Blir bara så ledsen!

linnsan

Trådstartare
Har min D ponny utlånad till en ridskola och ska sälja honom så igår var en köpare ute och kollade på honom och hon skulle provrida. Jag var inte där för jag har ca 40 mil till ridskolan. Jag har inte träffat honom sen i mitten av november då han åkte hemifrån.

Idag så ringde kvinnan som var ute och kollade på honom och berättade att han var väldigt mager och totalt omusklad. Hon hade inte ens vågat provrida honom då han var i så dåligt skick! (hon hade ändå 10 mils enkel resväg så han var nog inte bara "lite smal")
Hon hade inte känt igen honom från de bilderna som jag hade skickat och det var ändå bilder på när han inte var så musklad då han precis hade börjat sättas igång osv.

Hon hade då frågat lite om varför han var så smal osv. och de hade väl inte direkt ngt svar på det men de berättade att han bara gick en lektion per dag och att de var knattelektion eller motsv. just pga att han var så smal och omusklad. Jag menar, han har ju ändå varit där i snart 3 månader. Så han borde ju vara i bra kondition och vara välmusklad.

De har inte sagt ngt om detta till mig utan sagt att de går bra osv de gånger jag frågat. Det är väl mest det som jag är ledsen över. Att han tunnat ur kan hända alla men då kontaktar man väl ägaren?:confused:

Usch, jag blir bara så ledsen:cry:
På fredag så ska jag åka upp och hälsa på honom så då får jag väl se hur han ser ut.

Det var likadant förra gången jag lånade ut honom och då var det till en privatperson.
Kan man inte lita på någon nuförtiden?:confused::(

Sv: Blir bara så ledsen!

Men vad är detta för nått :mad:. Åk genast dit och hämta honom!!! Är det verkligen en ridskolan han har hamnat hos? Låter inte riktigt klokt!!!!!!

Lider verkligen med dig :cry:.

Svarar bägge*

Jag har skickat ett mail till ridskolan och frågat om det verkligen är såhär. Men varför skulle hon som var ute och kollade ljuga?:confused: Det tror jag ju knappast.

Nej ta hem hästen! Så fort du kan! Hoppas på att kvinnan fortfarande är intresserad av din lille :)

Du kanske kan hyra ut honom på foder till henne? :)

Hon tyckte han var lite för liten så hon hade bestämt sig för en maxad d ponny. En conemara:). Men jag kommer inte sälja honom, jag orkar helt enkelt inte det nu när det gått fel två gånger.. Han kommer antingen stå här hemma och lånas ut eller låna ut honom till ngn i närheten. Så jag kan ha koll på honom. Eller rättare sagt fodervärden!

Menar du att han inte ska säljas eller att jag skickade ett mail till dem?

*Trög:angel:*

Ja. Jag får inte tag på dem, varken mail eller telefon. Usch, vill bara ha hem honom nu:cry:

Ta hem honom!! stackars häst, lider verkligen med dej! det har hänt mej med..:cry:

Men när du har fått hem han kanske du kan hyra/låna ut h*n till någon i närheten så att du hela tiden kan träffa h*n och se så att h*n har det bra? :)

Ja så hade jag tänkt göra:). Eventuellt så ville min kompis ha honom och då står han i samma stall, så det hade varit perfekt! Så jag hoppas ju på det, hon är även en person som jag litar på så det hade varit skönt. Men annars så lär det ju finnas ngn annan som vill låna honom och då ska jag åka ut ofta och kolla på min lille älskling!

Jag skickade detta mailet till dem innan:

Jag pratade med "lala", kvinnan som var ute och kollade på "ponnyn". Och hon sa att han var väldigt smal? Även att hon inte provred för att han var så smal och omusklad?
Varför har ni inte nämnt ngt om det till mig?

De svarade:

Jag har sagt hur status vi har på "ponnyn" och han har blivit betydligt bättre sedan vi tog över. Men vi har inte rushat utan vi tar det undan för undan och lite försiktigt så att vi inte riskerar att han skall råka ut för någon skada.

I början orkade han inte en lektion ens men idag orkar han 2.

Jag skall se om vi kan fixa en ny bild på honom och jag skall även höra med min stallchef om hon anser att vi behöver lägga om kosten. Han får lika mycket mat idag som våra hästar får i samma storlek.

Hon som tittade på "ponnyn" trodde att han skulle vara högre och bedömde "ponnyn" mer vara som C-ponny.

Och jag svarade på det:

Jo, ni har ju sagt att allt har gått bra och jag trodde ju då att han gick fulla lektioner eftersom att det snart gått 3 månader. Han har ju alltid fått tillbaka kondition och muskelstyrka relativt snabbt efter vila. Så det hoppas jag ju verkligen att han är i bättre kondition och styrka än när ni hämtade honom eftersom att han då hade stått i två månader.

Fast att han får lika mkt mat som era andra ponnyer i samma storlek är ju inget försvar om han är mager och omusklad. Då behöver han ju helt enkelt mer mat än era andra som kanske är mer lättfödda? Vad har ni för analys på grovfodret och vad äter han idag?
Hon som var och tittade på "ponnyn" sa att han var väldigt mager och omusklad. Så ni kan ju skicka en ny bild (helst uppställd) så jag själv kan se hur han ser ut.

Har inte skrivit ut namn för jag vill inte hänga ut ngn...

Hej! JA skynda dej att ta hem din häst! Det finns så mkt konstigt folk ute i hästvärlden. Hoppas allt kommer gå bra Lycka till! :)

*svarar alla*

Jag åker dit på fredag och om han är mager och muskelfattig så hämtar jag honom samma helg. Usch, min lille älskling:(

Delvis kl*

Var hos killen i fredags och det var väl inte riktigt så illa som hon beskrev men han såg inte fin ut. Om han inte hade haft sin tjocka päls så hade nog revbenen synts:(. Och han hade absolut ingen överlinje. Och var allmänt tunn i hela kroppen. Sen så var han mobbad av sina hag"kompisar" och verkade allmänt stirrig och orolig. Bland annat så kunde han inte stå stilla när vi skulle ta kort och han har alltid kunnat lämnats lös innan. Sen skulle vi ut och gå en liten sväng när vi ändå skulle ta kort och då drog han åt varenda liten grästuva..
Han ömmade även vääldigt mycket, han går barfota och jag har aldrig sett hästen ömma så mycket ngn gång! Han kunde knappt gå fram till mig i hagen.:(

Här är ett par bilder(han har som sagt mycket päls):

http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_33/26190000-26199999/640x480/26192843.jpg?0
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_33/26190000-26199999/640x480/26192853.jpg?0
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_33/26190000-26199999/640x480/26192933.jpg?0
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_33/26190000-26199999/640x480/26192949.jpg?0

Ärligt talat så tycker jag inte han ser mager ut..:confused: Överlinjen ser väl lite sämre ut,men mager..nja..Om han ömmar behöver han nog skor.Låter inte som din häst trivs där han står i alla fall så ta hem han och sälj han själv istället.

Tycker som du att han ser ganska ok ut. Sedan är det en annan sak om han trivs eller ej. Jag hade inte låtit min häst stanna om han verkar må som linnsan tycker.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 177
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 060
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 142
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka