Blind kalv

Ok tack för förklaringen, men själv tror jag att cirkelgången i detta fallet var att han blev rädd och såg inte vart han skulle ta vägen och snurrade efter mamma som inte var i närheten, han gjorde likadant åt båda hållen.

Forsätter att jaga djurskyddsinspektören :crazy:.
 
... men kan du inte be att få prata med någon annan då, t ex chefen på förvaltningen, eller lämna en anmälan rätt och slätt till sekreterare/assistent? Säg helt enkelt att _detta är en anmälan_ :idea:
 
OM du inte får tag i djurskyddsinspektören i kommunen så kan du alltid ringa till LÄNSVETERINÄREN och göra samma anmälan. Då MÅSTE han/hon dra i de trådar som behövs och se till att fallet blir uppkollat! :)
Länsveterinären hittar du på länsstyrelsen.
 
Har fortfarande inte fått tag på den där jäkla djurskyddsinspektören, men idag träffade jag vår veterninär, han har också sett kalven men dock inte på nära håll och har insett att det är något fel på den, berättade vad det var och han kommer ta tag i probelmet i morgon, han är dessutom väldigt bra vän med inspektören så det känns som att det väger lite tyngre när han får tag på denne.
 
Nej det finns det väl ingen lag på, men om jag var bonden skulle jag låtit kalven bli en göd kalv och stå i box!

Alla sveriges bönder mister tillsammans över 10 miljoner/året så å bara ta bort en kalv för den är blind vill man nog undvika
 
Men tänk på kalven då... Stackarn att leva instängd i en box hela livet är inget liv för en kalv. En kalv ska vara ute i solen och gräset och hoppa och skutta och leka och äta...
 
Vi får väl se vad djurskyddsinspektören säger, jag tycker det borde vara lag på det då tex denna kalven inte hittar till vattenkaret, går rätt in i eltrådar och stenmurar osv.. det är djurplågeri att ha honom kvar levande.
 
Nej det finns det väl ingen lag på, men om jag var bonden skulle jag låtit kalven bli en göd kalv och stå i box!

Alla sveriges bönder mister tillsammans över 10 miljoner/året så å bara ta bort en kalv för den är blind vill man nog undvika

OK nu får jag behärska mig för att inte svära och bli väääldigt otrevlig mot dig.
Se mitt tidigare svar:
""Det är helt klart ett brott mot djurskyddslagen och föreskrifter. Det finns bl a en skrivning om att "djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande"

Kalven lider efter som den inte kan se, många bönder tänker tyvärr med plånboken och sannolikt ser bond hur många penningar kalven kan ge som fullvuxet slaktdjur...""

Alltså att låta ett blint djur (om den nu är blind, ja nått allvarligt fel verkar det ju vara) leva vidare, bara för att tjäna några ynka tusen. Varför det finns en sån totalt likgiltighet för levande varelser, dessutom det man ska tjäna sitt uppehälle på, bland så många djurhållare, det kommer jag aldrig att förstå.

Och hur bra kommer en gödkalv att växa som inte ser, undrar ju jag?

Nej ditt uttalande skadar bara de seriösa djurhållarna/bönderna och gör så att ännu fler kommer att avstå från att äta kött... Och då blir det ju ännu mindre pengar till Er (antar att du har anknytning till jordbrukssektorn, med din "insatta kommentar") så fruktansvärt pinsamt dåligt, dåligt, dåligt av dig, är min kommentar.
 
Med bra omvårdnad inomhus tror jag säkert att en blind kalv skulle ha det bra och kunna växa MEN i detta fall kan man ju inte kalla det bra omvårdnad att låta den irra omkring ute..
Troligtvis är den väl inte bara blind, blindheten måste ju bero på något också..
Tråkigt är det med denna bonde, kan ingen vanlig människa prata förstånd med honom ?

mvh Blackline
 
Det går inte att prata med honom alls, nu har han flyttat korna och troligtvis kalven så jag kan inte se om den är kvar eller inte.
Vet inte heller om vår vet. tog tag i det hela för nu ör denne på semester, och om han gjorde det om djurskyddsinspektören varit där eller inte.
 
MEN RING till förvaltningen då, alla uppgifter är offentliga. Skicka mail, ring, skriv brev... Oavsett vad felet är hos kalven så måste det kollas upp anser jag.

Bara du gör något... Om vet har rapporterat, så finns ju uppgifterna om kalven och vad problemet är, hos djurskyddsinsp, och de handlingarna är offentliga.
 
OK, visste inte att de var offentlige, gör ett försök och hoppas bättre tur än innan.. :crazy:

Återkommer med svaret..
 
Ja, annars får du maila mig uppgifterna du har, så fixar jag det lätt som en plätt... :p
 
Inte förrän igår lyckades vi komma i kontakt med djurskyddsinspektören som vikarierar, den andra har varit sjukskrivet ett tag (varför kan inte växeln ge det beskedet då, utan dennes telefon har ringt men utan svar :mad:, hur svårt är det att vidarekoppla en telefon till växeln?? :confused:)
Inspektören lovade iallafall ta tag i det, sa dock ej när, men jag hoppas verkligen i början på nästa vecka.
 
Bra, hoppas det blir nån åtgärd. Kom ihåg att du kan ringa om nån vecka (el maila) för att kolla upp vad som hänt i ärendet. :idea:
 
Har fortfarande inte kunnat kolla upp vad som har hänt men nu skiter jag i vilket för kalven är iallafall borta. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 273
Ekonomi & Juridik En i byn har X antal kor. Andra sommaren efter att vi hade sått in ny gräsmatta på våran tomt så kom en del av bondens kor typ 25 st...
Svar
4
· Visningar
1 370
Senast: norrsol
·
Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
12 924
Senast: axel
·
V
Hästmänniskan Jag vet varken ut eller in ! Jag har ett travarsto, supertrevlig tjej men som gärna blir studsig och "tar över" om man låter henne ;)...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 240
Senast: _Amazing_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp