Blir förändrad tillsammans med vissa kollegor

:(. Skulle du kunna tänka dig att göra så mot en annan människa på ditt jobb? Inte hälsa neutralt eller medvetet titta bort? Jo jag anser faktiskt att man kan kräva av vuxna människor att uppföra sig som sig bör mot andra. Jag skyller inte alls något på denne person, det är min personliga uppfattning att personen (kanske utan att vara medveten om det själv) har en dominant attityd mot de andra och de reagerar på det. Och jag ska inte kalla personen så längre. Det var bara att jag kände mig lite nere för stunden då jag skrev det första inlägget.
Om du visste hur mycket jag går tillbaka till mig och vrider och vänder på hur jag kunde gjort något annorlunda. Jag leder så gott jag kan och blir själv utsatt för härskare. (var läser du ut att jag ägnar mig åt den typen av agerande?)
Jo jag har det som krävs för att bli Chef. Jag blev utvald bland väldigt många sökande och fick genomgå en del mer eller mindre roliga tester. Och det är dessutom inte första gången är är det heller, men i den här omfattningen är det "första" gången. :)

Usch, jag kanske var lite för hård i min bedömning av dig. Förlåt, det var inte snällt. Drog nog lite för hastiga paralleller till en chef jag har haft en gång. Hon härskade varvat med fjäsk. Det var jättejobbigt och dödade all arbetsglädje så jag sa upp mig.

Du har fått många bra tips här i tråden tycker jag, lyft dina medarbetare och använd dig av deras olika roller och förmågor. Såsom lillpåven, använd dig av honom att få gruppen dit du vill istället för att trycka ner honom.
Berätta gärna hur det går!
 
Jag tycker helt enkelt att ett allmänt förbud borde vara onödigt och naggar på det förtroende som bör finnas mellan arbetsgivare och arbetstagare. Och riskerar att bli en lista på ganska många saker, utan att påverka grundproblemet - illojala arbetstagare som inte fullgör sina plikter enligt det avtal man har.

Däremot om det verkligen är ett utbrett och specifikt problem som verkar vara svårlöst på andra sätt, kanske ett förbud fungerar bättre.

Jag har haft underställda där lojaliteten kunnat ifrågasättas och surfandet har bara varit ett av flera uttryck.
Bra utveckling av din synpunkt!
Jag håller helt med att grundproblemet tål att funderas över. Om det är så att en organisation/avdelning/grupp har många problem med att folk "smiter" från arbetet (oavsett om det är surfning på arbetstid eller annat) så kan man fundera på varför det är så. Varför känner inte de anställda lojalitet?

T ex en arbetsplats där människor inte får utrymme att växa, där överdriven kontroll från chefshåll/ledning är normen, där personer som råkar göra misstag får hård kritik. Där människor förutsätts att inte göra rätt för sig om de inte blir kontrollerade. Då blir snart arbetsplatsen/organisationen därefter. Jag tror att en sådan miljö "skapar" smitare.

Svårigheten är väl ofta att avgöra var gränsen går; är det en dålig arbetsmoral hos individerna på grund av att de egentligen inte vill jobba med det de gör t ex. Eller är det ett problem som mer handlar om en dålig organisation och dålig ledning.

TS> du har fått många goda råd; jag tror någon var inne på en sak som jag tänkte lite på: även om du får en del ifrågasättanden från vissa så kan du också tänka att det i sig självt ändå är någon slags signal om att de har en (undermedveten) tilltro till att du faktiskt kan göra något; att du har makt. Den dagen arbetstagare inte har någon åsikt alls och dessutom "smiter" - då har de förmodligen också tappat tilltron till att du som chef ens kan förändra hur det är på jobbet.
Jag tror du kan ha nytta av att tänka så; framförallt om "påven" - får du MED dig påven (genom att seriöst lyssna på och överväga och fråga kring dennes åsikter och förslag) så kan du förmodligen vinna enormt mycket.
 
Jag tycker tråden är jättebra. Det är inte sällan ensamt att vara chef, även i en större organisation med ett bra nätverk av chefer. Varje grupp är unik, och det kan vara jobbigt att inte ha någon att ventilera detaljproblem med.

Att verkligen tänka igenom sitt ledarskap och vad man vill åstadkomma tycker jag är en återkommande syssla som chef. Vad vill jag åstadkomma, hur vill jag göra det och kommunicerar jag på rätt sätt med de jag ska leda?

På LinkedIn florerar en av många floskelbilder, som ändå stämmer i mycket. "Leaders don't create followers, they create more leaders". Även om du som chef inte ska skapa en ny chef av varje medarbetare, tror jag det är viktigt att varje medarbetare som minst känner att de leder sitt eget arbete, har ett ansvar och en uppgift att fylla. Att de kommer till jobbet och axlar det ansvaret, att de är viktiga i sin funktion.

Jag har själv haft en del samtal om just detta, att min roll är inte att göra det övriga anställda gör (att arbeta med händerna, även om mycket av det jag gör innebär just att ta itu med fysiska uppgifter). Min roll är en helt annan, och den kan jag sköta på ett bra sätt för att jag kan lita på att de anställda gör sitt jobb. Jag ska inte behöva vara inne och peta i deras arbete, det är vad de gör bäst. Jag är bäst på andra saker, och ska ägna mig åt dem. Se till att vi har orderingång, se till att lönerna hamnar på kontot, se till att alla har den utrustning och utbildning de behöver, samla in information och vidarebefordra t ex.

Jag upplevde själv att just dessa samtal var väldigt viktiga och gav ett annat tänk i den dagliga verksamheten. Jag förklarade också att allt som hakar och strular måste rapporteras till mig, för jag är slutligt ansvarig för allt. Det är en fördel, att ha en chef att lämna över till. Man försöker lösa det, sedan går man till chefen och säger: "detta lämnar jag till dig, jag har försökt lösa det men går bet." Det är min uppgift att lösa det som lämnas över till mig. Jag är ibland vansinnigt avundsjuk, jag har ingen att lämna vidare till ;)

För mig var det viktigt att de jag jobbar med känner att de kan lämna över och att de kan lita på att jag tar det ansvaret. Det ska alltid vara ett bra samtal att lämna över, vi diskuterar, kommer oftast fram till en gemensam lösning. Ett bollplank snarare än "lös det här åt mig".

Jag har heller aldrig lämnat de anställda i sticket när det är tungt och jobbigt. Tuffa jobb med övertid i mängder är jag alltid på plats ett par gånger under nätter och helger, kommer med mat, fika och stämmer av. Inte helt sällan kommer anställda från andra företag förbi och säger lite avundsjukt "en sån chef skulle man ha", och jag vet att det är givetvis bara en del av bilden. Jag vill alltid ha en bra bild av hur arbetet fortlöper, en god relation till de som utför arbetet, känna av tidigt om något inte fungerar och lösa problem innan de ens hinner uppstå. Då måste jag vara på plats och ha bra relationer.
 
Jag tror du kan ha nytta av att tänka så; framförallt om "påven" - får du MED dig påven (genom att seriöst lyssna på och överväga och fråga kring dennes åsikter och förslag) så kan du förmodligen vinna enormt mycket.
Det tror jag med. Lite svårt bara när personen är lite avmätt mott mig. Men efter semestrarna tänkte jag vi skulle jobba ihop lite mer.
 
Jag vill tacka alla som deltagit och peppat och upplyst. Slutet på denna vecka har känts mycket bättre och det är märkligt hur fort det går att ändra sitt egna tankesätt bara man får kloka förslag. Jag tycker också tråden har varit jättebra och hoppas att även de som inte är chefer tänker på att chef har en egen arbetsbeskrivning och krav från sin chef (som kanske inte är lätt att ha och gör med)
Som sagt så ska jag boka möte med min arbetsgivare och berätta om mål med medarbetarna och våra mål med verksamheten. Så vill jag även få in den ekonomiska biten. Att jag kan visa upp siffror som säger hur just vår avdelning ligger till och vad vi behöver jobba med.
 
Jag vill tacka alla som deltagit och peppat och upplyst. Slutet på denna vecka har känts mycket bättre och det är märkligt hur fort det går att ändra sitt egna tankesätt bara man får kloka förslag. Jag tycker också tråden har varit jättebra och hoppas att även de som inte är chefer tänker på att chef har en egen arbetsbeskrivning och krav från sin chef (som kanske inte är lätt att ha och gör med)
Som sagt så ska jag boka möte med min arbetsgivare och berätta om mål med medarbetarna och våra mål med verksamheten. Så vill jag även få in den ekonomiska biten. Att jag kan visa upp siffror som säger hur just vår avdelning ligger till och vad vi behöver jobba med.

Vad roligt att du tycker att du fått nya tankar från oss och att du känner dig mer laddad. (Ja, nu tar jag chansen och talar för oss allihop! :) )

Det är spännande att ta del av någons funderingar och det har varit lika givande för mig att reflektera kring dina frågor/tankar. Tack!

Du gör helt rätt att prata med din chef. Jag vill passa på att slå ett slag för att synliggöra resultat.

Min erfarenhet är att många medarbetare känner glädje och stolthet när man delar med sig av våra goda resultat. Även om de inte är toppen, för så kan det vara, så är varje liten förbättring tacksam.

Passa på att fira lite om ni gör något extra bra. Synliggör arbetet.

Passar på att tipsa om boken Synligt lärande (John Hattie) också.

Den handlar om undervisning, men byt ut "klass" mot personalgrupp i vissa kapitel.

Att vara ledare är att vara pedagog, så sug åt dig av pedagogiska knep.

Lycka till. :) :)

PS. Det är bra att komma ihåg att varje chef har en chef. När de inte finns mer, finns en styrelse eller politiker. Eller möjligen kunder. Alla har ansvar gentemot någon/något.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
832
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 019
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 121
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp