Blind kalv

D

Domaren

En granne till stallet har fått en kalv väldigt sent i år, jag har sett den ligga för sig själv i hagen eller stå upp stilla, häromdagen såg jag bonden bära den när han flyttade sina kor till adra hagar.
Att det var något fel på den had jag räknat ut för länge sedan men idag fick jag reda på att den är blind (bla. efter den väl började springa och sprang rakt in i stenmuren).

Jag anser att det är djurplågeri att ha den kvar och förstår inte vad den bonden tänker på. :mad:

Finns det någon lag mot "binda kalvar"??? :confused:
 
Konstigt att han behåller den. en sån brukar man väl ta bort direkt?!
Vet inte vad som står, men visst strider det mot human behandling eller något att ha den kvar.
 
Han är lite konstig den boden..

Var kan man hitta något om "lagar om" likande om det finns??
läsa igenom hela sjv-sida har jag ingen större lust med, och dessutom står det oftast bara hänvisat till massa paragrafer hit och dit där det står på rena grekiskan.. :crazy:
 
Fråga på andra djur. Där är någon som är sambo med en ko-bonde. Minns inte vem just nu. Hon brukar veta.
 
Det är helt klart ett brott mot djurskyddslagen och föreskrifter. Det finns bl a en skrivning om att "djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande"

Kalven lider efter som den inte kan se, många bönder tänker tyvärr med plånboken och sannolikt ser bond:devil: hur många penningar kalven kan ge som fullvuxet slaktdjur...

Kontakta via tele, eller mail går också bra, omedelbums kommunens djurskyddsinspektör på miljö/hälsa (prata med kommunväxeln om du inte vet vem/vad). Du får vara anonym och behöver inte uppge något om dig själv. Alla anmälningar måste följas upp. Om det inte finns någon djurskyddsinspektör är kommunen skyldig att skicka en annan inspektör alt kontakta länsvet, det kan du också göra men oftast skickar länsvet ärendet tillbaka till kommunen om det inte är akuta saker.
 
Jag tycker också att du skall kontakta kommunen, i alla fall för att fråga hur det förhåller sig med lagarna i den frågan..
 
OK, det ska jag göra, ska bara ta reda på vad bondskrället heter först.. :crazy: att vi kallar honom månskensbonden funkar nog inte..
 
Du behöver nog inte veta namnet - om du kan ange någorlunda korrekt adress/lokalisering av gård. Då alla uppgifter finns hos kommunen.

Seså bums imorgonbitti, så känns det bättre både för dig och mig och kalven hjälps till ett förkortat lidande, förhoppningsvis.

Förvarna dock _inte_ bonden genom att diskutera frågan för mycket med bekanta som i sin tur kanske skvallrar, då risken finns att kalven göms undan i någon lada någonstans, under ännu sämre förhållanden.
 
Nej du, här ska ingen bonde för varnas, han kan inte en hälsa så jag tänker inte prata med honom.
Våra grannar mitt emallan är inte heller några fans av honom, jag tror det var det som en gång tidigare fick djurskyddsinpetorn att komma och kolla upp hans fårhus, vad utlåtande blev vet jag inte men strax efter bytte han tak iallafall.

Fick tyvärr inte tag på djurskyddsinspektören idag, men det roliga var att när jag berättade det i stallet (hade inte sagt till dem att jag skulle ringa) så visade det sig att vi var tre st som försökt ringa idag.. :) men gör ett nytt försök imorgon..
 
Bra, :) hoppas det går snabbt när ni väl får tag på rätt person.

Det inspektören troligen kommer/bör göra är att se till att kalven slaktas/avlivas, gnm att bonden inom ett visst fastställt antal dagar, uppvisar ett slaktintyg eller vet.intyg på att kalven är avlivad.

Du kan ringa efter några dagar och kolla vad som hänt, om du vill. Du får fortfarande vara anonym.
 
Tyvärr har djurskyddsinspektären varit på utbilning och är tillbaka på måndag, så jag gör ett nytt försök igen.
 
Bra :).

Du kan även maila till insp el den förvaltning som är ansvarig. Det är en anmälan likaväl som om du ringer, som _måste_ följas upp (fast du bör väl kunna ge såna uppgifter att inspektören hittar fram till den det gäller). Men om bonden redan är känd (tänkte på fårhuset) så vet de säkert vilken (sort) de har att göra med.

TACK för att du bryr dig och tack även till andra som reagerar på såna här vidriga människor som inte har ett uns empati för sina djur, utan som ser bara pengarna de ev kan förlora.
 
många bönder tänker tyvärr med plånboken och sannolikt ser bond:devil: hur många penningar kalven kan ge som fullvuxet slaktdjur...
bond:devil:
:confused: bönder är också människor..

Jag är övertygad om att en blind kalv inte växer optimalt,
och att i det sammanhanget börja anspela på pengar är långsökt..
det är dessutom väldigt små pengar det handlar om..
 
bond:devil:
:confused: bönder är också människor..

Jag är övertygad om att en blind kalv inte växer optimalt,
och att i det sammanhanget börja anspela på pengar är långsökt..
det är dessutom väldigt små pengar det handlar om..

Absolut, ordvalet var baserat på mitt känsloutbrott och jag avser naturligtvis endast oseriösa bönderna/människor. Jag har också funderat på det här med tillväxten...

Kan dock med den erfarenhet jag har av djurskyddsarbete, inte tro att en lantbrukare har några andra skäl till att hålla liv i en stackars blind kalv, annat än att få den till någon viss vikt... ? Kanske för hem-slakt? Det är ju inte tillåtet att skicka ett sådant djur med slaktbil, t ex...
 
Tanken kan kanske vara att kalven ska dia sin mamma tills hon inte har så mycket mjölk utan kan sinläggas humant och utan problem och att kalven tas bort sedan ?
Eller om kalven tros kunna bli bra och se igen ?(ögoninflamation el. B.vit brist kanske)

Jag vet ju inget alls om några kalla fakta i historien men kan tänka mig dessa orsaker om man vill försöka hitta positiva förklaringar :)

Mvh Blackline
 
Kalven är sent född, i böjan av augusti, den har knappt vuxit någonting på dessa veckorna.

Från början visste vi inte att den var blind men nu när vi var så förstår jag varför den legat och tryckt på samma ställe hela tiden, så blind har den nog varit hela tiden.

När den väl stå upp så gungar den med huvudet a la Stewie Wonder, igår blev den nog lite skrämd av min bil när jag körde runt så den ville nog springa till mamma, men mamma var inte i närheten så den snurrade runt runt runt, ungefär som en katt som jagar sin egen svans.
 
Troligt är väl att det är en BVD kroniker och då får ju bonden det värsta "straff" han kan få utan utomstående inblandning....
(för visst är vi idag IBR fria i Sveige så det kan det ju inte vara)
Eller som du säger en vanlig hjärnhinneinflamation på kalven.

Verkar svagt av bonden att inte ta in kalven + mamman men som sagt man ska väl inte ha så mycket åsikter när man inte hört bondens förklaring :smirk:
 
BVD och IBR/IPV är två av de sjukdommar vi har obligatoriskt bekämpningsprogram för i Sverige på kor.

Lite kort kan man säga att:
BVD Bovint Virusdiarre orsakar kastade foster,sämre fruktsamhet,dålig tillväxt,sänkt produktion,diarrer,luftvägsinfektioner och dödsfall.Kronikerkalvarna kan drabbas av missbildningar på hjärnan som orsakar rörelsesvårigheter och blindhet.
Djuren blir smittade i fosterstadiet då mamman kommer i kontakt med en kroniker som sprider detta virus hela livet..

IBR Infektiös Bovin Rhinotracheit är också ett virus
orsakar luftvägsinfektionerkönsvägsinfektioner och på kalvar hjärnhineinflamationer som ger cirkelgång och blindhet.
Men denna sjukdom tror jag att Sverige är friförklarat för nu ??

Vi har också bekämningsprogram mot Leukos och Paratuberkulos .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 213
Ekonomi & Juridik En i byn har X antal kor. Andra sommaren efter att vi hade sått in ny gräsmatta på våran tomt så kom en del av bondens kor typ 25 st...
Svar
4
· Visningar
1 365
Senast: norrsol
·
Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
12 886
Senast: axel
·
V
Hästmänniskan Jag vet varken ut eller in ! Jag har ett travarsto, supertrevlig tjej men som gärna blir studsig och "tar över" om man låter henne ;)...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 206
Senast: _Amazing_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp