Bli en bättre ryttare

Gyllene

Trådstartare
Hur blir man en bättre ryttare? Jag rider min ponny varje dag, men jag känner att jag vill lära mig mer, kanske träna utan häst? Hur gör ni?
 
Hur blir man en bättre ryttare? Jag rider min ponny varje dag, men jag känner att jag vill lära mig mer, kanske träna utan häst? Hur gör ni?
Rider du för en tränare? Annars är det ett bra tips, att rida för en tränare som hjälper både dig och din ponny att utvecklas tillsammans genom att sätta upp både kortsiktiga och långsiktiga mål. Något som också är utvecklande för dig som ryttare är att rida för tränare eller lektion på andra ponnyer/hästar och gärna då en välutbildad sådan.
 
Absolut rida för en bra tränare. Jag valde en som jag dels tycker rider oerhört bra, dels har samma träningsfilosofi som jag och dels är mycket pedagogisk.

Utöver praktik och så många timmar i sadeln som möjligt, tycker jag att teorin gärna hamnar i skymundan. Jag läser böcker av och om min tränares tränare (och om deras tränare, i de fall det är applicerbart). Jag vill inte bara höra att jag skall ge den eller den hjälpen utan att samtidigt få veta varför och hur den och den hjälpen inverkar.

Ovanpå detta försöker jag att utöva stretching och yoga. Märker en stor skillnad i rörlighet och följsamhet när jag hinner med det regelbundet.
 
Rider du för någon instruktör? Det kan ju hjälpa en del :)

Träning som inte är ridning är definitivt också bra, både kondition och styrka. Jogga, simma, gå på gym, body pump, zumba och pilates är olika träning jag själv tycker om och därför gärna rekommenderar :) Nu menar jag inte att man måste träna allt detta, men lite ibland är kul, din kropp har bra av variation.

Lite uppvärmning innan å stretching efter ridningen tycker jag också kan vara bra.

Tycker som fraggelzebra redan nämnt att teori är bra, läs böcker, kanske du kan låna på biblioteket. Kolla på videor är också bra. Kanske du kan be någon filma dig när du rider mkt utvecklade att se sig själv ;) Har du speglar nånstans där du rider? Speglar är bra hjälpmedel på banan.
 
Hur blir man en bättre ryttare? Jag rider min ponny varje dag, men jag känner att jag vill lära mig mer, kanske träna utan häst? Hur gör ni?
Träning utanför sadeln så du är stark i bålen. Träning för tränare. Har du möjlighet att rida olika hästar? Ta chansen och gör det.
 
Regelbunden träning för en bra tränare som fokuserar på grunden dvs ryttaren, samt att rida så många hästar det går - även det under frekvent regelbunden tränarhjälp .
 

Liknande trådar

Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
974
Senast: Grazing
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 981
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Hästnyheter "Du behöver vara driven och öppen för att se och lära av toppryttarna. Men det viktigaste är att lyssna till din häst." Det är Henrik...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp