Bukefalos 28 år!

Bli av med fett & bygga muskler samtidigt- omöjligt?

@Aliche

Precis som flera nämner är det som motionär inte alls omöjligt att både minska på sitt fett och öka sin muskelstyrka samtidigt. Att däremot öka sin muskelmassa markant kräver för de flesta planering av både kost och träning. Men för att få de resultat du beskriver så tror jag att du redan vet vad du behöver göra - hälsosammare kost samt mer motion, både kondition och muskelarbete. Vardagsmotion är ju guld - det finns studier på att det är nyttigare att vara mindre stillasittande överlag än att träna hårt 1 timma om dagen och sitta resterande 23 h.

Jag själv är löpare och brukar lägga upp mina pass så att jag kör en konditionsdel (oftast löpning, men ibland ex. spinning) 40-60 min som följs av ett antal styrkeövningar (mage, rygg, rumpa, armar, axlar) med egen kroppsvikt och hantlar som jag kör hemma efter passet. Detta är ju alltså inget jag bygger massiv styrka och stora muskler av, men jag underhåller kroppens större muskelgrupper och får en bra grundstyrka som motverkar ont i rygg och axlar då jag pluggar mycket. De dagar jag inte tränar rider jag eller går promenader för att få igång cirkulation och återhämtning.
 
Så en PW/joggingtur på 40 min och sen styrketräning 40 är alltså inte optimalt? Jag borde hellre värma upp bara ca 10 min på typ crosstrainer eller roddmaskin och sen köra styrkeövningarna och ta PW/joggingen på en egen dag?

Hur gör ni förresten efter träning, passar ni in så det blir frukost/lunch/middag direkt efter eller äter ni något annat för att fylla på energin? Vad isåfall? Jag har jättesvårt att få i mig bra saker direkt efter träning, det brukar bli en banan och sen lunch eller middag när jag kommer hem (ca 15 min hem och sen tid för matlagning) Har hört att man efter träning ska fylla på kroppen direkt och inte efter 30-45 min.
Jag har även problem när jag tränar innan frukost då frukost är mitt hat-mål :) jag gillar egentligen nästan ingen frukostmat; kan inte äta bröd för det bara växer i munnen, gillar inte fil/yoghurt och müsli eller granola. Det enda jag gillar är typ brunchmat och ägg men ägg ska man kanske inte äta varje dag? Vad gör ni andra till frukost?
 
En banan direkt efter träning och sen mat när du kommer hem funkar alldeles utmärkt. Det är så de allra flesta gör. De som tränar hård styrketräning (och även en del motionärer som inte riktigt behöver det) brukar ta proteintillskott direkt efter träning, antingen en burk tonfisk, ägg eller proteinpulver. Men det är inget måste och definitivt inte med de träningsmål du har.
 
Ah va skönt att höra, det känns som man hör och läser så himla mycket om hur viktigt det är att på sekunden man slutat träna fylla på med det ena och det andra och jag tycker ofta det är svårt att förstå om det gäller alla eller bara dom som verkligen hårdkör, kanske inför olika tävlingar och liknande. Men då fortsätter jag med min banan och sen ordentligt mat någon halvtimme efter :)
 
Ah va skönt att höra, det känns som man hör och läser så himla mycket om hur viktigt det är att på sekunden man slutat träna fylla på med det ena och det andra och jag tycker ofta det är svårt att förstå om det gäller alla eller bara dom som verkligen hårdkör, kanske inför olika tävlingar och liknande. Men då fortsätter jag med min banan och sen ordentligt mat någon halvtimme efter :)
Jag brukar inte äta något direkt efter träningen utan äter när det är dags eller när jag blir hungrig. Har man inte kört stenhårt tror jag inte det spelar så stor roll faktiskt. De allra flesta av oss är på "motionärsnivå" även om vi tycker vi tränar mycket och då behöver man bara äta extra för träningens skull.
 
Min kropp brukar påpeka att den behöver påfyllning ca 30-45 min efter avslutat arbete. Skulle tro att den vore glad om jag inte väntade tills den skriker efter energi utan åt direkt, dock brukar aptiten då vara begränsad. Äter jag inte inom en timme så får jag blodsockerfallet från helvetet och blir en grinig ragata/livsfarlig bilist/somnar. Har alltid energipåfyllning av något slag liggandes i handskfacket.

Kan tillägga att jag jobbar extremt hårt fysiskt, ofta uppåt 6 h i sträck med korta drickpauser. Nästan varje dag i veckan. Lite mer intensivt än ett vanligt motionspass...
 
Man måste inte äta frukost om det inte känns bra. Jag själv äter oftast dagens första mål på eftermiddagen, som idag kl 16.45. Jag är helt enkelt mest hungrig på em/kvällen.

Har jag sprungit på morgonen brukar jag dock smälla i mig en drickyoughurt på jobbet vid 11, eftersom att jag annars blir lite orkeslös i stallet.
 
Det känns inte som du tänker göra någon elitsatsning, utan bli en glad motionär. Motionera när och hur du känner för det, ät när du känner det är rätt. Det spelar större roll VAD du äter än NÄR du äter det.
 
Som motionär på en rimlig hobbynivå ser du snabbt resultat, siktar du på bodybuilding kan du få problem längre fram med de punkter du nämner.

Tro mig, redan några veckor efter att du börjat träna, kolla av maten och springa/promenera kommer du att märka en klar skillnad på kroppen. Uppmuntrande nog.

Hur du bygger muskler (stora, slanka, bulliga) ligger mycket i generna. Men för att få stora bulliga muskler ska du träna en hel del, det är inget som råkar hända.

Förutom kost, träning, vila och bra gener för ändamålet så kräver bodybuilding också en femte sak. Den där saken kroppsbyggare aldrig talar om öppet.
 
Jag tror du kan ha rätt.

Men jag kan definitivt lova att man inte vaknar upp en dag och finner sig vara body builder-byggd. Det är något man målmedvetet får kämpa för, och gå in för helhjärtat.
 
@Lovisaleonora nä någon elitsatsning gör jag ju inte men samtidigt vill jag ju se resultat när jag faktiskt jobbar för dom fysiskt och dom behöver ju inte ta längre tid än nödvändigt och därför vill jag ju optimera där jag kan :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 164
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 307
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp