Blinkers på tittig häst?

Miljon

Trådstartare
Jag har en tittig liten häst som tycker att det mesta är läskigt, speciellt vid uteritt ensam. Jag har funderat på olika saker som kan hjälpa till med att få bort lite fokus från allt det läskiga, så koncentrationen kan vara mer på mig istället.
Funderade då på blinkers, är det någon som provat det med gott resultat? Blir hästen lugnare och mindre uppjagad av allt runtomkring?
Har även sett att man kan sätta en bit nosludd på sidostyckena, är det någon som provat det? Hur får man luddet att sitta kvar och inte glida ner och hamna vid nosgrimman? Funderar det lika bra som blinkers (om blinkers fungerar bra dvs)?
 
Bättre att försöka åtgärda hästen än närmiljön.
Träna på läskiga grejer och det gärna i kombination med att hästen måste behålla fokus på dig, invänta ditt nästa kommando.

Vissa hästar är mer vakna och triggar lättare för stimuli än andra, det är helt ok att saker är läskiga, men de behöver inte krypa ur skinnet för det, de har ett jobb att sköta.
 
@caballus och @fejko Schysst att ni tog er tid att svara, även om det inte alls var svar på mina frågor :up: Jag efterfrågade erfarenheter av att använda blinkers på tittiga hästar.

Jag är liksom inte helt tappad utan självklart tränar vi massor på läskiga grejer, men det är inte gjort i en handvändning och jag vill gärna kunna rida ut och RIDA ibland och inte bara traggla runt i ett ridhus tills hästen är mycket mindre tittig.
 
Jag har en tittig liten häst som tycker att det mesta är läskigt, speciellt vid uteritt ensam. Jag har funderat på olika saker som kan hjälpa till med att få bort lite fokus från allt det läskiga, så koncentrationen kan vara mer på mig istället.
Funderade då på blinkers, är det någon som provat det med gott resultat? Blir hästen lugnare och mindre uppjagad av allt runtomkring?
Har även sett att man kan sätta en bit nosludd på sidostyckena, är det någon som provat det? Hur får man luddet att sitta kvar och inte glida ner och hamna vid nosgrimman? Funderar det lika bra som blinkers (om blinkers fungerar bra dvs)?

Jag har aldrig användt blinkers/ludd i ridhästsammanhang men kan svara utifrån mina erfarenheter av galopphästar.
Vissa hästar fungerar blinkers ypperligt på och man får effekten du eftersträvar att hästen fokuserar framåt och glömmer det farliga när man inte kan se det längre. Andra kan bli bakskygga till att börja med då de dels inte helt ser ryttaren men heller inte ser det som kommer bakifrån.
Så det är svårt att säga hur din häst vill reagerar men de flesta vänjer sig snabbt till det, dock viktigt att variera med och utan blinkers då det annars kan bli svårt att någonsin komma ifrån dom igen. På många av galopphästarna tog vi helt enkelt av blinkersen när de hade galopperat färdigt och var avrastade så fick de skritta av utan.
Nosludd på sidan (ska helst vara tjocka ludd, inte några små vanliga) fungerar precis som en blinkers men skärmar av mycket mindre och primärt bakåt. Du får dom till att sitta kvar genom att sätta ett gummiband nederst som håller de uppe.
 
Men du kanske inte rider ut tillräckligt ofta? Det är ju en gradvis process att vänja hästen vid omgivningen. Ta med dig sällskap om det är något extra läskigt ni ska förbi. Tex brukade sambon hänga med när vi skulle förbi grannens läskiga kvigor så kunde hästen gömma sig bakom honom och studera kvigorna i lugn och ro. Nu kan hon gå förbi själv även om hon fortfarande tycker det är läskigt.

Hästar är ju flyktdjur och vill ha koll på sin omgivning, därför är jag inte så förtjust i blinkers då det blir ett större överaskningsmoment om det tex plötsligt dyker upp en cyklist.

Träning och åter träning är mitt tips!
 
Min häst har varit trygg på att rida ut tidigare, men sen kom vintern och jag har inte riktigt haft den tiden att rida ut, då jag inte gillar att rida i mörkret på is.
Märkte när vi började rida ut igen att hon reagerade på saker som hon normalt sett inte ens viftar på örat åt.

Tillhör nog den skaran, som inte tror att blinkers är bra i det långa loppet, angående ludd, så kan man sätta sånt ludd som man har t ex över nosen på sidostycket istället, då kan det inte glida ner. :)
 
Vissa hästar är ju bara födda skygga. Att komma med ett "självklart" svar som att träna ledarskap är, för mig, väldigt begränsande och fyller knappast någon funktion.

Visst KAN det vara så men det är inte alltid ett sådant problem.

Jag hade en häst som var markskygg. Det gick aldrig ur henne oavsett hur mycket vi tränade. Det var en inkörd häst som inte hade problem med bakskygghet och kördes hela livet utan skygglappar. Hon var lugn och van vid alla miljöer, inklusive stora evenemang med smällare och raketer.

Men markskygg var hon hela livet.

Det visade sig sedan att många släktingar till henne, från en speciell hingst ofta var så. Kul då att få höra att man borde träna ledarskap.........

Jag skulle testa blinkers av något slag. Beroende på vad den är rädd för (höjd) så finns det ju olika sorter. Tycker @MalanMjöl har mycket bra inlägg.
 
Tyvärr så funkar båda blinkers, huvor och öronproppar ofta inte alls, det gör hästen ännu mer osäker. Har man grundläggande kunskap om hästens psyke är det ganska inlysande varför det blir så; hästar är flyktdjur och helt beroende av sin syn och sin hörsel för att upptäcka faror. Blockerar du då synfältet kommer den bli ännu mer osäker och den kommer behöva vända på huvudet, snurra runt etc för att ha koll överallt, vilket kan leda till extrem stress.

Vill du ha en häst som är trygg måste du jobba på att stärka hästens tillit till dig och till sig själv. Det finns inga genvägar.

Sen får man inte glömma att vissa hästar är av naturen extra vaksamma och har i uppgift att vara flockens spejare. I så fall beror tittigheten inte direkt på rädsla och en sån häst kommer du aldrig få otittig. Det hjälper något om du visar att du också är en bra spejare och en beskyddare, så du kan hjälpa till med uppgiften när ni är ute och rider. Hästen kommer fortfarande titta men istället för att fly direkt kommer den kolla av med dig hur du bedömer faran (oftast är det ju inget farligt) och hur ni ska reagera.
 
Intressant detta ang tittighet. Min häst är och har alltid varit vaken av naturen men har nöjt sig med att titta till lite grand och sen har det varit bra med det. Senaste året har detta eskalerat till rena skyggningar och ibland helomvändningar som har varit helt oförberedda. Kan ju tillägga att jag haft henne sen hon föddes och att hon är inriden i skogen och riden där till 90 % av sitt liv, hon är nu 9 år. Hon tittar bara på ex stenar, stubbar, träd, buskar, löv m.m. Hon bryr sig inte om fordon, skogsmaskiner, eller annat som kan anses läskigt. Jag upplever det som att hon har börjat testa vad som är ok för om jag är stenhård i början av passet så " ger" hon sig men det är skittråkigt att behöva rida så. För övrigt respekterar hon mig o alla andra i all hantering och försöker inte på ngt sätt ta över. Hon har väl blivit mer o mer "sto" också, vilket hon visar på olika sätt. Står ofta o drömmer och ett tag vägrade hon komma in på kvällen, trots att kompisen står inne o gnäggar. Nu ska hon betäckas i år så får jag se om hon "taggar" ner sen ;)
 
Förresten angående blinkers, har jag faktiskt funderat på det, men tror kanske att hon skulle hitta på ngt annat istället då ;) men man kan ju kanske prova, det märks väl ganska omgående om det fungerar.
 
Tyvärr så funkar båda blinkers, huvor och öronproppar ofta inte alls, det gör hästen ännu mer osäker. Har man grundläggande kunskap om hästens psyke är det ganska inlysande varför det blir så; hästar är flyktdjur och helt beroende av sin syn och sin hörsel för att upptäcka faror. Blockerar du då synfältet kommer den bli ännu mer osäker och den kommer behöva vända på huvudet, snurra runt etc för att ha koll överallt, vilket kan leda till extrem stress.

Vill du ha en häst som är trygg måste du jobba på att stärka hästens tillit till dig och till sig själv. Det finns inga genvägar.

Sen får man inte glömma att vissa hästar är av naturen extra vaksamma och har i uppgift att vara flockens spejare. I så fall beror tittigheten inte direkt på rädsla och en sån häst kommer du aldrig få otittig. Det hjälper något om du visar att du också är en bra spejare och en beskyddare, så du kan hjälpa till med uppgiften när ni är ute och rider. Hästen kommer fortfarande titta men istället för att fly direkt kommer den kolla av med dig hur du bedömer faran (oftast är det ju inget farligt) och hur ni ska reagera.

Här håller jag inte med. Jag har en tränare som årligen tar emot hästar som skenat med vagn, med och utan skygglappar. Hon säger att det ofta går att göra tvärtom (dvs sätta på skygglappar på de som skenade utan och tvärtom) så är det "bara" att köra in igen.

Min körvän, som också kör in hästar har varit med om att skena med en häst där de förra ägarna påstod att den var en väldigt säker körhäst men hade glömt att berätta att den blivit körd med lappar hela livet. Så fort de tog på dem så var hästen världens säkraste körhäst.

Men du har rätt i att vissa hästar spelar det ingen roll men många kan faktiskt bli lugna när de slipper ha koll överallt också.

Så, "oftast" undrar jag nog lite var det kommer ifrån?
 
Intressant detta ang tittighet. Min häst är och har alltid varit vaken av naturen men har nöjt sig med att titta till lite grand och sen har det varit bra med det. Senaste året har detta eskalerat till rena skyggningar och ibland helomvändningar som har varit helt oförberedda. Kan ju tillägga att jag haft henne sen hon föddes och att hon är inriden i skogen och riden där till 90 % av sitt liv, hon är nu 9 år. Hon tittar bara på ex stenar, stubbar, träd, buskar, löv m.m. Hon bryr sig inte om fordon, skogsmaskiner, eller annat som kan anses läskigt. Jag upplever det som att hon har börjat testa vad som är ok för om jag är stenhård i början av passet så " ger" hon sig men det är skittråkigt att behöva rida så. För övrigt respekterar hon mig o alla andra i all hantering och försöker inte på ngt sätt ta över. Hon har väl blivit mer o mer "sto" också, vilket hon visar på olika sätt. Står ofta o drömmer och ett tag vägrade hon komma in på kvällen, trots att kompisen står inne o gnäggar. Nu ska hon betäckas i år så får jag se om hon "taggar" ner sen ;)

Jag råkade ut för detta med min gamla körhäst. Han har aldrig i hela sitt liv varit rädd för saker. Haft honom sedan han var avvand. Kört in och allt annat själv.
NÄr han var runt 10 blev han helt förändrad. Satte på skygglappar (han är van vid både och) och skulle kolla av om det var något han såg. Smärta var ju i tankarna också.

Samma sak då.......såg saker som inte fanns, saker 100 meter ut på åkern, joggare var livsfarliga och han stod på ansiktet när han blev så rädd för en joggare att han föll på knä, gjorde helomvändningar och skenade faktiskt 50 meter så kedjan under hakan drogs ut helt rak när jag försökte stoppa honom. Tur att han var en häst som har huvudet med sig och insåg att han nog inte var så rädd ändå.

Det visade sig (efter mycket tänkande) att han inte tål 2 dl sojamjöl men 1 dl..........så fort jag sänkte det så blev han normal. Jag hade bara veckan innan börjat ge mer än 1 dl.

Så, orsakerna kan vara många och konstiga........
 
Jag råkade ut för detta med min gamla körhäst. Han har aldrig i hela sitt liv varit rädd för saker. Haft honom sedan han var avvand. Kört in och allt annat själv.
NÄr han var runt 10 blev han helt förändrad. Satte på skygglappar (han är van vid både och) och skulle kolla av om det var något han såg. Smärta var ju i tankarna också.

Samma sak då.......såg saker som inte fanns, saker 100 meter ut på åkern, joggare var livsfarliga och han stod på ansiktet när han blev så rädd för en joggare att han föll på knä, gjorde helomvändningar och skenade faktiskt 50 meter så kedjan under hakan drogs ut helt rak när jag försökte stoppa honom. Tur att han var en häst som har huvudet med sig och insåg att han nog inte var så rädd ändå.

Det visade sig (efter mycket tänkande) att han inte tål 2 dl sojamjöl men 1 dl..........så fort jag sänkte det så blev han normal. Jag hade bara veckan innan börjat ge mer än 1 dl.

Så, orsakerna kan vara många och konstiga........

Jo, såklart att det kan finnas andra orsaker. Min häst är genomkollad o helt frisk, har haft samma foderstat typ, de senaste åren, inget kraftfoder öht utan ideerna har liksom smugit sig på. Förändringen blev märkbar efter att hon blivit tokkär i en häst som var här under kort tid, hon var konstantbrunstig hela tiden han var här, rörde sig om ca 6 v. Hon har knappt aldrig visat brunst tidigare så det var stor skillnad, upplevde att hon blev lätt deprimerad när han åkte. Hästen hon går m nu, accepterar hon men inte så mkt mer, hon är inte dum mot honom mest nonchalerar hon honom.
 
Tyvärr så funkar båda blinkers, huvor och öronproppar ofta inte alls, det gör hästen ännu mer osäker. Har man grundläggande kunskap om hästens psyke är det ganska inlysande varför det blir så; hästar är flyktdjur och helt beroende av sin syn och sin hörsel för att upptäcka faror. Blockerar du då synfältet kommer den bli ännu mer osäker och den kommer behöva vända på huvudet, snurra runt etc för att ha koll överallt, vilket kan leda till extrem stress.

Det där håller jag inte med om, har ridit alltför många hästar som blivit helt andra hästar med öronproppar och blinkers. Vissa reagerar absolut såsom du beskriver men många bliver helt enkelt lugnare med öronproppar/vadderad huva när de inte hör och ska reagera på minsta ljud. Min egen var hopplös att galoppera i front på banan som 2-3 åring, varje grässtrå som låg fel innebar antingen tvärstopp från full galopp, helomvändning eller i bästa fall bara ett hopp till sidan. Vi satte på henne blinkers i en period och hästen började fokusera framåt istället för att glo på allt, när hon blev äldre kunde vi ta av dom igen, fortfarande tittig men inte längre tvärstopp tittig. Och hon är långt ifrån den enda hästen som de har haft den effekten på. Dock kräver det lite av ryttaren, man måste själv komma ihåg att de inte ser bakåt, att vända dom om där kommer t.ex en cykel bakifrån etc, iaf de första gångerna innan de har vant sig vid dom.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 002
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 831
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 941
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp