill ha ett lite tunnare thermotäcke att ha i "mellansäsongen" och...
Svar
10
· Visningar
1 437
Senast: Mitrolle
·
Utrustning Kaaaan inte bestämma mig, vad ska jag välja. ett Rhino Wug Plus 200 gram svart/grå-rutigt eller ett Amigo 200 gram i snygg khakifärg...
Svar
4
· Visningar
1 117
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka