• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Susz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 810

Susz

Trådstartare
Hur gör ni när ni blistrat och det tar ordentligt, släpper ut i hagen eller kör ni som vanligt ??

Sv: Blistring

Jag vet inte vad jag tycker om blistring. Har varit med om att det har hjälpt och även att det inte blivit skillnad.

Min pålle är rätt känslig i huden, har alltid varit. Han blistrades stenhårt när han stod på ett annat ställe. Det tog överallt, han tappade allt hår på benen, såg förjäklig ut. Jag ville inte att han skulle blistras, men den han stod hos gjorde det iaf.

Pålle tog av sig lindorna fram på natten och på morgonen hade han svullnat upp i huvudet, på sidan. Jag tror att han fick blister på huvudet, att han kliade sig eller nåt.

Inte var han ofräsch innan, han som blistrade sa att där det tar, där är hästen ofräsch. Jag har då aldrig träffat på en häst som varit ofräsch i huvudet.. missförstå mig rätt. Pålle var skitjobbig med benen ett tag efteråt, man fick inte borsta och man fick inte lägga på nåt kylande eller värmande liniment eller göra nånting med benen.

Han mådde inte bra av blistringen iaf, och ingen skillnad i träningen efter heller. Lika fräsch som vanligt. Skrittades tills svullnaden gick ner.

Jag har aldrig blistrat honom, kommer aldrig göra efter att ha sett den reaktionen han fick då.

Nej blistrar inte längre jag heller, inte denna häst jag har nu iaf.

Svettar ur med liniment,gladpak, vadd + bandage ist. Och varvar med magnet skydd & BoTr.

Starkaste jag använder är nog Speedway ( hade på benhinneinflamationen, utan bandage).

Jag blistrar o är nöjd med resultaten av det!

Ute + köra (långsamt)... Rörelse är bra.

Sällan de tar så mycket dock!

Hur gör ni när ni blistrat och det tar ordentligt, släpper ut i hagen eller kör ni som vanligt ??

Om benen är påkar så är det hage och skritta i vagn som gäller. Problemet är ju trycket i benen som kan skada sen-fästen och ligament i värsta fall. Det viktigaste anser jag är att lägga om med massa bomull och lindor, rejält så att det inte kan komma in/ bli fuktigt.

Sen brukar jag blistra mina egna knän och nacke när jag har för ont! :D Maken tycker att jag e knäpp :rofl:

Om benen är påkar så är det hage och skritta i vagn som gäller. Problemet är ju trycket i benen som kan skada sen-fästen och ligament i värsta fall. Det viktigaste anser jag är att lägga om med massa bomull och lindor, rejält så att det inte kan komma in/ bli fuktigt.

Sen brukar jag blistra mina egna knän och nacke när jag har för ont! :D Maken tycker att jag e knäpp :rofl:

Vad blistrar du då med ?
Har haft sådana funderingar själv... :D

jag blistrar mina hästar dock bara vid behov & vanligen 4-5 dagar innan tävling. Använder cedar olja & blistrar bakknän, kotor & framknän. tycker det fungerar jättebra på mina hästar iallafall, brukar se förjävligt ut första gångerna när hästen inte än van dock..

är ju ganska mycket fördel att man ser vart blistret "tar"

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Unafraid
·
Trav Är en som är ganska ny inom trav och monté världen och funderar på att köpa min första monté sadel. Men vet inte riktigt vilken? Väger...
Svar
1
· Visningar
330
Senast: MayGrace
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
12
· Visningar
945
Senast: Velig
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka