• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare anni0001
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 577
A

anni0001

Jag provar sadlar till min blivande treåring men jag blir blind tillslut på alla modeller! Jag ser inte längre hur en sadel SKA ligga. Vad anser ni om denna Prestige? Lånade hem den igår bara för att kolla typ och modell.

378928_2455389515671_1580083254_2248241_1939836809_n.jpg

384087_2455389715676_1580083254_2248242_648210937_n.jpg

Mina egna reflektioner : Känns som att den ligger an bra och jämnt men när hon rör sig tenderar den kanske att lätta i bak.

Sv: Blind

Ser en sadel som är för lång, men framförallt för smal, den kommer att låsa hela bogpartiet för hästen och ge regäla klämskador i längden om du skulle rida med den å får en unghäst som troligen skulle börja bråka.

Tittar du vidare så kan du se att sadelgjordsläget på hästen stämmer inte alls med stropparnas fäste, tyngpunkten i sadeln hamnar också alldeles för långt bak.
Din häst har en sadelläge som ligger väldigt långt bak och då hamnar sadelgjorden mitt under magen med stropparna fästade rakt ned på kåpan, ryggen som i sin tur är minimal på längden med tyngpunkten långt fram gör det svårt att hitta sadel. Oavsett modell så bör du ha stroppar som sitter långt fram i sadeln, första kring ortspetsen för att kunna hamna lite mer rätt, du bör också kika på sadlar med tyngpunkten längre fram och som man kan ana ryggmä'ssigt en sadel med tvärrak bom.

tack och bock!
Hennes sadelläge har jag oxå misstänkt ligga långt bak o kort rygg, ja. Rak oxå men provade en Dominus o då låg den bara an fram och bak och inget alls på mitten! men det kanske beror på att den var för lång helt enkelt?

Jag själv är inte så stor och skulle kunna ha 16.5 i säte, kanske tom 16 (hade förr iaf) Kan det hjälpa henne?

Tips på modeller?

Senast ändrad av en moderator:

Skulle inte oroa mig om den inte låg an helt mitt under i stillastående då ryggen bör komma upp och få plats under sadeln vid rörelse.

Det är verkligen tur att du är liten för den kroppen i dag är inte sadelvänlig så hoppas på att hon länger ryggen med åren :-). (hade själv en sån rygg på min från början)

Skulle börja med att prova 16" Wintec (ej nya modellen) och Bates hopp, Knights Robin Hood med utbytbart järn, Thorowgoods ponyclub å sedan låta henne utvecklas en stund för att sedan byta igen. I dagsläget så kan man bara tänkta kortsiktigt med den kroppen så satsa på det bästa för en skapligt billig peng då byten kommer att komma.

jo jag är väl medveten om att det lär bli några sadelbyten framöver ;)
Kan du utveckla "inte sadelvänlig", för att hon är kort?

Ska leta mig vidare i djungeln....

jag har en uråldrig Olympus som jag haft på henne hittills o hon går bra i den även om den inte ligger helt perfekt. Hon ska bara ridas ett par gånger till och så får vi hoppas att hon växer på längden i vinter :D
(Jag VET, man ska ALDRIG fuska med sadlar, men hon protesterar ingenting mot Olympusen och vi ska bara skritta rakt fram så jag tror hon överlever tre ritter till)

Prestigen tog jag hem för att se om hon skulle kunna ha något liknande till våren för då blir det lite mer "allvar" men vi får la vänta o se hur hon växer i vinter kanske ;) Tyckte inte att den verkade klämma vid bogarna, tvärtom, den var mkt vidare än andra sadlar jag provat.

Senast ändrad av en moderator:

Att ryggen är superkort idag så att hitta en sadel med rätt längd är ju bara svårt i sig, sedan så hamnar hennes sadelgjorsläge helt galet så ingen sadelgjor lär ligga där så det måste man också ta hänsyn till sen så är hon mycket rak även om hon har lite urholkning kring manken än.

Den sadeln var för smal samt låg trångt bakom bogbladspetsen, man ser redan på bilden att den nästan grävt ner sig bakom och ska hon då få tyngd som trycker ned sadeln ytterligare å så försöka att röra sig där bogbladspetsen kommer att slå i sadeln i varje steg gör att hon snart kommer få låsningar framtill. Det handlar inte bara om hur ortspetsen hamnar man måste även se hur kåpan och framvalv ligger och formar sig på kroppen.

Om du tycker att den sadel du har fungerar och tror hon kan utveckla sin kropp i den så använd den en stund till då.
Det är ju bara det att man vet ju aldrig hur bra de går förren man har provat fler olika modeller och känt skillnaderna, men det kan du ju ta i vår om hon ska vila nu.

Jag skulle nog satsa på en godkänd oberoende och seriös sadelutprovare som inkluderar ridprov vid utprovningen om du är osäker!

En bild säger mer än tusen ord men verkligheten överträffar dom båda ;)

Lycka till! (befinner mig snart i samma sits...)

mmm i framtiden :)
Nu ska hon ridas kanske tre fyra ggr till innan vintervilan så kostar inte på det nu

Jag känner att en bild inte alls säger speciellt mycket, inte i sådana här fall. En felaktig vinkel på kameran kan ju vara helt avgörande för hur man ser på sadeln, jag har kollat igenom alla bilder nu och inte en enda är den andra lik beroende på hur hon står, hur jag håller kameran osv.

Som sagt, en bild säger inte så mkt märker jag :)
hon har hur mkt vinterpäls som helst och sadeln är faktiskt på tok för VID för henne ;) Den tippar fram och därför lättar den i bak. (bommen är strl vid oxå) Med en padd under ligger den helt i jämnvikt och ligger riktigt riktigt bra. jag har ridit henne i den och hon bjuder framåt och trampar på som bara den!

Ang sadelgjordsläget så har ingen av de tre sadlar jag ridit i på henne flyttat sig. alla har legat stadigt och gjorden sitter som den ska. SÅ konstig rygg har hon inte som du vill påskina ;) Och visst är hon ganska rak men inte så spikrak som du hävdar, då hade pessoan och dominusen legat bättre än prestigen. Samt att hon växt en del sen bilden som togs i höstas.

Mmmm man märker att detta med sadlar och fotografier är i princip omöjligt, som du skriver Emmah - verkligheten säger egentligen allt ;)

En kompis till mig med riktigt bra erfarenhet av sadlar (eh den klassiska, men ja, låt bara vara sagt att hon arbetar nära med sadelutprovare i många år och är "duktig") och hon tyckte oxå denna Prestige låg riktigt bra på henne. Hon tyckte inte heller att hästen har onaturligt kort rygg (kort visst, men inte onormalt kort)
Har mätt henne och jämfört med bommen och den är för vid.

Så vad ville jag med denna tråd och dessa bilder?
Framförallt se om bilder kan tala om hur verkligheten ser ut, om bilder hade kunnat visa det jag redan känt och få det bekräftat. Men det visade sig att det blev helt tvärtom, en för vid sadel ser ut att vara för smal osv beroende på bild.
Ganska intressant eftersom det är väldigt vanligt att folk har åsikter om sadlar här inne på buke ;)

Visst är det svårt med bilder.

Även om sadeln nu ligger i jämnvikt med padd under, så kommer du inte ifrån att den fortfarande är för lång.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 196
Senast: super
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 713
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 328
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka