Bli av med Trips

Hoarfrost

Trådstartare
jag har blivit med trips. Upptäckte dem för kanske en månad sedan. Då tog jag bort massa blad där det satt flest trips - och stoppade sedan växten i frysen en timme. De försvann, jag trodde det var lugnt, men nu är de tillbaka. :rage:

Har en katt som välter hela huset när hon ser insekter (hon välter nästan huset nu när tripsen är tillbaka.) Så det är därför svårt att köpa nyttodjur att stoppa i växterna.
Samtliga växter är av typen som absolut inte får bli blöta, och de vill inte heller ha någon näring, så det går inte heller att spraya/duscha eller stoppa i sådana där pinnar jag läst om eftersom de innehåller växtnäring.

Några idéer? tips? tricks?
Har nu slängt ut växterna på den inglasade balkongen eftersom det ändå gick halvbra att ha dem i frysen :idea: Det är 3 grader där, kanske kan tripsen dö av köld :devil: De gillar ju värme har jag läst.
 
Nyttodjuren är jättesmå, ser inte katten fullvuxna trips så kommer den inte se nyttodjuren som äter dem! Eller menar du att katten ser tripsen?

Annars är mitt bästa tips att klämma ihjäl dem. Jag satt på en stol med pannlampa varje kväll och gick igenom växten som fick trips och mosade dem med fingrarna. Sambon tyckte jag såg galen ut :D Klipp ned och släng så mycket av växterna du vill/vågar så det är så lite som möjligt att gå igenom, jag fick bara på en så jag behöll hela.
 
Mitt tripsår:
20201205_111648.jpg


Spola av de angripna växterna, behandla och ha i karantän. Det gick inte så bra för mig :(
Funkar även att klämma ihjäl dom som ovanstående skrev, men vilket heltidsjobb det skulle bli :D

Missade delen av dom inte fick bli blöta.. :o
 
Ett av nyttodjuren är kvalster, omöjligt att se utan mikroskop. Även tripsen är svåra att se utan lupp, hur sjutton kan katten reagera på att det skulle vara insekter?

Om inte nyttodjur är ett alternativ skulle jag ändå spraya med neem. Alternativet är ju att slänga dem direkt för att inte få hela hushållet invaderat av trips? Det värsta som brukar hända med växter som inte tål vatten på bladen är att bladen blir förstörda, och det blir de ju redan om du har trips...

Äh, sorry, gammal tråd...
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 294
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 874
Senast: Yrsel
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 274
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp