Bukefalos 28 år!

Bli av med mensen? Sterilisering...

P-ring tas upp i kroppen på samma sätt som hormonspiral (via slemhinnan lokalt i slidan/livmodern) och det var därför den testades. Det var upptagningen som vi testade om det var själva piller som gav bekymmer med svullnad och viktuppgång. Dock med tanke på hur jag reagerat på pspruta och hur blödningarna beter sig kom vi fram till att jag inte är i skick nog att riskera 6-9 månaders blödning som det kan bli med spiral innan det sätter sig. Dessutom tyvärr verkar hormoner på mig vara en allmänt dålig ide oberoende på hur de ges så därav mina ganska långtgående funderingar på att ta bort allt.

Jag är verkligen less på allt min kropp hittar på just nu.
Jag testade p-ring i ett halvår innan jag gav upp det, blödde som en gris och svällde upp som en ballong.. samma sak med p-spruta. Har nu hormonspiral och är helt utan både blödningar och andra problem :D
 
Liten uppdatering till:

Varit på ett UL igen nu och denna gången var de två. De kunde se att jag har PCOS. Det förklarar min menscykel, och varför jag har ont vid tiden runt ÄL ibland och ibland inte...

De vill helst inte varken sterilisera mig eller bränna något förrän jag testat hormonspiral. Just pga smärtan. :cry:

De problem jag har tror de kan gå över med Mirena och de depressioner jag haft pga hormoner tycker de att jag inte borde få pga så låg dos. De berättade också om jaydess, men trodde inte att jag skulle kunna bli blödfri eller smärtfri på den.

Så ska jag våga testa, behöver ju testa I 6 månader för att veta hur det blir. Känns som en evighet. Dock mensen jag hade nu sist var nästan åter på värsta nivån med sjukskrivning så jag vet inte hur jag ska klara mig om jag inte testar och de drar ut på det pga det.

Rädslan som jag förstod det på läkaren är att bränna inte hjälper nog mycket eller att effekten klingar av för snabbt, samt att öppna upp är en risk ffa om jag har endo. :(

en lite lagom deppig 95johsv...
Jag mådde fantastiskt bra på Mirena, ge den ett försök! Jag har varit mens- och pmsfri i 5 år, märkte förbättring på en vecka.
 
Jag hade homonspiral förr. Stänkblödde i 6 mån. Sen ingen mens. Tyvärr fick jag svåra smärtor av den men jag har väldigt liten livmoder och kraftigt bakåtlutad så troligen därför. Hade sen Jadelle stav, ingen mens inga problem. Älskade det. Hade i 6 år, sen fick jag en blodpropp i huvudet och fick inte ha den kvar. Annars hade jag haft det än.
 
Min livmoder är också kraftigt bakåtlutad. 7% I sverige har tydligen det. Nu vet de om det och kommer därför att ta det I beaktning när de sätter in spiral. Hon som ska sätta in den sa att platsmässigt var det inga problem.

Fått recept och tid I sept för insättning. Men hormoner... Jag som precis börjat fungera och faktiskt orka upp på morgonen. Ska jag prova Mirena först eller ska jag gå på Jaydess? Jaydess har mindre mängd hormoner...

Att läsa biverkningarna borde jag inte gjort...
 
Biverkningar i teorin har allt. Läs lite på alvedon eller ngt ;)
I mitt fall var det antagligen platsbristen som gav besvären (de vet inte, allt såg bra ut och de trodde att smärtorna inte berodde på spiralen men se försvann när jag plockade ut den). De mätte (första och förhoppningsvis sista gången man haft en linjal därinne *s*) innan insättning och det var verkligen "på millimetern".

Så det går säkert bra för dig, precis som du säger så bakåtlutad livmoder är inget ovanligt.
 
Snälla, nu behöver jag lite mer stöd!

Har försökt att få tag I gyn hela veckan, och jag lyckas inte. Jag vill ta hormontest för att få veta om jag har PCO eller PCOS. På gyn sa de att jag har PCOS, jag har problem att hålla vikten, håren på ben/armar är mycket mörkare, jag måste plocka ögonbrynen och jag börjar få hår på magen. Min menscykel är längre än normal och jag har inte ÄL varje gång. Men jag vill VETA.

Min mens är inte bra, men denna mens var bättre än förra, jag tror det beror på att jag inte hade någon ÄL.

Kort sagt, nu när mensen var bättre (jag klarade att jobba) så vacklar jag igen. Jag vill verkligen sterilisera mig och bränna så jag slipper hormonerna! Men om jag blir av med mensen och har PCO var händer med cancerrisken då? Risken att få livmodercancer var inte förhöjd så länge man har mens regelbundet och det inte går för långt emellan... Eller löser bränningen det?

Nästa liv ska jag baske mig vara en hen....
 
Snälla, nu behöver jag lite mer stöd!

Har försökt att få tag I gyn hela veckan, och jag lyckas inte. Jag vill ta hormontest för att få veta om jag har PCO eller PCOS. På gyn sa de att jag har PCOS, jag har problem att hålla vikten, håren på ben/armar är mycket mörkare, jag måste plocka ögonbrynen och jag börjar få hår på magen. Min menscykel är längre än normal och jag har inte ÄL varje gång. Men jag vill VETA.

Min mens är inte bra, men denna mens var bättre än förra, jag tror det beror på att jag inte hade någon ÄL.

Kort sagt, nu när mensen var bättre (jag klarade att jobba) så vacklar jag igen. Jag vill verkligen sterilisera mig och bränna så jag slipper hormonerna! Men om jag blir av med mensen och har PCO var händer med cancerrisken då? Risken att få livmodercancer var inte förhöjd så länge man har mens regelbundet och det inte går för långt emellan... Eller löser bränningen det?

Nästa liv ska jag baske mig vara en hen....
Dehär är ju en brutalt gammal tråd men att läsa igenom den är fanimej lika smärtsamt som mensvärken ja har just nu. Vidrigt hur mycket problem vi livmoderbärare har och hur vården bara nonchalerar oss gång på gång och typ säger att det är ok för att ”alla går igenom det”.
hoppas verkligen att saker ordnat sig för er som delat med er av era problem. Inte så hoppfullt för mig som 18åring kanske att se att man måste va 40 eller döende för att bli tagen på allvar. Tror fan ja sliter ut livmodern med en galge eller nåt.

har ”bara” testat p-piller och spydde som en räv. Ingen aning om det hade med att de krockade med mina andra mediciner eller att ja inte funkade me hormonerna, oavsett var det vidrigt och gjorde även att mina ångestproblem förvärrades nåt sjukt. Samt att de inte hjälpte. Försökte skjuta upp mensen men kunde blöda i veckor ist. Helt ärligt orkar ja inte hålla på med spiraler o grejer i o med att ja vet att ja e så känslig mot biverkningar och dessutom redan har svåra psykiska problem som kan förvärras. Önskar bara att det fanns ett enkelt sätt o ta ut hela skiten, inte en chans att ja tänker ha det såhär hela livet o vill ändå aldrig ha barn så vad ska det va bra för:/
 
En bekant till mig (40+) ville ta bort rubbet då hon har sånna extrema blödningar. En-två dagar under mensen så säger hon att det knappt är någon idé att kliva av toaletten, utan det är lättare att sitta där och bara låta det blöda ungefär. Hon fick inte ta bort allt utan det blev bara en ”vanlig” sterilisering. Hon har nu fått en p-stav insatt (pga blödningar) och hon slipper nu mensen helt.
 
Dehär är ju en brutalt gammal tråd men att läsa igenom den är fanimej lika smärtsamt som mensvärken ja har just nu. Vidrigt hur mycket problem vi livmoderbärare har och hur vården bara nonchalerar oss gång på gång och typ säger att det är ok för att ”alla går igenom det”.
hoppas verkligen att saker ordnat sig för er som delat med er av era problem. Inte så hoppfullt för mig som 18åring kanske att se att man måste va 40 eller döende för att bli tagen på allvar. Tror fan ja sliter ut livmodern med en galge eller nåt.

har ”bara” testat p-piller och spydde som en räv. Ingen aning om det hade med att de krockade med mina andra mediciner eller att ja inte funkade me hormonerna, oavsett var det vidrigt och gjorde även att mina ångestproblem förvärrades nåt sjukt. Samt att de inte hjälpte. Försökte skjuta upp mensen men kunde blöda i veckor ist. Helt ärligt orkar ja inte hålla på med spiraler o grejer i o med att ja vet att ja e så känslig mot biverkningar och dessutom redan har svåra psykiska problem som kan förvärras. Önskar bara att det fanns ett enkelt sätt o ta ut hela skiten, inte en chans att ja tänker ha det såhär hela livet o vill ändå aldrig ha barn så vad ska det va bra för:/

För mig fungerade både hornonspiral och pstav så att jag blev helt utan mens. Du kommer inte få ta bort livmodern utan att provat allt. Och jag tror inte du vill det heller, att ta bort livmodern kommer innebära att du hamnar i klimakteriet och behöva behandlingar som har biverkningar.

Men tjata på vården så du får komma till en vettig gyn och få hjälp. För det finns hjälp!
 
Att man inte får ta bort livmodern utan att ha provat allt stämmer inte. Jag tog bort min för 2 år sedan. Hade provat spiral som p-medel men innan problemet kom. Gav upp den efter en månad pga mådde skit.

I mitt fall var problemen förhållandevis nytt. Blödningarna kom med sista barnet och jag sökte hjälp 2-3 år efter att de dök upp (hade ju andra medicinskt problem så jag pallade inte söka för det med innan det andra lagt sig). Sökte hos en privat gyn som remitterade till SÖS. I väntan på tiden på SÖS flippade kroppen totalt. Vägrade stoppa blödningarna så arbetsledningen (varför kommer sånt så olägligt...?) fick köra mig till akuten när jag tappat 4-5 dl utan att det ens avtog lite. Fortsatte i väntan på min tur att träffa läkare till ~1 liter (fick hela tiden höra "det är snart din tur" fram tills jag bad om nya brallor, då insåg de att det var rätt illa). Bara rann 🤮 Resulterade i en övernattning och var gränsfall med att behöva fylla på blod, räckte dock med järndropp. Efter akutbesöket fick jag medicin med mig hem som skulle minska blödningarna, tills jag hade sös-tid.

Gyn på sös pratade om att bränna slemhinnor eller vad det var, tills jag sa att när ni ändå är där och gräver önskar jag att ni klipper ledarna. Då sa hon "ja, eller så tar vi hela livmodern så slipper du problemen helt. Risken med att bränna slemhinnor är att du snart är här igen för att plocka livmodern och tar vi livmodern tar vi även tappen så slipper du mer cellförändringar". Har alltså haft problem med cellförändringar ett par-tre omgångar varav den ena behövde åtgärdas. Livmodern och tappen rök, äggstockarna är kvar.

Hittills är jag jättenöjd med beslutet men det är absolut värt att kolla biverkningar på detta innan man tar beslutet så man inte får en överraskning. Det finns några mindre roliga som drabbar en del. Jag har klarat mig undan det mesta. Haft lite problem med urinläckage men inte illa nog att vilja operera (ifall jag åker på biverkningar av den op). Har lyckats få det hanterbart med hjälp av muskelbyggande träning downstairs så att säga. Glöm inte att meddela försäkringsbolaget om detta. Jag blev 10% invald enligt deras tabell, tydligen, så det var mycket pengar som trillade in på kontot.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 701
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Läste precis om detta. Undrade om det var ett skämt men tydligen inte. Ehm va? Blöder inte konstant? De flesta som har mens blöder väl...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 570
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Ni som steriliserat er, vilken metod har ni genomgått? Jag har fått två alternativ och funderar på om det ena är bättre än det andra...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
12 343
Senast: Wonderwoman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp