Bukefalos 28 år!

blir stressad av att öppna stalldörrarna

M

MalinS

hoppas nån kan ge mig lite tips om min häst. det är så att hon alltid varit uppväxt med att stå lös utomhus när man selar. vi har inte haft nån rolig stallgång att böka med utrustning & ännu mindre körutrustning i, så det har blivit så automatiskt. det har aldrig varit nåt problem, men däremot har vi fått det nu. vi har flyttat till ett annat stall nyss där man kan sela inomhus, och det är ju extra trevligt nu på vintern. när man lägger på selen, spänner vagnen och så går det bra, men när dörrarna öppnas och vi ska gå ut blir det PANIK. när jag kör och är ensam i stallet vill jag ju göra så att jag öppnar dörrarna, knäpper loss på gången, hoppar i vagnen och kör ut, men det går inte. hon reser sig, stampar fram och tillbaka och blir så enormt stressad. samma sak om man öppnar och leder ut henne, eller om jag sätter mig i vagnen och nån annan leder, hon vill dra iväg och får hon inte göra det reser hon sig. men när man väl satt sig i vagnen och hon kommit iväg en 5-10 meter från stallet blir hon lugn och helt som vanligt igen.

så är det nån som har tips på hur vi kan vänja henne vid det här? det är tänkt att hon ska starta på travet i framtiden, och då måste hon ju kunna stå på gången utan att riva stallet.
 
Sv: blir stressad av att öppna stalldörrarna

Vad händer om du selar inne och sedan går ut och lägger på vagnen ute? Om ni har QH så går ju det väldigt fort... Eller om ni låter henne stå lös på gången, har dörrarna öppna innan ni lägger på vagnen och bara tar det väldigt lugnt hela tiden...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 410
Senast: Sel
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 056
Senast: Otherside
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp