Bukefalos 28 år!

blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

katarina_dacke

Trådstartare
Hej.
Fågan står i rubriken.
Ska bli mamma i början av juli, och har då lite funderingar kring hur jag ska göra med min häst..

Har själv fött upp min idag 7 åriga halvblodsvallack, en mycket snäll och social häst, Själv ridit in honom och utbildat honom..
Han har varit utlånad på foder men kom tillbaks efter 1 månad, pga av att den tjejen som hade honom fick problem i familjen.
Hade annars tänkt att hon skulle ha honom till Maj ut och sen skulle hon bestämma sig för om hon ville köpa honom.
Annars kunde hon ha kvar honom på foder.
Men nu står jag med min häst igen, Och jag vågar inte rida nu när jag är i vecka 30. utan försöker hålla igång med longering och tömkörning så länge jag orkar.
Satte i förra veckan ut en annons på honom, mest för att kolla läget, om det fanns någon intresserad, och det gjorde det, 8 stycken ringde och 3 ville komma och provrida.
Men nu har jag börjat fundera, vill jag sälja? Det kommer kännas fruktansvärt tomt utan honom..

Kommer jag ha tid sen när jag har fått barn?
Hur har ni det??

Har hästen i eget stall, med en inhyrd, så de är bara de 2 hästarna som går där, vilket innebär mycket jobb, in/utsläpp och middagsfodringar delar vi på, men det blir många pass i veckan.. Vi brukar hjälpas åt med mockningen, så ibland mockar jag åt båda hästarna i bland den andra tjejen.

Vill inte lämna ut på foder då jag vet en del som gjort det och fått tillbaka en förstörd häst..
Har satt ut annons om att jag önskar medryttare, men tyvärr inte fått några svar..
Känns inte heller riktigt rätt att ha en sån fin häst som bara går och skrotar i hagen..

Hur har ni andra här på buke som har/väntar småbarn?? Funkar det praktiskt att ha egen häst?
Har haft egen häst sen 12 års ålder, och har svårt att tänka mig ett liv utan hästar.. Bara att få åka och mocka, eller borsta är ju rena medicinen om man inte mår bra, eller bara vill vara en stund..
Mycket frågor och tankar som snurrar, hoppas inte att inlägget blev allt för luddigt..
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Ja, det funkar. Däremot blev det så mycket bättre för mig när jag skaffade medisarna, har 2 hästar och skötte allt själv tills sonen var 9 mån (fyller 2 i juli). Så om du vill ha kvar hästen, varför inte prova och ge medisannonsen lite tid?
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Jag har kvar min häst - något annat har iofs aldrig varit aktuellt. Har fått sänka ambitionsnivån lite men det fungerar bra. Jag står i ett kollektivstall så det är en del pass men det har inte varit några problem. Det är bra att få barn på sommaren, lite lättare precis då.

Kan du inte stalla upp den på något ställe med viss service?
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Jag har tre hästar och har dem i stall hemma. Fick barn i augusti förra året.
Det har fungerat bra här. Under vintern har jag mockat på dagen medan lillan sovit och ridit på kvällen efter att sambon kommit hem.
Men nu har jag haft en ganska enkel bebis, även om hon varit vaken väldigt mycke på dagarna.
Hon sov inte mer än 1,5-2 timmar i sträck som mest dagtid, så man fick passa på så fort hon stängt ögonen;)
Jag brukade lägga henne i vagnen och ställa den precis utanför stallet så att jag ändå hade koll på henne.

Utsläppen gjorde jag på morgonen innan sambon körde till jobbet, eller så smet jag ut lite snabb när hon somnat.
Vid lunchfodringar så hade jag antingen henne i bärselen, i vagnen eller så sov hon i spjälsängen.

Man kan ju kanske inte räkna med att kunna rida varje dag eller hålla det på den nivån man höll det på innan, men man kan ha både häst och barn.
Under sista delen av min grav så gick hästarna bara på bete, likaså någon månad efter förlossningen.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

jag har en sexveckors bebis och ett par hästar.
det går men är tungt, som tur är rids bara en av dem.

Men ett liv utan hästar existerar inte, jag ser fram emot när jag kan rida mer aktivt igen!
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Det beror ju på hur man orkar o så när barnet kommit svårt att svara på innan. Skulle jag vara dig skulle jag behålla hästen o pröva mig fram, funkar det inte får du väl sälja senare då. Bra är ju att du får barn mitt i sommaren, hästen kan ju gå på bete första tiden medans du"landar" i mammarollen =)

kan svara för mig själv, har 2 hästar o en 9 månaders bebis. Det har funkat ganska bra, hästarna fick vila första 5 veckorna sedan började jag rida igen ( red hela grav.) har 2 medryttare vilket är värt mycket, skönt att få avlastning ibland. Skulle inte orkat utan dom.

Mockar och fixar med fodring och sådant på dagen medans bebis sover ( ca. 1.5 timme mitt på dagen) rider gör jag på kvällen när mannen kommer hem, ibland om jag är snabb hinner jag rida en stund i ridhuset ( vagnen står med utanför "sargen") Tycker som sagt att det funkar rätt bra nu men lär bli jobbigare när man ska börja jobba igen. Sen beror det ju på hur barnet är, jag har haft tur har en lite som sover bra både på nätterna och på dagen så är alltid utvilad vilket såklart gör allting lättare.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Jag är i stallet 3-5 timmar per dag och har så varit sen dottern föddes för snart ett år sen. Min sambo tar en stor bit hemma, med dotter, städning, tvätt och dylikt, vilket jag är tacksam för. Det är också han som varit föräldraledig medan jag har pluggat heltid och extrajobbat.
Har mina tre hästar inackorderade. Vi i stallet delar på insläppen, jag har nio stycken per månad, samt helgutsläppen (jag har 2-3 per månad). Stallägaren morgonfodrar och släpper ut på vardagar samt kvällsfodrar alla dagar.
En av hästarna är en 2-åring som således inte arbetas så mycket. De två andra är vuxna ston, en 7-åring som tränas och tävlas samt en 20-åring som ska betäckas i vår och i övrigt är min hobbyponny :D

Red två hästar per dag fram till och med samma dag som värkarna satte igång. Började sen rida efter ungefär fyra veckor.

En kompis till mig brukar hjälpa mig ett par dagar per vecka. Då rider vi varsin häst och delar på mockning och annat stalljobb.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Tack för svaren, skönt att höra hur andra har det.
Att byta stall är väl möjligt, men då får jag längre att åka, just nu är det bara 7 km till stallet. Vilket är ca 7 min. Så känner att de går rätt fort. Hade ju varit smidigare att ha stall hemma på gården.. Men tyvärr är det inte så..
Vet fortfarande inte hur jag kommer/vill göra, men har ju förstått att det inte är helt omöjligt att behålla hästen. Jag har lite svårt att se mig själv helt utan häst.. Vet inte om jag fixar det, skulle nog klättra på väggarna hemma då..
Fast å andra sidan är denna hästen jag har nu inte häst hästen i mitt liv, Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att skaffa mig någon annan häst, men sen är det ju kul att ha honom eftersom jag fött upp han själv och hans mamma var min första häst, (som tyvärr slutade sitt liv 10 april i år,) Så det är lite nytt för mig att "bara" ha en häst.
Tänkte jag skulle annonsera lite i lokala butiker här omkring om att jag söker medryttare, då blir det lite smidigare och han blir riden mer regelbundet..
Vill bara säga till er som är mamma och har hästar att ni ska ha mycket cred för det!! För många andra mammor man pratar med så är det sååå jobbigt att ha småbarn, men antar att vi hästtjejer "tål" lite mer. Rätta mig om jag har fel. :)
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

För många andra mammor man pratar med så är det sååå jobbigt att ha småbarn, men antar att vi hästtjejer "tål" lite mer. Rätta mig om jag har fel. :)

Det ÄR jobbigt (stundtals), men jag upplever det ändå som mindre jobbigt än vad andra sagt. Nu är jag ju inte mammaledig, utan fortsätter studera till 100%, hade jag inte haft plugget hade mammaliv+hästliv inte varit några problem alls att kombinera :D
Jag har nog en medelbebis, sådär halvjobbig haha. Inte så skrikig men är vaken hela dagarna, kräver konstant närhet och ammas varannan/var tredje timme dag som natt. Rätt duktig på att kräkas är hon också :p

Det hänger ju en del på vad för slags bebis du får och om det finns någon som kan ta hand om den när du sticker till stallet. Eller om bebis är en sovande typ som gärna ligger i vagnen medans det hästpysslas. Min bebis orkar vänta max fem minuter i vagnen sen blir det skrik , så jag kan inte ta med henne om jag ska långpyssla med hästarna :)
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

jag tror att det inte är särskilt jobbigt att ha andra intressen i livet om det finns en till engagerad förälder.
LadyCovergirl och hennes sambo är superbra förebilder tycker jag ! Är man två som verkligen delar så är inte några som helst problem att ha häst.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

jag tror att det inte är särskilt jobbigt att ha andra intressen i livet om det finns en till engagerad förälder.
LadyCovergirl och hennes sambo är superbra förebilder tycker jag ! Är man två som verkligen delar så är inte några som helst problem att ha häst.

Precis så tänker jag också!

Jag och min sambo ska bli föräldrar för första gången nu i maj (BF 12 maj) och jag har inte haft en tanke på att sälja mina hästar! Nu har jag bara en egen kvar då jag fick ta bort min älskling för en månad sen. Men jag är helt övertygad om att jag kommer kunna rida och pyssla med min häst även med bäbis och min sambo kommer också få sin egentid och göra saker han vill. Vi är ju två om barnet.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Första året går ju oftast väldigt bra.

Värre sen när båda börjar jobba igen, särskilt om båda jobbar heltid. Klart det går, jag behöll min och köpte en till, men ibland tycker jag de som svarar har alldeles för lite erfarenhet..

Klart det inte är problem ha med sig ett barn som ligger sover i sin vagn till stallet, och klart det inte är några problem tillbringa timmar i stallet om pappan eller en själv är hemma och är föräldrarledig. När båda börjar jobba blir det lite värre. Man vill ju förhoppningsvis också träffa sin familj, inte bara hiva över ungen till pappan och sen dra till stallet ett par timmar varje kväll..Och kanske även pappan har intressen som tar tid. För mig är det självklart båda i ett förhållande har rätt till lite egentid.

Så, det går, men det är inte så enkelt som det målas upp bitvis.
Ett litet barn i vagn blir ett barn som snart inte vill sitta still i vagnen längre. Efter ett tag börjar de till och med springa runt...
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Jag hjälper gärna till nån gång Katta! Jag har inte tiden att bli medryttare, men nån gång ibland kommer jag gärna ut och rider/hjälper till i stallet :)
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

de får du så gärna göra, bara lufsa i skogen kan vara skönt. Hör av dig när du vill/ har tid! :)
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Vill bara säga till er som är mamma och har hästar att ni ska ha mycket cred för det!! För många andra mammor man pratar med så är det sååå jobbigt att ha småbarn, men antar att vi hästtjejer "tål" lite mer. Rätta mig om jag har fel. :)

Jag tror det handlar om inställning, hormoner, vilken typ av bebis man får och vilken uppbackning man har (av ev andra förälder eller andra i ens närhet).

Själv så har jag haft tur med både knodd nr 1 och so far med knodd nr 2: De sover bra = jag sover bra och de ligger gärna i vagnen, både vakna och sovande vilket ju är praktiskt om man vill mocka eller pyssla med hästen.
När det kommer till hormoner och inställning så har jag inte ett behov av att sitta ihop med mina barn 24/7 utan tvärtom så har jag ett behov av att vara alldeles själv då och då... stallet var en perfekt fristad! Dessutom så är vi ju två föräldrar som tar lika mkt ansvar.

Jag hade faktiskt hur mycket tid som helst 'över' när jag var mammaledig med min första. Han var ju för det första en väldigt nöjd bebis, och för det andra så var vår inställning helt enkelt att han får hänga med på det vi gör. Så det gjorde han från början, han har varit med på höskörder och på strandritter och han har lassat på och av otaliga hästtransporter med halmbalar och han har varit med och rivit panel, målat och renoverat sadelkammare osv osv.

Men nu har jag fått barn nummer två och nu börjar det faktiskt bli lite tight att få ihop tid till att rida upptäcker jag, trots att jag är föräldraledig. Men jag har iofs lagt motsvarande tid som hästen tar på en massa annat om dagarna - fortsatt stallrenovering och en datorutbildning t ex...

Mitt tips är att försöka göra allt som går att göra tillsammans med barnet (dvs typ allt utom just själva ridningen) och att man inte sitter och väntar med att gå ut/åka iväg på olika saker tills barnet är både nymatat och nybajsad och nysoven... (klassiskt rookiemistake - detta inträffar typ aldrig, iaf inte när man vill) Utan låt knodden hänga på och ta det som det kommer! Man får amma på en bal i stallet och byta blöjor bak i bilen osv
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

*kl*
Jag förundras ( och gläds givetvis ) med dom föräldrar som får ihop det när båda föräldrarna jobbar heltid, men jag får liksom inte ihop ekvationen i mitt huvud?
Nu jobbar jag 7-15.30 och sambon 7-16 så om jag ska ut till stallet så hamnar kl på 16.15 innan jag är ute. Sedan går det ungefär tre timmar i stallet, så då är jag hemma 19.15. Dottern somnar runt 19. Alternativet är att åka ut efter att hon somnat några kvällar då skulle jag vara hemma 22.30-23.00.

Alltså hur gör ni som har hästar som skall ridas varje dag, heltidsarbete och barn?
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Inte läst alla svar ordentligt men min spontana tanke blev att, kan du inte "låna" ut honom på foder den första tiden och enda kravet är att han ska stå kvar i ditt stall. Då har du ju överblick på honom hela tiden.

Sen iofs kanske det inte hjälper om det är du som ska sköta in/utsläpp och allt sånt.

Fy vilket jobbigt beslut när man har så mkt känslor. Du har ingen i din närhet som kan hjälpa dig att rida 2ggr i veckan eller dylikt den första tiden??
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Alltså hur gör ni som har hästar som skall ridas varje dag, heltidsarbete och barn?

Eftersom vi nog inte heller hade fått en sådan ekvation att fungera så har vi löst det som så att
- vi prioriterar tid framför pengar och jobbar 75% + 75% (fast nu är jag hemma med en 7-veckors på heltid). När mina dagar är slut så kommer vi nog att behöva jobba totalt sett 175% dock.
- vi har hästar som inte behöver ridas varje dag för att fungera bra
- vi har lösdrift och behöver inte lägga tid på ut- och insläpp, sopa lång stallgång, fylla vatten, mocka en massa onödig skit osv
- vi har hästarna hemma och kan ta alla sysslor i etapper (gärna tillsammans m barnen som jag skrev ovan) om det inte går att göra i ett svep och vi hjälps åt med allt.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Vi har löst det genom att inte jobba heltid =)

Micke jobbar heltid och jag jobbar 65-70% på tre dagar (mycket planeringstid hemma). Barnen ( 3 år och 1,5 år) är, som du vet, hemma alla dagar i veckan. Jag har en islandshäst inackorderad i ett stall med totalt 8 hästar. Vi betalar för utsläpp vardagar, och sköter sedan insläpp och helgutsläpp tillsammans på ett rullande schema. För mig innebär det att jag har 1-2 kvällsinsläpp i veckan, samt 1 utsläpp var 4:e vecka. Jag måste vara i stallet i princip varje dag för att fixa iordning, men jag samarbetar en del med en stallkompis som fixar åt mig någon gång mellan varven (och såklart fixar jag hennes hästar i mellanåt).

De dagar som jag jobbar löser jag hästen genom att antingen åka direkt från jobbet till stallet, eller att åka till stallet på kvällen efter att barnen somnat. Om jag åker direkt efter jobbet kommer Micke dit med barnen och lämnar dem, och så är vi där tillsammans ett par timmar. Då är det barnen som får rida och pyssla, men ibland lyckas jag få lite träningstid med Tytte jag också, om barnen kan leka lite en stund. Om jag åker på kvällen får jag och Tytte "egentid". Båda alternativen är helt okej, men har olika fokus.

Jag spenderar aldrig 3-4 timmar i stallet. Är jag där själv går det på 1,5 timme men är jag där med barnen tar det oftast lite längre tid. Jag rider i princip aldrig mer än max 40 min, med undantag av längre uteritter som förekommer ibland, främst under sommarhalvåret. Detta innebär att jag sällan är borta hemifrån (utan barnen) mer än 2 timmar, vilket går rätt enkelt att lösa i och med att Micke är hemma så mycket tack vare hans härliga schema ;) Åker jag på kvällen är jag ju hemma vid niotiden igen, och då har vi ändå lite tid hemma efteråt.

Jag har aldrig ridit längre pass än vad jag gör nu. Jag anser att det är kvalitén på ridpasset som ska styra. Om hästen gör rätt och jag tycker att jag uppfyllt syftet med träningspasset efter 15 min så avslutar jag, det finns liksom ingen anledning att nöta vidare. Och om det tar längre tid än 40 min att få igenom det jag vill, så får jag börja fundera på vad jag själv gör för fel :D Det är min filosofi och jag vet att alla tänker olika, men det är definitivt av betydelse i det här sammanhanget eftersom det innebär att jag inte spenderar så lång tid i stallet varje dag. Tytte tränas heller aldrig än 5 dagar/vecka.

Jag har en man som stöttar mig i mitt hästeri och som förstår hur viktigt det är för mig, trots att han är dunderallergisk :D Det är något som jag tror är rätt avgörande för hur det fungerar att som förälder ha häst (alt att man har något annat nätverk runt sig som stöttar och hjälper till). Jag hade nog inte trivts så bra som jag gör med att vara hemma med barnen om jag inte hade fått ha min häst att sticka iväg till en stund och få tänka lite egna tankar och andas lite hästdoft =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 706
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 679
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 568
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp