Bukefalos 28 år!

Bli av med fett & bygga muskler samtidigt- omöjligt?

Aliche

Trådstartare
Har läst på jag vet inte hur många träningssidor och bloggar men jag blir inte klok på hur det hänger ihop...
Jag vill alltså bli av med överflödigt fett som jag har och bygga muskler för att bli stark och fast, bli smal är alltså inte nån prio utan bli av med det överflödiga fettet och bli fast och stark är målet. Jag är inte jätteöverviktig men det är väl kanske ca 6-7 kg fett som jag vill ha bort samtidigt som jag vill bli stark och fast i kroppen delvis för jag vill tycka om det jag ser i spegeln igen efter stor viktuppgång pga kortison men också för jag har tidigare ryggproblem som hålls i shack av en vältränad kropp och jag har dessutom ett jobb där jag står i princip hela tiden vilket såklart påfrestar leder och rygg.

Min fråga är då: jag har nu läst på flera sidor att man kan inte gå ner i vikt/bränna fett och få muskler samtidigt utan att man får göra det ena sen det andra? Om jag kombinerar konditionsträning (powerwalks med inslag av intervaller av joggning som ska bli mer jogging än pw så småningom) med styrketräning på gymmet med maskiner och fria vikter, kommer dom då ta ut varandra på nåt sätt? Det låter helt ologiskt för mig men jag vill inte heller göra något som förminskar resultaten! Jag har innan förstått det som att det bästa är att kombinera kondition och styrka för viktnedgång och starkare och fastare kropp, har jag missförstått eller gäller "antingen eller" principen bara för dom som deffar för att få jättemuskler?
Jag har sedan jag började träna på allvar och vara nogrann med min kost gått ner en del men det känns som det stannat av lite nu, är det något jag missat eller blir det bara så när man gått ner ett tag? Jag försöker variera min träning på alla sätt både konditionen med jogging, crosstrainer och roddmaskin och styrkeövningarna också efter att min naprapat som också är PT sa att kroppen vänjer sig och reagerar sämre om man bara gör samma saker hela tiden.

Blev kanske långt och konstigt men kärnfrågan är alltså måste jag först gå ner och sen bygga muskler och bli fast eller kan jag göra det samtidigt på ett effektivt sätt?
 
Har läst på jag vet inte hur många träningssidor och bloggar men jag blir inte klok på hur det hänger ihop...
Jag vill alltså bli av med överflödigt fett som jag har och bygga muskler för att bli stark och fast, bli smal är alltså inte nån prio utan bli av med det överflödiga fettet och bli fast och stark är målet. Jag är inte jätteöverviktig men det är väl kanske ca 6-7 kg fett som jag vill ha bort samtidigt som jag vill bli stark och fast i kroppen delvis för jag vill tycka om det jag ser i spegeln igen efter stor viktuppgång pga kortison men också för jag har tidigare ryggproblem som hålls i shack av en vältränad kropp och jag har dessutom ett jobb där jag står i princip hela tiden vilket såklart påfrestar leder och rygg.

Min fråga är då: jag har nu läst på flera sidor att man kan inte gå ner i vikt/bränna fett och få muskler samtidigt utan att man får göra det ena sen det andra? Om jag kombinerar konditionsträning (powerwalks med inslag av intervaller av joggning som ska bli mer jogging än pw så småningom) med styrketräning på gymmet med maskiner och fria vikter, kommer dom då ta ut varandra på nåt sätt? Det låter helt ologiskt för mig men jag vill inte heller göra något som förminskar resultaten! Jag har innan förstått det som att det bästa är att kombinera kondition och styrka för viktnedgång och starkare och fastare kropp, har jag missförstått eller gäller "antingen eller" principen bara för dom som deffar för att få jättemuskler?
Jag har sedan jag började träna på allvar och vara nogrann med min kost gått ner en del men det känns som det stannat av lite nu, är det något jag missat eller blir det bara så när man gått ner ett tag? Jag försöker variera min träning på alla sätt både konditionen med jogging, crosstrainer och roddmaskin och styrkeövningarna också efter att min naprapat som också är PT sa att kroppen vänjer sig och reagerar sämre om man bara gör samma saker hela tiden.

Blev kanske långt och konstigt men kärnfrågan är alltså måste jag först gå ner och sen bygga muskler och bli fast eller kan jag göra det samtidigt på ett effektivt sätt?
Om det är så att du vill öka muskelmassa så är det ej optimalt att konditionsträna samtidigt nej , risken är att musklerna bryts ner mer än fettet. Därför är det mångasom först äter (bulkar) mkt och styrketeänar, för att sedan deffa för att få konturerna.

Jag kombinerar kondis o styrka, men vet att jag inte bygger muskler. Jag har gått ner i vikt o blivit starkare i kroppen "bara".
 
Fast alltså, det där stämmer ju inte riktigt. Börjar man träna och ligger på ett kaloriintag som man går ner i vikt av (eller samma som innan som blir lämpligt för att man nu ökar energiåtgången) så kommer man att få muskler OCH bränna fett.
 
tabata skulle jag rekommendera. du bygger och bränner samtidigt. jag kör med vikter 10 minuter och så 10minuter igen. kommer från en familj där många bygger .
 
Fast alltså, det där stämmer ju inte riktigt. Börjar man träna och ligger på ett kaloriintag som man går ner i vikt av (eller samma som innan som blir lämpligt för att man nu ökar energiåtgången) så kommer man att få muskler OCH bränna fett.
Ja klart man bygger muskler också, men det går långsammare. Men beror ju på hur stora muskler man är ute efter ;)
 
För att bygga muskler behövs överskott av kalorier, för att gå ner i vikt behövs underskott. Så nej, du kan inte gå ner i vikt och bygga massa samtidigt. Däremot bör du träna styrke under kaloriunderskott för att motverka nedbrytning av de muskler du redan har.
 
Jag tror medelsvensson generellt är nöjd med att musklerna tightar till sig, man blir starkare och slankare.
 
Exakt det jag menar, kanske var otydlig men jag vill alltså tighta till och bli slankare och starkare inte bli superbulkig. Men som jag förstår det är det endast eller främst iaf om man vill få stora bulliga muskler som man inte ska kombinera kondition och styrketräning men om man som jag vill bli tightare och slankare så är det bra att kombinera de två?
 
Det finns väldigt mycket forskning kring det där med konditionsträningens inverkan på styrketräningen, jag personligen har ingen större koll då jag hur som helst är mest intresserad av löpning. Brukar bara ha som regel att inte köra styrke och kondition på samma pass.

Men sök runt, träningslära är en bra sida, tror dom två har tagit upp frågan förut.
 
Vad jag har lärt mig så är det ganska svårt för kvinnor att bygga bulliga muskler, så kör på du varierat med styrka och kondis så blir du slankare och starkare utan att bli bullig :)
 
För att bygga muskler behövs överskott av kalorier, för att gå ner i vikt behövs underskott. Så nej, du kan inte gå ner i vikt och bygga massa samtidigt. Däremot bör du träna styrke under kaloriunderskott för att motverka nedbrytning av de muskler du redan har.
Å andra sidan innebär ju fettdepåerna ett kaloriöverskott i sig, bara man lyckas "mobilisera" det kalorilagret. Och det gör man när man börjar få till anaerob förbränning, när glykogen-lagren är så pass tömda att kroppen börjar "äta" på fettdepåerna.

För allt muskelarbete krävs muskler. Även promenader innebär ju att man faktiskt ställer krav på musklerna och tränar dem och visst ökar muskelmassan något, även om det inte blir "bulliga" muskler.
 
Jag antar att du inte tänker satsa på en karriär som elitidrottare inom kort?

Det är plättlätt att gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler. Ät nyttigt (inte banta), träna styrka och lägg in konditionspass. Klart. Det svåra är att ta tag i det och börja.

Som motionär på en rimlig hobbynivå ser du snabbt resultat, siktar du på bodybuilding kan du få problem längre fram med de punkter du nämner.

Tro mig, redan några veckor efter att du börjat träna, kolla av maten och springa/promenera kommer du att märka en klar skillnad på kroppen. Uppmuntrande nog.

Hur du bygger muskler (stora, slanka, bulliga) ligger mycket i generna. Men för att få stora bulliga muskler ska du träna en hel del, det är inget som råkar hända.
 
Jag antar att du inte tänker satsa på en karriär som elitidrottare inom kort?

Det är plättlätt att gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler. Ät nyttigt (inte banta), träna styrka och lägg in konditionspass. Klart. Det svåra är att ta tag i det och börja.

Som motionär på en rimlig hobbynivå ser du snabbt resultat, siktar du på bodybuilding kan du få problem längre fram med de punkter du nämner.

Tro mig, redan några veckor efter att du börjat träna, kolla av maten och springa/promenera kommer du att märka en klar skillnad på kroppen. Uppmuntrande nog.

Hur du bygger muskler (stora, slanka, bulliga) ligger mycket i generna. Men för att få stora bulliga muskler ska du träna en hel del, det är inget som råkar hända.
Har ni några tips till hur man minskar putmagen? Helst roliga saker som blir av.....
Jag promenerar/joggar och dansar samt är på mindre gym litegrann(urtrist) men, men......inget händer....
 
Vad jag har lärt mig så är det ganska svårt för kvinnor att bygga bulliga muskler, så kör på du varierat med styrka och kondis så blir du slankare och starkare utan att bli bullig :)

Äh, det där är jätteindividuellt. Jag bygger muskler med rasande fart och blir rejält "bullig" det minsta jag tränar.
 
Om det är så att du vill öka muskelmassa så är det ej optimalt att konditionsträna samtidigt nej , risken är att musklerna bryts ner mer än fettet. Därför är det mångasom först äter (bulkar) mkt och styrketeänar, för att sedan deffa för att få konturerna.
Nej, det är fel. Man deffar först & bulkar sen!
 
Putmagen behöver magmuskler. Alla sätt som är jobbiga är bra. Själv kör jag rätt tufft på gymmet med magmusklerna, men det är ju också lätt att träna hemma.

Promenader är klart underskattat som motionsform, en timme om dagen tillsammans med bra kost kommer att göra skillnad.
 
Svarar flera
Så eftersom mitt mål är att bli slankare och fastare så är det bra att kombinera kondition och styrkeövningar? Jag hart absolut inga tankar på att bli bodybuilder eller skaffa ett rippat 6-pack på magen :) Jag vill mer få en hållbar, fast och smidig kropp samtidigt som ja håller ryggproblemen borta. Men ni som säger att man inte ska kombinera kondition och styrka på samma pass, jag brukar värma upp med ca 20-40 min powerwalks blandat med jogging och förhoppningsvis snart bara jogging och sedan brukar jag köra mellan 20-40 min styrketräning. Räknas det som att kombinera kondition och styrka eller räknas det som normal uppvärmning? Jag har förstått det som att det är br att få upp pulsen innan man styrketränar då man förbränner mer fett på det sättet men det kanske är galet uppfattat?
 
Nej, det är fel. Man deffar först & bulkar sen!

Varför skulle man göra så tycker du?

Är man otränad/ny på gymmet är det ju grymt överskattat att hålla på och deffa sig. Hela grejen med det är att få ner fettprocenten så att musklerna framhävs - och muskler får man av att bulka.

@Aliche
Jag tycker det låter som en alldeles utmärkt ide för dig att kombinera styrke och kondition om det är lite viktförlust och bättre hälsa du är ute efter. Jag värmer upp med 5-10 min löpning i ett komfortabelt tempo. 30 min+ räknar jag personligen som konditionsträning, om pulsen hålls uppe hela tiden och det känns jobbigt.

Du förbränner generellt sett mer kalorier genom att konditionsträna än att styrketräna, hur pulshöjande påverkar fettförbränningen innan ett styrkepass kan jag dock inte uttala mig om. Men det luktar lite tveksamt om det tycker jag.
 
Personligen kör jag inte samma pass bägge. Jag kör kort uppvärmning, styrka. Dagen därpå en promenad. Nästa dag joggar jag. Sedan styrketräning igen.

Tycker det funkar bäst för mig.
 
Svarar flera
Så eftersom mitt mål är att bli slankare och fastare så är det bra att kombinera kondition och styrkeövningar? Jag hart absolut inga tankar på att bli bodybuilder eller skaffa ett rippat 6-pack på magen :) Jag vill mer få en hållbar, fast och smidig kropp samtidigt som ja håller ryggproblemen borta. Men ni som säger att man inte ska kombinera kondition och styrka på samma pass, jag brukar värma upp med ca 20-40 min powerwalks blandat med jogging och förhoppningsvis snart bara jogging och sedan brukar jag köra mellan 20-40 min styrketräning. Räknas det som att kombinera kondition och styrka eller räknas det som normal uppvärmning? Jag har förstått det som att det är br att få upp pulsen innan man styrketränar då man förbränner mer fett på det sättet men det kanske är galet uppfattat?

Som flera andra skriver så är det bäst (mest effektivt) att separera konditionsträningen och styrketräningen. Lagom uppvärmning är 5-10 minuter innan ett styrkepass. Du kan också alltid lägga in lite styrkeövningar i slutet av konditionspasset, ex. lite rygg- och magövningar. Det viktigaste är att du inte kör konditionsträningen direkt efter ett styrketräningspass för då sabbas muskeltillväxten.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 164
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 306
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp