Blindbrodd.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Atalantha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 8 918
Sv: Blindbrodd.

Det förstår jag inte heller. Dels så sprayar jag antingen 556 eller något annat som pappa gett oss innan jag skruvar i (har låga isbrodd dygnet runt när det fryst). Och sedan om det är broddsäsong hela skoperioden så skruvar jag ur dem en gång på mitten, gängar hålen med gängtapp och sprayar smörja igen. Inga problem att få loss dem då.

Broddarnas slitningsgrad (och hur de sitter, jag vill helt inte dra benhårt så jag inte får ur dem sen :p) kontrolleras ju oxå som du säger dagligen i samband med hovkratsning och allmän koll.

Usch, lätt som riktigt dåliga brodd :crazy:

Jag förstår inte folk som låter hovis brodda.
Varför? När hästen ska skos om är det väl bara praktiskt att broddarna sätts i från början. (tycker jag) Jag använder en lednyckel när broddarna ska i eller ut och de sitter inte hårdare för att det är hovis som satt på dem än när jag själv broddar.
Kan tillägga att min häst går broddad hela tiden när det är sådant underlag som kräver brodd. Låga brodd, 4 i varje. Att broddarna sitter kollas givetvis varje dag i samband med hovkratsning.

För min del så är det extremt onödigt att låta honom göra det OXÅ utöver skoningen. Men det kanske bara är jag som har en upptagen hovis :D

Nej hovslagarna har väl alltid ont om tid. Min hovis tycker dock inte det tar någon tid att tala om. Är jag med så skruvar jag i dem själv innan skon slås på, annars gör hon det. Det går på nolltid eftersom man har allt i handen och kan välja arbetsställning.

KL

Nu har jag sådana där små blindbrodd och än sålänge är jag supernöjd!! Visst att det hamnar lite bös i "sexkantshålet" men dom är ju betydligt enklare att göra rent! Vilken underbar känsla det är att inte behöva använda gängtappen, och att brodden går i som i smör :love::love:

Avslutar tråden med att säga att jag :bow: dom blindbroddarna. Man får rensa ut hålet med tex en spik, men det tar läskigt kort tid! Sen är det bara att skruva och vara glad! Självklart kan väl hålet säkert förstöras om hästen trampar på stenar osv, det återstår att se :) I värsta fall tar jag väl ut blindbrodden om det smälter undan, det är ändå värt det :love:

Ett tips är att lägga blindbrodden i vatten när man tagit ut dom, så lossnar så mycket skit som möjligt!

använder de svarta gummipluttarna, funkar utmärkt. Använd en söm till att peta ner och peta upp så sitter dem bra :)

Idag försökte jag skruva ur mina blindbroddar modell stoppskruv. Dom satt fast:eek: Jag satte i dom i tisdags på nyskodd häst. Idag skulle jag i med brodd för att tävla på gräs.
Flera av blindbroddarna satt fast - som berget!
Någon som har ett tipps på hur man får ut dom??

Nej, uppslitna är dom inte (fastän jag tog i). Jag är alldeles öm i handen...
Jag ska prova 5:56 imorgon, håll tummarna!!
Fast spärrnyckel... Dessa är ju sånadär nersänkta som skruvas i och ur med insexnyckel.

Senast ändrad:

Jag har inget mer avancerat än nyckeln som följde med i broddlådan. Ser ut som en så där men får på IKEA. Det gick ju rysligt lätt att skruva i broddarna. Dom har inte suttit så länge så jag var helt säker påa tt det skulle gå lätt som en... Men icke!

OK, då kan det nog bli svårare. Själv har vi haft blindbroddar som ser ut som en liten, liten brodd (fyrkantig) som alltså går att greppa runt och ta ur. Just för att jag inte tror på den typen som du har. Himla joxigt om den ska borras ur.

Japp, inget som lockar. Då får vi antingen snacka fint med hovis eller skippa tävlingar på gräs ett tag.
Jag ska ändå prova 5:56 och ta i en omgång till imorgon. Det kan knappast bli sämre.

Har pratat med vår hovis om dessa pluggar då de låter så himla praktiska men han avrådde just för att risken är stor att de fastnar. Vi kör med vanliga fyrkantiga istället.

Då har jag varit i farten med 5:56 - det hjälpte inte ett dugg:mad:
De :devil:Blindbroddarna sitter där de sitter.
Vi får låta bli att rida på våt gräsbana tills nästa skoning...

Tacka vet jag vanlig hederlig bomull eller låga fyrkantiga vid behov!

Senast ändrad:

KL
men alltså - vilka problem folk har :eek:

det finns ju inget enklare än att ha blindbrodd, dvs de små fyrkantiga broddarna utan kärna! en rejäl skruvnyckel är allt som behövs, enkelt och smidigt. förstår inte att folk fortfarande håller på med vanliga skiftnycklar typ.

att stå och peta i och ur bomull var och varannan dag förstår jag inte hur man kan tycka är vare sig smidigt eller tidsekonomiskt, i jmf med att köpa en skruvnyckel för en minimal slant, och en hög med blindbrodd.

ang. att inte få loss broddar så säger det sig självt att tar man inte ur eller byter brodd på flera månader så är det svårt att få loss brodden sen. Om hovslagaren skruvar i brodden brukar jag "kolla" nästa dag att jag verkligen kan lossa brodden, dvs tycker jag det känns som hovis skruvat i dem mkt hårt så lossar jag lite på dem direkt.

Idag försökte jag skruva ur mina blindbroddar modell stoppskruv. Dom satt fast:eek: Jag satte i dom i tisdags på nyskodd häst. Idag skulle jag i med brodd för att tävla på gräs.
Flera av blindbroddarna satt fast - som berget!
Någon som har ett tipps på hur man får ut dom??

Just den anledningen till att jag tycker dessa "blindbroddar" är helt värdelösa. Jag tog dessutom i för kung och fosterland och lyckades få till ett helt runt hål i stället. Bara att ta av skorna, slå ur brodden och aldrig mer använda dem.

Ett sätt som kanske kan fungera är att dra åt brodden lite lite innan man skruvar åt andra hållet. Fast först i med en massa 5-56.

Nä, tacka vet jag de vanliga blindbrodden utan kärna.

Liknande trådar

Utrustning Skåning som numera bor i Danmark och har aldrig någonsin skruvat i/ut broddar… :o Men, förra året fick hästen nya skor på (utan... 2
Svar
34
· Visningar
4 889
Senast: Buck
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 980
Senast: Salinero
·
Utrustning När använder man sånna? Av vad jag har sett så sticker de ju knappt upp någonting ur skon..? :confused: En annan broddfråga...
Svar
12
· Visningar
7 696
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka