Bukefalos 28 år!

blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

*kl*
Jag förundras ( och gläds givetvis ) med dom föräldrar som får ihop det när båda föräldrarna jobbar heltid, men jag får liksom inte ihop ekvationen i mitt huvud?
Nu jobbar jag 7-15.30 och sambon 7-16 så om jag ska ut till stallet så hamnar kl på 16.15 innan jag är ute. Sedan går det ungefär tre timmar i stallet, så då är jag hemma 19.15. Dottern somnar runt 19. Alternativet är att åka ut efter att hon somnat några kvällar då skulle jag vara hemma 22.30-23.00.

Alltså hur gör ni som har hästar som skall ridas varje dag, heltidsarbete och barn?

Går ut till stallet efter barnet somnat ca 20.30 (varannan kväll söver maken så då går jag ut lite före 20), eftersom stallet är på gården är "restiden" ca 30 steg. Har medisar 3 dgr/vecka så försöker ofta styra det så att jag söver de kvällar som de är här = behöver bara ta in hästarna vid 22. Då har ju maken ist egentid. Sitter oftast i sadeln kring 21, och är färdig i stallet vid 22.

Helt klart så blev det ju mycket svårare att få tiden att räcka till sedan vi båda började jobba. Därför är jag glad att jag hittat såna bra medisar, då är det inte hela världen om jag låter kusarna vila en kväll. Har också dragit ner på ambitionsnivån, och rider för skojs skull och inte med sikte på tävling.
 
Senast ändrad:
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Lite halv kl.

Jag förstår och ifrågasatte inte varför man väljer att ha häst alltså, jag förstår syftet fullt ut.

FlipTheFrog: Härligt att ni kan lösa det så. I mitt fall exempelvis handlar det definitivt inte om prioritera pengar framför tid ( jobbar heltid ). Det finns få jobb inom min genre som kräver mindre än 100% arbete. Snarare så att på "schemat" står det kanske 75% men det kräver fortfarande 100%.

Freyja_bus: Ah ja så kan man också lös det, dvs med kortare ridpass. I mina "tre timmar" är dock dit/hemresa också inräknade, dock längre ridpass än 40 min.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Härligt att ni kan lösa det så. I mitt fall exempelvis handlar det definitivt inte om prioritera pengar framför tid ( jobbar heltid ). Det finns få jobb inom min genre som kräver mindre än 100% arbete. Snarare så att på "schemat" står det kanske 75% men det kräver fortfarande 100%.

OK, förstår ditt dilemma :/

Jag jobbar som lärare och är mkt tacksam över möjligheten att gå ner i tjänst på mitt jobb utan att förlora uppdrag eller kunder etc (sen jobbar jag iofs alltid mkt mer för att hinna med, men jag kan ju i alla fall förlägga en rätt stor del av mitt arbete på tider som passar mig).

Du hade inte möjlighet att köpa till tjänster i stallet?
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Nu har jag alltså ingen egen häst, funderar bara hur man rent generellt får det att gå ihop.

Om jag skaffar häst igen i framtiden får det vara helinackordering :)
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Jag tror det bygger på att man har nära till stallet, och kan jobba deltid. Och barn som somnar tidigt, så att man kan ta stallet efter de har somnat.

För min del skulle ekvationen inte gå ihop, det är tufft nog att pussla ihop det med två heltidsjobb, skulle jag dessutom slänga in en häst så skulle jag vara borta hemifrån från det att jag lämnade på dagis till 23 på kvällarna, alla vardagar. Så vill man ju gärna inte leva, då skulle jag ju aldrig hinna träffa min familj. Så för vår del ligger egen häst på hyllan ett tag framöver, tills vi inte har småbarn längre.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Jag upplevde det inte som att du ifrågasatte något, hoppas inte att mitt svar fick dig att tro det. I så fall ber jag om ursäkt =) Jag ville bara berätta hur vi löser det hela :laugh:

Ja, min restid är också inräknad i två timmar =) Jag har 10 min bilväg enkel väg, så det tar inte så lång tid. Jag mockar och fixar iordning allt för Tytte på 5-10min, 5 min lägger jag på att byta om och sen är resten träningstid och att pyssla om Tytte.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Oj haha vilken räser du är, jag tar nog ungefär 45 - 60 min på mig innan jag är färdig för ridning = mocka, ta in häst, borsta, sadla/tränsa.

Sedan rider jag minst 60 min och så resväg på 20 min enkel resa.

Men jag håller med Mabuse och er andra, ska det fungera så är det mycket som ska klaffa. Heltid verkar vara svårt och jag känner inte att jag kan lägga den mängd tid som häst tar för då får jag antingen försaka sambotid eller barntid och det är inte aktuellt :)
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

kl delvis

När jag fick barn valde jag att behålla min häst. Jag hade medryttare 3-4 dagar i veckan och resten tog jag själv.
Planen var att rida 3 dagar i veckan, då jag kunde åka ut utan barnet (ville inte rida när hon var med, jag var oftast ute själv i stallet och ville inte riskera att det skulle hända mig ngt och barnet skulle bli ensamt!).
Det gick rätt bra på detta sätt. Jag arbetade(arbetar) inte heltid, och det valde jag för att just ha tid med både barn och häst.
Men alldeles nyligen, när dottern nu är 2,5 år, valde jag att göra mig av med hästen.
Det har fungerat hittills, men inte optimalt. Jag mår inte bra om jag inte kan ge närmare 100% i allt jag gör. Nu kunde jag varken ge det på jobbet eller i stallet, så jag fick välja. (Barnet kommer i första hand, alltid)
Sen så valde jag att låta delägaren ta över hästen helt (så hon är ju ändå "min" och jag kan åka ut när jag vill, dock står hon en bit bort nu) och det kändes helrätt när det var klart!
Innan hade jag en inre stress hela tiden att åka till stallet (dessutom blev jag av med medryttaren i vintras så fick åka ut fler dagar, men ändå inte kunna rida mer) och för att inte ta av tiden med barnet så kunde jag tex inte ta några extrapass på jobbet utan hela tiden säga nej... Det var tillslut inte roligt att åka till stallet. Även fast det kanske tog 30 min att bara mocka och göra maten så var det inte roligt och det gav min dåligt samvete gentemot hästen. Jag kunde ha åkt ut efter att barnet somnat på kvällen, men istället prioriterade ensamtid med sambon på kvällen framför hästen.

Så för mig så fungerade det i början att ha barn och häst, men jag ville inte att det bara skulle "fungera". Så för mig blev beslutet att göra mig av med hästen det rätta.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Alltså hur gör ni som har hästar som skall ridas varje dag, heltidsarbete och barn?

Jag jobbar ca 95%, har 2 barn och 3 hästar. Ekvationen går sådär ihop. :p

Nu är 2 av hästarna ridhästar (den ena precis inriden, eller ja under inridning) och en är en shettis. Shettisen kommer tyvärr i sista hand. Henne har jag sänkt ambitionen med till botten just nu. Jag borstar henne varje dag, men motion blir dte bara när jag har Tuva med till stallet. Som tur är är det en mamma och dotter som åker ut ca en gång i veckan och borstar och går promenad med henne i skogen.

Islandshästarna har jag ambition att rida 4 dagar i veckan. Nu ska dom igång båda två och jag får hjälp av stallägaren som rider den redan inridna ibland när jag ska ut med unghästen också. Jag vill ha kvar båda men tänker på att ekvationen inte går ihop i princip varje dag.
Igår slutade jag jobba kl 15 och åkte till stallet kl 19, hade då ridsällskap så bägge hästarna gick och jag var hemma kl 21.

Helsts kulle jag vilja trolla så jag bara hade en häst utan att göra mig av emd någon :p
Jag blir så kär i dom....
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Oj vilken räser du är Freyja.
För mig tar det iallafall en timme att mocka, fixa höpåsar, vatten, hämta och borsta hästen inför ridtur.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Den ekvationen går inte ihop för mig. Hur kan du plugga heltid, jobba extra och sen vara i stallet 3-5 timmar per dag OCH ens hinna se din dotter?
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

När jag fortf hade hästen kvar så var ju tvungen att skynda mig vissa dagar, och då kunde jag både fixa o rida lätt på två timmar!
Ombyte innan o efter 10 min, mocka fixa mat 20 min, hämta o borsta häst 15 min, rida 45 min. 30 min över till resväg (10 min enkel väg) och ev prat m stallkanrater (dock oftast ensam i stallet)

Då hann jag kanske inte få hästen skinande blank eller släpa benen efter mig, men det gick!

Dock var det lite trist i längden o en av anledningarna till att jag valde att sluta m hästar tillsvidare...
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Jag fick barn i juli 2011, skaffa medryttare från 1 juni till 1 sept som hjälpte till och red honom, skönt att koncentrera sig bara på bebisen ett tag.
Jag fick kejsarsnitt men red redan 2 veckor efter det, när jag var helt läkt gick det snabbt att komma tillbaka i form igen...
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Det kanske är så att hennes heltidsstudier inte är förlagda så mycket till föreläsningar? Dvs hon kanske inte är i skolan lika mycket som man är på arbetet om man arbetar heltid?
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Den ekvationen går inte ihop för mig. Hur kan du plugga heltid, jobba extra och sen vara i stallet 3-5 timmar per dag OCH ens hinna se din dotter?

Calazirya har rätt i sin gissning. Juristprogrammet innebär för det mesta 3-5 tvåtimmarsaktiviteter per vecka. Det innebär att jag t.ex. kan läsa mina skolböcker när dottern har somnat eller på helgen.

Extrajobb har jag två stycken. Det ena är 3-6 timmar per vecka (väljer själv när de ska göras så länge det är när Hov- och Förvaltningsrätten har öppet) och det andra är 0-40 timmar per vecka (väljer jobbpass själv, finns att välja på 15/17-21 vardagar, 10-15 lördagar och 13/17-21 söndagar).

Stallet tar vanligtvis 2,5-3 timmar, inklusive restid. (Cyklar, 3 km.) Har jag insläpp (ca 2 gånger per vecka) tar det oftast 1-1,5 timme extra. En av hästarna går på bete vilket kortar ner tiden en del. Jag rider oftast en häst per dag, någon enstaka gång två. Rider jag två tar det förstås lite längre tid.
Två till tre gånger per vecka är en kompis med i stallet och då rider vi varsin häst. Det kortar ner tiden till ungefär två timmar.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

He he, ja jag är nog rätt snabb. Men vissa dagar, t ex om det varit mycket hemma och jag kan åka iväg på kvällen i lugn och ro så tar jag det lite lugnare. När barnen är med går det heller inte lika fort, då ska ju de vara med och mocka och fixa allting, borsta och rida. Det är jättekul och får gärna ta sin tid =)

Jag gör rätt ofta iordning till tre hästar i stallet och jag är i princip alltid färdig med det på en kvart, dvs mocka, fixa höpåsar, byta vatten och fixa kraftfoder :laugh:

Jag har nog blivit lite "tidseffektiv" sen jag fick barn. Jag gör gärna färdigt alla måsten så snabbt som möjligt. Min ambition är att Tytte ska tränas 5 dagar i veckan, varav 3 pass uppsuttet och 2 pass från marken. För tillfället är han under igångsättning efter en rätt omfattande musklelskada, så just nu är det inte så avancerad träning och det tar inte så lång tid heller. Men det är perfekt ur barnens perspektiv, för de får vara med och rida betydligt mer nu när den största delen av träningen sker i skritt och från marken (barnen sitter på och jag jobbar honom från marken).

Förstår att det tar mycket tid med tre hästar. Jag fixar som sagt iordning för tre hästar rätt ofta, men att hålla igång tre st regelbundet hade jag nog haft svårt med måste jag säga. Särskilt om jag hade jobbat 95%! Starkt jobbat =)
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Extrajobb har jag två stycken. Det ena är 3-6 timmar per vecka (väljer själv när de ska göras så länge det är när Hov- och Förvaltningsrätten har öppet) och det andra är 0-40 timmar per vecka (väljer jobbpass själv, finns att välja på 15/17-21 vardagar, 10-15 lördagar och 13/17-21 söndagar).

Hmm, får jag gissa att du jobbar på Gfk? ;)
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Jag beundrar att du har tålamodet att ha med barnen ofta till stallet. Jag blir helhispig när dom är med. Lowe har inte tålamod att gå och trajja runt när jag mockar och blir oftast grinig. Och vi har hagen precis utanför stalldörren så jag springer och kikar så dom inte ränner ut till hästarna där hela tiden.

Vad har ni för underlag i boxarna iom att du är så snabb? Vi har halm och det tar ju sin lilla tid att mocka, även om jag är rätt snabb ändå. I förra stallet hade vi torv och det är ju positivt om man ser till mockningen, det gick hur snabbt som helst då.
Att göra iordning till 3 hästar är inte så betungande tycker jag inte, utan att hålla igång tre stycken och det är precis där jag är nu. Att dom ska igång paralellt islandsh'starna. Får se hur det går. Ska göra som dig att dra ner tiden på ridpassen.
Kommer nog köra kortare pass i paddocken oftare på den som är 10 år. Unghästen behöver nog mer uteritter just nu för att behålla viljan.


Idag har jag jobbat långdag på jobbet och det har varit lite att göra så jag har gått och funderat på hur jag ska göra med hästarna. Sälja 10åringen ligger ganska nära till hands, men inte så nära att jag kommer göra slag i saken. Gå ner lite till i tid funderade jag med på. Men tittade på mitt schema där jag ser att jag jobbar 30 timmar i veckan 2 veckor i månaden, 37 en vecka och 44 en vecka. I handeln är heltid att jobba 38,4 timmar i veckan. Så egentligen jobbar jag inte jättemycket. Barnen är på dagis 4 dagar i veckan för jag har en ledig dag. Och eftersom jag ibland jobbar kväll börjar barnen då på dagis vid 10.30 eller 12.30 så det blir inte alltid långa dagar. Tippar på at dom har dagistid på ca 25-30 timmar absolut max.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Du får uppdatera på islandshäst snack tråden om hur det går med tytte ju.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 624
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 568
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp