Bukefalos 28 år!

blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Tänkte berätta hur jag har det.
har en 1,5årig son och 2 islandshästar hemma på egen gård.
Sköter allt själv med hästarna, min sambo hjälper till med att hämta hö och slå ner stolp och ibland fodra men annars är det mitt intresse.

vad har era sambor för intresse så de med får utlopp för egentid?

Jag är med mkt mer effektiv i stallet nu, slipper ju mocka så mkt eftersom de går på lösdrift men det är mkt hagbyte eftersom den ena hästen inte få bli för tjock och unghästen inte får bli för smal.
sen fodras de 3 gånger/dag på vintern.

Alltså det svåra är väl inte när barnen är bebisar som vissa skriver för då kan de ju ligga i vagnen och man är hemma utan det blir ju värre när man börjat jobba.
Pappan är trött när han kommer hem från jobbet känns svårt att bara ge han barnet och sticka ut till stallet o ha kul han behöver ju med egentid.

och när barnen börjar springa runt/komma i trotsåldern blir det lite jobbigare att se efter dem med.

jag jobbar heltid och tar mkt extra, jobbar natt så är ledig många dagar mitt i veckan med så det funkar bra, hade inte funkat bra om jag med jobbat dagtid som sambon då hade jag nog haft det svårt med hästarna speciellt lunch fodring på vintern.
sen har vi hund med som måste ut på dagarna så det hade inte funkat med två dagarbeten.

jag gör som så att när sambon kommer hem på em(funkar bra nu på vår och sommar när det är ljust länge på vintern är det sämre) så lagar vi mat och sen går barnet och lägger sig runt 18 tiden(har tur som har ett barn som somnar tidigt) sen kan jag gå ut utan dåligt samvete för att lämna pappan med trött grinig unge då kan han få vara ifred inne lite.
och så går jag ut till hästarna de dagar jag är ledig annars måste jag gå och vila innan jag ska iväg och jobba.
men ibland är jag snabb och rider på 30min inklusive hämta från hage, borsta, sadla och rida;)
men det blir ju en kort ritt.

annars rider jag runt 40min-1h på helgerna kan jag lyxa till det och rida lite längre.

men visst det gäller att ha hjälp från pappan eller någon annan(vilket jag inte har bor 40mil ifrån min släkt).

hinner inte med unghästen lika mkt som den äldre hästen.
men ja, man får prioritera.

det är nog mest ekonomin som jag oroar mig för men visst tiden tryter ju med.
men har som sagt kortat ner onödig putsa på hästen tiden och gör det när det finns tid.

Sen jag fick barn har jag sålt en häst vilket jag aldrig trodde jag skulle klara eftersom de känns som familjemedlemmar.
hade en minishettis hingst innan som alltid kom i sista hand och det känns verkligen tillräckligt med två hästar.
lite mindre i kostnad med så det känns som helt rätt beslut.

sen har jag minskat alla kostnader på hästarna till max inget tävlande eller träningar utan bara kvalitets tid med dem och bara njuta när jag väl hinner med dem.

visst det kan aldrig bli som innan jag fick barn igen(förrän barnet är stort antar jag med då ska barnet ha intressen som kostar pengar med så då kanske jag inte har råd med två hästar).

sen kan man ju inte sälja dessa hästar och vänta tills barnet blivit större för dessa hästar kommer ju aldrig igen och det är ju just dessa hästar och just nu i denna ålder de är i som jag tycker om.

det jag undrar är hur i hela friden vi ska ha råd/tid för fler än ett barn???
 
Senast ändrad:
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Jag brukar känna/tänka att 1 häst tar lika mkt tid och pengar som ett barn egentligen om inte mer nästan.
så jag har redan 3 barn i princip...suck inte konstigt man är sleten.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Pengar kanske, men definitivt inte tid :)

Det är inte så mkt att uppdatera med tytte eftersom han varit dålig sen i jan. Nu är han dock under igångsättning, tack och lov.

Ajda: vi har torv. Går snabbt och enkelt och bäddarna är verkligen toppenfina och luktfria!
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Första året går ju oftast väldigt bra.

Värre sen när båda börjar jobba igen, särskilt om båda jobbar heltid. Klart det går, jag behöll min och köpte en till, men ibland tycker jag de som svarar har alldeles för lite erfarenhet..

Klart det inte är problem ha med sig ett barn som ligger sover i sin vagn till stallet, och klart det inte är några problem tillbringa timmar i stallet om pappan eller en själv är hemma och är föräldrarledig. När båda börjar jobba blir det lite värre. Man vill ju förhoppningsvis också träffa sin familj, inte bara hiva över ungen till pappan och sen dra till stallet ett par timmar varje kväll..Och kanske även pappan har intressen som tar tid. För mig är det självklart båda i ett förhållande har rätt till lite egentid.

Så, det går, men det är inte så enkelt som det målas upp bitvis.
Ett litet barn i vagn blir ett barn som snart inte vill sitta still i vagnen längre. Efter ett tag börjar de till och med springa runt...

Bra svar tycker jag, for precis sa ar det ju.

Mina barn ar 4 ar nu och redan ar det grejer efter forskolan; traffa kompisar, balett en gang i veckan, simlektion en gang i veckan osv. Pa helger ar det skont att kunna aka pa utflykter eller aktiviteter utan att behova tanka pa hasten hela tiden. Visst kan man dela pa sig som familj men man behover ju umgas tillsammans ocksa! Ratt regelbundet, skulle jag saga... Och jag vill inte bara dra med dem till stallet hela tiden och spendera all tid dar, aven om de tycker att det ar kul. Dels tar det evigheter nar de ar med och dels vill vi gora andra saker ocksa.

Vi har tvillingar, en stor hund som kraver motion samt tva hastar - en stor och en ponny - och det ar ratt stressigt att fa ihop det. Jag rider aldrig mer an 45 min och har aldrig tid att snacka med andra i stallet eller rykta och finlira, maste alltid vara supereffektiv med min tid. De star pa fullskotsel vilket har varit raddningen, men nu letar jag efter kollektiv for att dra ner pa kostnaderna och - mer viktigt faktiskt i min situation - fa narmare till stallet.

Det kanns viktigt for mig att ha hast, det ar mitt andningshal som jag verkligen behover, men manga ganger fragar jag mig om det verkligen ar vart det. Hittills har svaret alltid varit positivt, men jag ar inte frammande for att omvardera om det skulle behovas. Barnen maste trots allt ga forst, tiden med hastarna far aldrig ga negativt ut over dem.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Ja det är himla smidigt med torv. Men stallägaren nu vill inte ha det. Jag gillar halm också om man ser till hästarna, att dom kan stå och pilla och äta hela tiden. Det finns positiva och negativa sidor med allt :)


I vårt stall är det nu 7 hästar och 4-5 ägare. Utsläpp på vardagarna ingår i hyran och likaså kvällsfodringen. Luncherna delar vi upp. Eftersom jag har fler hästar ska jag ta 2 luncher i veckan (om det går, med tanke på hur man jobbar) och sen har jag 2 helger av 6. Då morgonfodrar/släpper ut och kvällsfodrar. Det är inte så betungande utan det svåra är att få tid att hinna rida utan att känna att man väljer bort tid med barnen.

Nu när det är så ljust kvällstid ska jag åka ut runt kl 19 och köra på på kvällen. I vinter får dom nog gå på halvfart. Vi har inget ridhus eller paddock med bra underlag vintertid heller.

Min mamma hjälper mig och mockar dom dagarna jag jobbar kväll. Funderar på att be henne även hjälpa mig nån mer dag i veckan att mocka så jag kan ägna mig helt åt familjen utan att känna att jag måste iväg.


Gullan86: Nicke spelar golf. Vilket också tar mycket tid. Men jag tycker det är viktigt att även han har ett intresse och får egentid. Han är iväg ca 2 dagar i veckan och spelar. Men även han har svårt att hinna med.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Micke fiskar, spelar fotboll i ett korplag, spelar strategispel på datorn och håller på mycket med olika projekt här hemma. Så han har oxå en del fritidsintressen :)
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Inte läst alla svar ordentligt men min spontana tanke blev att, kan du inte "låna" ut honom på foder den första tiden och enda kravet är att han ska stå kvar i ditt stall. Då har du ju överblick på honom hela tiden.

Sen iofs kanske det inte hjälper om det är du som ska sköta in/utsläpp och allt sånt.

Fy vilket jobbigt beslut när man har så mkt känslor. Du har ingen i din närhet som kan hjälpa dig att rida 2ggr i veckan eller dylikt den första tiden??

Har annonserat efter medryttare men inte fått några svar alls.. vill inte han något betalt men därimot hjälp med mockning de dagarna hon/han väljer att rida.. Men inte en enda.. Jag tror att folk är alldeless för lata!! Vill inte göra någonting, vilket är tråkigt då den personen som hade blivit medryttare hade fått mycket fria tyglar bara de passade ihop och personen verkade vettig.. Finns både ridhus och paddock nära stallet.. suck.
blir många pass med in/ut släpp och lunch fodringar.. tanken i så fall är väl att i så fall ställa ut en bal till dem vinertid så man bara behöver släppa ut och in å mocka och så.

Har ingen omkring heller tyvärr som vill hjälpa och rida utsatt tid i veckan, kompisen som står i samma stall har fullt upp med sin häst, jobb och livet i övrigt..

Läste alla inlägg i tråden nu, och beundrar verkligen er som orkar ha barn och häst. Fast jag vill inte behöva stressa när jag är i stallet och skynda mig, tycker att de är en del att få ta de lungt hos hästen, men förstår av er andra som läser att det stressas en del. sen måste jag få erkänna med att på kvällen efter typ halv 8 är jag inte sugen på att ge mig iväg och rida.. Har inte riktigt den lusten/orken..
har funderat vidare och nu bestämt mig för att sälja hästen, som är ute på annons och har en tjej som varit en gång och provridit och vill komma igen och är riktigt sugen, de verkade dessutom passa så bra ihop så det känns inte jättejobbigt.
Har funderingar på att när jag känner själv sen att jag saknar hästeriet att bli medryttare ett par dagar i veckan. men inte behöva ha hela ansvaret själv. Tror det blir bäst så.
Tack för att ni delade med er om hur ni har det!!
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Innan jag hade barn hade inte jag heller lust att åka ut till stallet sent på kvällarna.
Men nu har egentid hos hästen fått en helt annan innebörd.

Om jag ser på medryttareannonserna på blocket i mitt län tycker jag dom flesta är i stil med att: (inte bara islandshästar nu utan generellt)

"Brunte söker medryttare som vill rida i skogen 2 dagar i veckan och luffsa. Han har svårt för galopp men är jättesnäll, dock lite speciell.... osv"

Min slutsats efter att ha läst annonserna är att folk är inte så sugna på att hjälpa till och lägga tid på "halvdana" hästar. De riktigt fina och flotta hästarna vill ju inte ägarna (oftast) låna ut på samma sätt.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Och jag som letar medryttarhäst ;)

Skönt att det verkar lösa sig!
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Och jag som letar medryttarhäst ;)

Skönt att det verkar lösa sig!

kollat blocket? Han finns med där.. som medryttarhäst..
Fast idag kommer en tjej som är mycket intresserad av att köpa, hon har varit å provridit en gång innan och blev förtjust i honom, så tror nästan att han är såld.. Annars får du gärna komma och provrida inför medryttare.. Han finns i Forserum..
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Såg inte annonsen förrns jag såg den här tråden. Men han såg fin ut!

Hoppas dock för din skull att du får honom såld :) Uppdatera tråden så man vet ;)
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Troligen är han såld. ska bara skos den 7/6 och sen besiktas. och tror inte det blir några problem.. så han kommer nog få ny ägare. mvh.
Annars om de skulle gå i stöpet kan jag ju pm:a dig.
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Alltså hur gör ni som har hästar som skall ridas varje dag, heltidsarbete och barn?

De lånar ut hästen till medryttare som jag :D Hoppas min kompis ska skaffa nummer två rätt snart inpå så jag kan ha "min" häst ett par år till :D Jag får reda på de tider ägaren kan få tid med hästen så jag vet när den är upptagen. Sedan turas en kompis och jag om med de pass som blir över.

Växelvis vårdnad när det är som bäst :D Särskilt när jag får ta alla hoppträningarna :cool:
 
Sv: blir mamma i juli, hur ska jag göra med hästen??

Pappan är trött när han kommer hem från jobbet känns svårt att bara ge han barnet och sticka ut till stallet o ha kul han behöver ju med egentid.

.... sen kan jag gå ut utan dåligt samvete för att lämna pappan med trött grinig unge då kan han få vara ifred inne lite.

Men vad f-n! Varför har pappan skaffat barn??? När ska han träffa barnet om inte efter jobbet?

Hur tänker du nu? Ska pappan "skonas" från att umgås med sitt eget barn? Har han jobbat hela dagen ska han såklart VILJA ha ungen resten av dygnet.

Man skaffar väl inte barn för att få vara ifred de ynka timmar barnet är vaken och man är hemma?

Verkar enklare med en "äkta" spermadonator man INTE behöver ta hänsyn till i hemmet :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 608
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 677
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 568
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad såg ni senast? Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp