Blir hästen trött av meeting?

Klubbisen

Trådstartare
Hej! Jag och min häst ska på vårat första meeting i juni så jag har lite frågor! :) Har tänkt hoppa 3 starter, 1m, 105 och 110. Min häst är av den segare sorten och har okej kondition men inte den bästa. När jag hoppar två starter på tävling så känns han oftast lite tröttare/mindre taggad i den andra än den första men ändå fin. Nu får dom ju även mycket vila då dom står inne hela dagarna när man inte går med dom då. Tror ni att han kommer kännas trött den sista dagen? Det är ju bara en start per dag så tänker att det inte borde vara så jobbigt? Men har ni några tips på hur man kan få hästen att ha det så bra som möjligt på meeting och återhämta sig fort mellan starterna så får ni gärna skriva tips! Mvh Klubbisen :)
 
Har han varit på meeting förr, med annan ryttare? Hur brukar han reagera på tävling och nya platser?

Var länge sedan nu men jag var en del på meetings förr med ponny. Det jobbiga på meeting (och tävling överlag) är ju inte själva ridningen, jag menar, en vanlig hoppträning är ju betydligt mer ansträngande än en start på tävling. Utan det brukar vara allt runtomkring som gör hästarna trötta. Och hur hästarna reagerar är väldigt individuellt, så det är svårt att säga.

Min ponny som jag var ute med är rätt chill av sig, han bryr sig inte så mycket om andra hästar på tävling och så, så han blir inte stressad av det. Han är lugn och trygg i sig själv, helt enkelt, och därför påverkades han inte så väldigt av att vara på meeting. Men en häst som är väldigt uppmärksam på allt runtomkring, som reagerar mycket på andra hästar, folk osv, blir förmodligen tröttare.

Hur man får hästen att ha det bra och återhämta sig fort: Se till att den inte är för varm. Svampa av den ofta om det är varmt, med mycket vatten. Använd inte täcke i onödan.
Se till att alltid ha friskt vatten, och gärna smaksatt vatten om den dricker bättre då. Superviktigt att hästen dricker tillräckligt! Var också noga med att hästen får i sig tillräckligt med salt. När det är varmt (som det ju ofta blir i tältstall) behövs extra mycket.
Försök hålla samma fodringsrutiner som ni har hemma, gör inga stora förändringar i mängden foder etc och försök hålla tiderna någotsånär som hästen är van vid.
Gå ofta! Det är ingen höjdare att stå i box en hel helg. Ta flera promenader, var gärna ute ett tag och beta om möjlighet finns.
Om hästen har tendens att bli stel så lägg gärna in lite massage och stretching efter rörelse, men om ni inte är vana vid det är det inte läge att börja på meetinget.
Och sen att se till att ha ordning och reda. Ren utrustning, välmockad box, städat utanför osv. Men det är väl rätt självklart.
 
Skriv gärna också hur ni brukar ladda upp dagarna innan meeting!

Kan ge ett exempel på planeringsschema för hur det kunde vara för mig/hur jag skulle tänka nu om jag var iväg med hästen. Men det är ju såklart olika för olika hästar hur de bör motioneras dagarna innan också. Min förra ponny t.ex. hoppade jag alltid något språng med dagen innan tävling, lite högre än tävlingshöjden, för att vi båda skulle "få en extrakick" liksom. Det behövde vi. Men hästen jag har nu hoppar jag inte alls dagen innan. Och gamla ponnyn brukade vila helt. Men ja, exempel:

Måndag: Hoppa lite, inte högt och inte svårt utan bara för att få en positiv känsla, spara på hästens energi. Skriv/kolla packlista, kolla så du har vägbeskrivning om du behöver, räkna ut ungefär när du behöver åka om startlistor kommit... Alla såna förberedelser brukar jag göra i början av veckan, jag gillar att ha koll i god tid.
Tisdag: Lite längre uteritt i halvlugnt tempo, så hästen får röra ordentligt på sig utan att bli trött. Plocka ihop "smått och gott" som ska med. Typ flugspray, lite sårvård, nummerlappar, såna där grejer.
Onsdag: Vila för hästen. Packa mina kläder, schabrak, huvor, ev. tävlingsskydd osv (såna saker som inte behövs sista ridpasset)
Torsdag: Kortare, lätt dressyrpass. Smörja utrustning, packa foder, packa in allt i bil/transport
Fredag: Åka, tävla
Lördag: Tävla
Söndag: Tävla, åka hem(, packa ur bilen/transporten)
Måndag: Skritta/jogga hästen, (packa ur bilen/transporten,) ta rätt på alla grejer, smörj sadel, träns osv
Tisdag: Vila för både mig och häst

Ganska utförligt om hur jag förbereder mig och häst ;) Jag trivs bäst med att göra packningen lite varje dag, lyckas ändå alltid få tusen saker att göra kvällen innan. Och det är skönt att veta ett par dagar innan att tävlingskläder, schabrak etc är rent och i ordning. Blir dessutom mindre nervös om jag planerar allt i god tid innan :)
 
Har han varit på meeting förr, med annan ryttare? Hur brukar han reagera på tävling och nya platser?

Var länge sedan nu men jag var en del på meetings förr med ponny. Det jobbiga på meeting (och tävling överlag) är ju inte själva ridningen, jag menar, en vanlig hoppträning är ju betydligt mer ansträngande än en start på tävling. Utan det brukar vara allt runtomkring som gör hästarna trötta. Och hur hästarna reagerar är väldigt individuellt, så det är svårt att säga.

Min ponny som jag var ute med är rätt chill av sig, han bryr sig inte så mycket om andra hästar på tävling och så, så han blir inte stressad av det. Han är lugn och trygg i sig själv, helt enkelt, och därför påverkades han inte så väldigt av att vara på meeting. Men en häst som är väldigt uppmärksam på allt runtomkring, som reagerar mycket på andra hästar, folk osv, blir förmodligen tröttare.

Hur man får hästen att ha det bra och återhämta sig fort: Se till att den inte är för varm. Svampa av den ofta om det är varmt, med mycket vatten. Använd inte täcke i onödan.
Se till att alltid ha friskt vatten, och gärna smaksatt vatten om den dricker bättre då. Superviktigt att hästen dricker tillräckligt! Var också noga med att hästen får i sig tillräckligt med salt. När det är varmt (som det ju ofta blir i tältstall) behövs extra mycket.
Försök hålla samma fodringsrutiner som ni har hemma, gör inga stora förändringar i mängden foder etc och försök hålla tiderna någotsånär som hästen är van vid.
Gå ofta! Det är ingen höjdare att stå i box en hel helg. Ta flera promenader, var gärna ute ett tag och beta om möjlighet finns.
Om hästen har tendens att bli stel så lägg gärna in lite massage och stretching efter rörelse, men om ni inte är vana vid det är det inte läge att börja på meetinget.
Och sen att se till att ha ordning och reda. Ren utrustning, välmockad box, städat utanför osv. Men det är väl rätt självklart.

Tack så mycket för svar! Han har varit på meeting förr och enligt ägaren så är han lugn och snäll. En välrutinerad herre på 20 år. Så nu en till fråga, hur mycket salt tycker du jag ska tillsätta. Kommer förmodligen bli väldigt varmt och svettigt. Runt 1 matsked? Eller mer? Mvh Klubbisen
 
Tack så mycket för svar! Han har varit på meeting förr och enligt ägaren så är han lugn och snäll. En välrutinerad herre på 20 år. Så nu en till fråga, hur mycket salt tycker du jag ska tillsätta. Kommer förmodligen bli väldigt varmt och svettigt. Runt 1 matsked? Eller mer? Mvh Klubbisen

Hästens underhållsbehov, alltså vad den behöver utan att svettas, ligger på runt en matsked om dagen. Jag brukar ge ca 1/4 dl när min häst har svettats mycket, och utöver det har han alltid tillgång till saltsten. Salt är inte farligt utan hästen kissar ut ett ev överskott :)
 
@Klubbisen ang tillsättning av salt i vattnet :
Om hästen inte sedan tidigare är van vid och gärna dricker saltat vatten ur hink i boxen så är det inget jag helt plötsligt hade vågat hält i på meetinget.
Många hästar vill inte dricka saltat vatten och det blir då inte bra utan snarare väldigt dåligt att börja hälla i det just på tävling /meeting. Det är viktigare att den dricker normalt än att salt tillsätts. Särskilt om de står inne på box största tiden under dessa dagar.

Om du ändå är orolig kan du tillsätta extra salt med en liten spruta med salt/vattenlösning i munnen på den de dagar det handlar om i värmen på meetinget.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 333
Senast: zarmino
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 759
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 273
Senast: bobbbo
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp