attempt

Trådstartare
När man arbetar med hästen för hand med tex kapson (vid longering) vart ska man ha blicken?

Sv: Blicken.

Jag tycker inte att blicken spelar nån större roll, fokus är viktigt däremot och många har ju focus och blick ihopa.
Jag brukar ha fokus på den kroppsdel jag vill påverka. I övrigt går jag efter principen att hästen går som jag gör så jag rör mig alltid parallelt med hästen med våra näsor åt samma håll.

Jag håller med djurjouren när det gäller att focus och blick ofta hänger ihop.
Dock så har jag hellre focus framåt för att själv få framåtbjudning, om du förstår.;)
Det kan ju förstås bli lite svårt om man samtidigt ska ha koll på hästen, men det går.

Jag använder blicken till att observera hur hästen rör sig. Tittar alltså där det behövs.

Det gjorde jag också i början. Jag kollade mycket på vart hästen satte inner bak samt på bogen och halsen. Då sa min NH-tränare att min blick kunde förvirra hästen :crazy:

Då får väl hästen vänja sig vid det då. Och lära sig att lyda andra signaler.

Okej.
Men när man arbetar på volten, ska man stå vänd mot hästen eller ska man stå på sidan?

Liknande trådar

Träning Hej, ni som arbetar med långtygel och kapson hur lång använder ni? Måste köpa en men vet inte längden. Kan 5,5 meter räcka?😊
Svar
3
· Visningar
590
Senast: Rakan
·
Relationer Har ni varit med om att möta en blick från någon som bränner till och världen stannar för en sekund? Jag har nu varit med om det totalt... 2
Svar
35
· Visningar
2 800
Senast: Roheryn
·
Ridning Någon här som har erfarenhet av det? Hur funkar det för den hästen? Funkar det bra att hoppa tex? Vad funkar mindre bra/eller inte alls?
Svar
14
· Visningar
793
Senast: Murray
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 475
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka