Bukefalos 28 år!

Blind vargtand?

Train

Trådstartare
Hej!

Upptäckte för ett tag sedan att min unghäst drar upp tungan över bettet (krullar ihop den längst in i munnen) och efter mycket (:crazy:) letande fick jag syn på det uppenbara - Han hade hakar!

Dessa raspades ner för tre dagar sedan. Dagen efter stog han och i förrgår och igår höll han tungan på plats större delen av tiden men idag var den uppdragen större delen av ridturen igen :(

Trodde först att det bara var en dum ovana han fått och petade tillbaka tungan så fort jag upptäckt att den inte låg där den skulle, men efter att ha hoppat upp och ner och ändrat bettets och nosgrimmans placering flera gånger utan något resultat kände jag efter i munnen och upptäckte att han var lite buckligare och verkade ha en pytteliten förhårdnad under tandköttet ca 1-2cm framför premolarerna på vänser sida i överkäken :(

Veterinären som raspade sade att han kanske skulle fortsätta hålla på med tungan eller ev t o m bli sämre de första tre dagarna men om han inte blev bättre inom två veckor skulle jag ta kontakt me honom igen. - Kan det vara så att det fortfarande är hakarna som irriterar?
Men borde han isf varit bättre igår och sämre idag? Han kanske fick lite ont igår och kände av det mer idag?
Vet snart inte vad jag ska tro... :crazy:

Kan vargtänder komma i överkäken/är det vanligt?
Kand detta vara en blind vargtand?
Kan de isf växa igenom tandköttet?
Går det att/brukar man ta ut blinda vargtänder utan operation?
Kan man isf göra det hemma i stallet eller bör man åka till klinik och vad brukar det kosta?

Han går gärna med större stöd i vänstertygeln och det är oftast först när jag försöker ställa honom åt vänster och ta mer stöd i högertygeln som tungan "försvinner" och han börjar gapa...

Det dumma är att jag kommer åka bort i 3 veckor från och med imorgon och har ingen som skulle kunna ta honom till en klinik...
Kan man avvakta under tiden och se om den växer mer eller bör man ta bort den så snart som möjligt?
Han kommer ridas lite medan jag är borta men detta kommer ske bettlöst så han kommer inte behöva ha något som stör och gör ont i munnen.

Jag vet inte hur mycket tillgång jag kommer ha till internet när jag är borta så det kan hända att Smultron92 kommer få stå för en del av svaren eftersom det är hon som kommer ta hand om min ögonsten de närmaste veckorna:love:

Hoppas att någon förstår vad jag menar och vill svara :)
// Train
 
Sv: Blind vargtand?

Vargtänder sitter "jämt" i överkäken. Så visst kan vara en vargtand som gått av och roten ligger och irritetrar under tandköttet.

En av mina hästar var hos en erkänt duktig hästtandläkare (och veterinär) som 2-åring för att ta bort vargtänderna. (ville få det riktigt gjort) ((trodde jag:())

Men hon var tjafsig som bara den under inridningen. Av olika anledningar hamnade vi på klinik där en annan tandläkare undersökte henne, det visade sig då att hon hade vargtandrester på båda sidorna med fistelgångar som följd. små små tandfragment låg under tandköttet och orsakade en enorm irritaion på henne.
Satt kvar länge i "huvudet" på henne innan hon insåg att det onda var borta
 
Sv: Blind vargtand?

Visst kan det vara en blind vargtand. Vargtänderna är "rester" av P1:an och förekommer oftast i överkäken precis framför till ett par cm framför P2:an. När de förekommer i underkäen kallas de inte vargtänder utan övertaliga tänder.

En blind vargtand är ett tandanlag som aldrig kommer att bryta fram. Det spelar alltså ingen roll om du väntar med att ta bort den, men se till att få det åtgärdat innan du använder bett igen för hästens och den framtida häst-ryttarrelationens skull!

Vargtänder bryter fram det första levnadsåret. Ibland händer det att de tappas per automatik i samband med att mjölk-P2:an fälls och visst kan de hända att de spontanfrakturerar alternativt "slås" av av bettet så att en rotrest blir kvar och bäddas in i tandköttet. Om hästen vid fått vargtänderna avlägsnade hos tidigare ägare eller så finns också risk för att det är ett rotfragment kvar sedan extraktionen.

Utifrån din beskrivning skulle det också kunna röra sig om en canintand som håller på att bryta fram.

Kolla var bettet ligger i hästens mun under ridningen. Ligger det an mot "bulan"? Annars får du leta förklaring någonannanstans. Var det stora hakar på p2 orna?
 
Sv: Blind vargtand?

Tack för svaren! :)

Kan tillägga att hästen i fråga är 5 år nu och jag har tyvärr ingen aning om ifall han haft vargtänder tidigare... Men vad jag har förstått är det väl rätt vanligt så det kan nog mycket väl stämma att han har kvar några rester från en rot

Är inte så bra på munnar men canintänder - är det extratänderna som hingstar/valacker brukar ha?
Han har ju ett par som sitter där de ska men det kanske kan växa upp nya på lite konstiga ställen också?

Ang ridningen så hamnar bettet vid bulan då jag tar i tyglarna, annars tror jag att det håller sig strax under den.

Hade aldrig sett hakar förut så jag vet inte riktigt om de räknas som stora eller små men man såg ju tydligt att de fanns där även om de inte var nära att gå i tandköttet än (hoppas att ni förstår ungefär hur jag menar;))
Veterinären verkade tycka att den på högersidan var lite värre än den på vänstersidan.

// Train
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu har jag googlat tillräckligt och hoppas att någon här kan ge råd. För någon månad sen upptäckte jag en liten knöl på den 10-åriga...
Svar
4
· Visningar
1 406
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Lindsen
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 543
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp