blir helt snurrig av dessa foderuträkningar

saltopeppar

Trådstartare
Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna långtidskonvalicent och ser ut som en tunna med 4 ben. Precis här så började jag fundera på just det här med foder och att jag kanske skulle ta och räkna lite på foderstaterna.
Sagt och gjort, men blev jag klokare på det? Inte alls:confused:

Först och främst kom jag fram till att jag överfodrat mina djur med musli, men även att höggiva blev betydligt mindre än vad jag normalt sett räknar med.

Men nu till min fråga. Ni som ger fri tillgång till era hästar ute, men där hästarna kommer in till natten, vad räknar ni med att de sätter i sig under dagen när de kan äta fritt? Hur ska jag veta vad jag ska ge till dem inne?

ex: Stor häst, 650-700kg och som med vår höanalys ska äta 14 kg hö enligt foderstatsuträkningsprogram (0,5 kg havre, 2 dl betfor samt mineral utöver hö).
Denna häst räknade jag med att det åt 17-20 kg hö innan (och 1 kg musli, 0.5 kg kornkross, mineral, 2 dl betfor samt lucern vid kallaste vinter)
Jag räknar ju kallt med att denna häst äter 12-14 kg hö ute, men vad ska jag då ge denne när den kommer in? Eller är jag optimist när jag räknar med att hon äter så mycket ute?

edit: Anledningen till att hästarna har fri tillgång ute är för att det finns ingen möjlighet att lösa lunchfodringar på annat sätt
 
Hej!

Du kan (om möjlighet finns) testa att väga och lägga ut mat till hästarna några dagar och se när de inte längre äter upp, då vet du ungefär hur mycket de äter ute. Så kan du (om du har tur) lägga in resten till kvällen. Annars kanske höet blandat med halm kan fungera? På fri tillgång är det ofta svårt att inte ge för mycket, i min erfarenhet äter hästar ofta mer än de behöver om de får möjlighet.

/Lavinia, som inte fodrar på fri tillgång eftersom hästan sätter i sig ca 20 kg/dygn när hon egentligen klarar sig på ca 10...
 
Måste den få så mycket kraftfoder? Beroende på värdena på höt kanske det går att kompletera med halm inne?

Det kanske är fullständigt onödig info, men skulle lunchgrind vara ett alternativ? Om du inte vill ha dem på fritillgång ute.
 
Jag räknade ut att min häst äter i snitt 14/15kg på fri tillgång. Vi vägde höpåsarna ute och inne (inne fick han 3 kg) när han gick ensam och så vägde vi sen påsen han haft ute när han kom in. Sen blev det svårare när han fick gå med kompisar igen, men på ett ungefär är det vad han proppar i sig. :)
 
Hej!

Du kan (om möjlighet finns) testa att väga och lägga ut mat till hästarna några dagar och se när de inte längre äter upp, då vet du ungefär hur mycket de äter ute. Så kan du (om du har tur) lägga in resten till kvällen. Annars kanske höet blandat med halm kan fungera? På fri tillgång är det ofta svårt att inte ge för mycket, i min erfarenhet äter hästar ofta mer än de behöver om de får möjlighet.

/Lavinia, som inte fodrar på fri tillgång eftersom hästan sätter i sig ca 20 kg/dygn när hon egentligen klarar sig på ca 10...

JA det är ju en bra ide!

Alltså egentligen är det bara ett problem för 2 av 6 hästar, alltså att de blir feta. De andra håller sig ändå ok, även fast de äter mer än vad de behöver och gräver ett litet för stort hål i plånboken
 
Måste den få så mycket kraftfoder? Beroende på värdena på höt kanske det går att kompletera med halm inne?

Det kanske är fullständigt onödig info, men skulle lunchgrind vara ett alternativ? Om du inte vill ha dem på fritillgång ute.

0,5 kg havre menar du? För mig låter det mega lite med tanke på vad hon fått i sig innan för att hålla hull.
Nu har jag ju inte provat att begränsa matintaget för mina juveler så kanske slutar med att jag får lägga på mer iallafall.

Jah har funderat på halm med, men har inte fått någon analys på halmen som vi har. Har aldrig ens tänkt på att fixa analys på halm då jag inte ansett det som ett födomedel utan som strö.

Lunchgrid hade ju varit ett allternativ, men är osäker på lösningen och litar inte fullt ut på maskiner, tänk så öppnas det inte som den ska?!?!:o
 
Jag räknade ut att min häst äter i snitt 14/15kg på fri tillgång. Vi vägde höpåsarna ute och inne (inne fick han 3 kg) när han gick ensam och så vägde vi sen påsen han haft ute när han kom in. Sen blev det svårare när han fick gå med kompisar igen, men på ett ungefär är det vad han proppar i sig. :)
Jag det blir nog till att göra någon sådant... Nu går de ju 4 och 2 hästar i grupper, men har haft mina funderingar nu under natten att jag ska kanske möblera om i hagarna efter vad deras matbehov är nu i vinter. För som det ser ut nu så har gruppen på 4 höbehov på 14 -10-6-12 kg och den andra på två får 9-11 kg. Hade ju varit toppen om jag kunde para ihop 9-10-6 kg tillsammans och 14-12-11 (11 växer fortfarande så är inte hela världen om denne äter mer)
 
Det största felet med att räkna är just det som motståndarna effektivt använder som motargument: att man slutar att tänka o slutar att titta på hästen.

Har du haft analys tidigare?
 
Om jag hjälper ngn o börja räkna så tar jag först reda på hur mycket de vet om tidigare intag. Sedan kollar vi var hästen ska äta enl tabell o jämför.

Brukar hästen tex äta 20 kg hö och 5 kg havre för o hålla sig i hull så vet man ju på ett ungefär om hästen absoluta minimibehov (dvs om höet haft kassa värden). Proteinet lägger jag helst på kvot 6-7 om ägaren inte vet mer specifikt att hästen behöver mer.

Det är verkligen inte så att man räknar o sen ger hästen exakt det! Däremot får man ju koll så det är balans. Men man utgår ju u från det man kan ta reda på sedan tidigare o som man redan vet. Tex har ju ägaren ofta ett hum om (även om det inte behöver stämma m verkligheten) om hästen är svår eller lättfödd. Man lägger ju inte till kraftfoder till en lättfödda utan testar m grovfoder. O en svårfödd tar man självklart inte bort 100 MJ bara för att tabellen säger det utan det utvärderar man ju efterhand.
 
Vi har till ockmed foderautomater i boxarna. Guld när man behöver portionera ut maten och inte vill fodra ihjäl sig. Hästarna får nu grovfoder vid insläpp(kl 18) sen får de av automaterna 23 och 06. Fungerar långt över förväntan.
Det jag hört om lunchgrindar är mestadels positivt. Öppningsanordningen behöver skyddas från väta, så den inte fryser.
 
Vi har till ockmed foderautomater i boxarna. Guld när man behöver portionera ut maten och inte vill fodra ihjäl sig. Hästarna får nu grovfoder vid insläpp(kl 18) sen får de av automaterna 23 och 06. Fungerar långt över förväntan.
Det jag hört om lunchgrindar är mestadels positivt. Öppningsanordningen behöver skyddas från väta, så den inte fryser.

Foderautomater är ju helt fantastiskt, men är ju en liten kostnadsfråga där känner jag.... vad jag hört (var några årsedan) så kostar de ju en bit över 7000kr st?
 
Det största felet med att räkna är just det som motståndarna effektivt använder som motargument: att man slutar att tänka o slutar att titta på hästen.

Har du haft analys tidigare?

Jag har väl aldrig varit en motståndare, men har aldrig haft problem med hullet på mina hästar så därför aldrig känt behov.

Ja det har vi och det ligger på ungefär samma i år, kanske något sämre
 
Foderautomater är ju helt fantastiskt, men är ju en liten kostnadsfråga där känner jag.... vad jag hört (var några årsedan) så kostar de ju en bit över 7000kr st?
Man bygger lätt såna själv. Min man gjorde en i helgen till shettisens box. Byggde en låda in i ett hörn med en lucka på framsidan (här sätter man in maten)och en lucka under. En timer på framsidan (använde en äggklockvariant från vår gamla lunchgrind från feed-x) som har ett snöre i som sitter fast i den nedersta luckan. Då timern slår av, åker snöret av och luckan öppnas och maten ramlar ner:)
 
Man bygger lätt såna själv. Min man gjorde en i helgen till shettisens box. Byggde en låda in i ett hörn med en lucka på framsidan (här sätter man in maten)och en lucka under. En timer på framsidan (använde en äggklockvariant från vår gamla lunchgrind från feed-x) som har ett snöre i som sitter fast i den nedersta luckan. Då timern slår av, åker snöret av och luckan öppnas och maten ramlar ner:)
Gud vad smart!
måste kola närmre på det:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 454
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
596
Senast: Murray
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 060
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp