Bukefalos 28 år!

R

Rex___

Jag har en foderhäst som tvekar att göra något om han ser med höger öga.. Han älskar att hoppa men han tvekar när han bara fått se hindret med höger öga..När man e i närheten av han och sett en med höger öga så vänder han sej om eller blir rädd och går iväg.. Kan han vara blind eller kanske dålig syn?? :confused:
//En som undrar och e rädd om sin foderhäst..
 
till att börja med, avrför ligger deta under jurdik?

sedan så varför skulle han inte kunna vara blind eller ha dålig syn? vi har en häst som har gråstarr på ridskolan där jag rider, han är en väll fungerande häst för det, man måste bara tänka på det och ta hänsyn till det.
 
hoppsan kärstin jag råka skriva på fel...

ja men asså det e det att jag e inte 100% säcker på om han e blind det e det att inte kan säga till ägaren att det e så för att hon skulle ta han i från mig direkt hon är lite känslig för sånt så fort han kastar av mig så skyller hon på att jag inte kunde hålla honom när hon sj inte kan hålla sig kvar på honom i skritt...... jag hadde senare tänkt att köpa han o ha han på en ridskola så jag måste vara 100% på att han inte e blind. vet du nåt sätt hur man skulle kuna ta reda på om han är blind utan att kontakta veterinären???? /????
 
för att kolla själv om hästen ser dåligt kan du titta hur ögat ser ut tex finns det någon hinna "över" ögat.Om det gör det kontakta vet.Du kan ta handen och liksom dra mot ögat(lite svårt att beskriva)Du ska inte nudda ögat utan du börjar ca 20 cm i från så tar du handen mot ögat.ju senare hästen reagerar ju taskigare syn har den. Jämför med det andra ögat.
 
...jag hadde senare tänkt att köpa han o ha han på en ridskola så jag måste vara 100% på att han inte e blind. vet du nåt sätt hur man skulle kuna ta reda på om han är blind utan att kontakta veterinären???? /????

Ska du köpa så ska du ju besiktiga honom och då får du garanterat reda på det av veterinären.
 
Han har ingen hinna för ögat.. Inte vad jag kan se iaf..

Ägaren vill inte ha kontakt med vetrinärer, varför vet jag inte men de bara är så.. :confused:
 
men om du ska köpa eller ha hästen på foder så har du rätt att ta ut en vet.
Och ägaren kanske vill dölja något för dig????!!!!!
 
jag tycker att du ska kolla upp det dära ordentligt. att ägaren inte vill blanda in veterinären tyder ju på att hon garanterat har något att dölja för dig om hästen.
har ni skrivit ett ordentligt kontrakt?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 836
Senast: Takire
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 478
Senast: Takire
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 631
Senast: cewe
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 167
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp