Blivande högskolestudent

Jag har läst till lärare på MDH och i princip varenda föreläsning var obligatorisk. Oavsett om den var dålig eller inte dålig.

Okej, jag läser på MIUN och där är mer eller mindre ingen föreläsning obligatorisk så tillvida den inte innehåller någon examinerande del.

Mälardalens högskola i Eskilstuna. :)

Eskilstuna är litet. Det finns kartor på MDHs hemsida så du hittar i vilket hus du ska vara och var lokalen ligger. Om du kör bil kan jag tipsa om gratisparkering, tar det via PM då. Det har blivit jättedyrt att parkera nära skolan i Eskilstuna, och studentparkeringen är alltid full, oavsett tidpunkt på dygnet... :cautious:

Nu läste jag bygghantverk i mycket liten klass i de flesta kurserna, och i de praktiska kurserna hade jag då inte kunnat missa någon tid för träning. Kunde bli en tio timmar per dag i veckan och nåt helgpass på det - all läsning och inlämningsuppgifter på kvällen efter det.
Bygghantverk är något jag skulle velat läsa om jag haft tid. Nu lär jag mig genom självstudier och främst genom att studera hur det ursprungligen gjordes när huset byggdes på artonhundratalet men många moment kräver vissa knep, som tex. stuckarbetena på fasaderna som görs med schabloner och banor, jag lärde mig det via internet och genom egna misstag men det hade gärna gått en kurs och lärt från en erfaren stuckatör eller murarmästare.

Vi åker varje år till Sälen och åker skidor med barnen, är detta att glömma under studietiden? :eek: Det har jag inte alls tänkt på!

Kan gå, kan bli svårt. Beror på upplägg. Bra att veta är att terminen inte slutar kring jul utan terminen slutar i jan. Som student är du inte ledig jul utan kan bara "göra" dig ledig. Vi hade ex tenta i jan...dvs plugg jul, mellandagar, nyår, etc. Var inte alls kul.

Kan rentav gå att vara med på länk - ett satans otyg men praktiskt ibland. Kräver lite mera av uppkopplingen om där är bild bara.

För en distans-student är det dennes vardag. Skype o googledox is da shit. :) Borde även campus-studenter kunna ta del av o minska behovet av fysiska träffar? En tanke bara.

Svenska är världens roligaste ämne :love:

/Examinerad språkkonsult i svenska, dvs innehavare av en kandidat i svenska med inriktning på språkkonsultverksamhet

• Gilla
Reactions: ptr
Bygghantverk är något jag skulle velat läsa om jag haft tid. Nu lär jag mig genom självstudier och främst genom att studera hur det ursprungligen gjordes när huset byggdes på artonhundratalet men många moment kräver vissa knep, som tex. stuckarbetena på fasaderna som görs med schabloner och banor, jag lärde mig det via internet och genom egna misstag men det hade gärna gått en kurs och lärt från en erfaren stuckatör eller murarmästare.
Listdragning i kalkputs görs i utbildningen, men men. Jag gick inte den kursen av randiga och rutiga anledningar. Och så kan det med vara - ställa krav på utbildningen och de kurser man går, välja att byta ut kurser om man inte tycker kursledaren eller kursen håller måttet.
Likaså detta med arbetsmiljö - det är heltidsstudier, vilket tycks vara vanligt att många glömt bort. Både en del studenter som mest festar runt, men de är inte så många ändå även om de syns och hörs mycket - men de som planerar kurserna! Det ska vara möjligt att studera på heltid, dvs inte så värst mycket mer än 40 timmar i veckan, men många lägger säkert närmare dubbelt så mycket. Påtalar man det så blir svaret "att man får väl lära sig studieteknik".

Listdragning i kalkputs görs i utbildningen, men men. Jag gick inte den kursen av randiga och rutiga anledningar. Och så kan det med vara - ställa krav på utbildningen och de kurser man går, välja att byta ut kurser om man inte tycker kursledaren eller kursen håller måttet.
Likaså detta med arbetsmiljö - det är heltidsstudier, vilket tycks vara vanligt att många glömt bort. Både en del studenter som mest festar runt, men de är inte så många ändå även om de syns och hörs mycket - men de som planerar kurserna! Det ska vara möjligt att studera på heltid, dvs inte så värst mycket mer än 40 timmar i veckan, men många lägger säkert närmare dubbelt så mycket. Påtalar man det så blir svaret "att man får väl lära sig studieteknik".
Jag har sett kursplanen och jag kan helt klart se att det är tufft med mycket praktiska övningar samtidigt som det också är en hel del teori. Jag antar att du gick/går bygghantverksprogrammet i Göteborg?

• Gilla
Svenska är världens roligaste ämne :love:

/Examinerad språkkonsult i svenska, dvs innehavare av en kandidat i svenska med inriktning på språkkonsultverksamhet
Jag tror att när jag har fått upp näsan över vattenytan igen så kommer jag att uppskatta svenskan igen. Just nu undrar jag mest över hur så många dåliga böcker kan anses som klassiker och bra böcker får väldigt lite uppmärksamhet. :D

Jag har sett kursplanen och jag kan helt klart se att det är tufft med mycket praktiska övningar samtidigt som det också är en hel del teori. Jag antar att du gick/går bygghantverksprogrammet i Göteborg?
Ja - fast utbildningen ligger i Mariestad.
Kom inte i mål då där var lite mycket eftersläp, nån inlämningsuppgift kvar nu bara så är det exjobb sen. Men har pausat då huvudet sa stopp, trodde det skulle gå att göra ett ryck i vinter men det vart stopp. Men snart så!

Kan gå, kan bli svårt. Beror på upplägg. Bra att veta är att terminen inte slutar kring jul utan terminen slutar i jan. Som student är du inte ledig jul utan kan bara "göra" dig ledig. Vi hade ex tenta i jan...dvs plugg jul, mellandagar, nyår, etc. Var inte alls kul.

För en distans-student är det dennes vardag. Skype o googledox is da shit. :) Borde även campus-studenter kunna ta del av o minska behovet av fysiska träffar? En tanke bara.
Saken är väl att om det inte är distansstudier vill man inte minska behovet av fysiska träffar. Man vill träffa studenterna och interagera med dem, inte att de sitter hemma framför datorn, och sen dyker upp på tentan och det visar sig att de inte förstått nånting. Sitter de i föreläsningssalen ser man ju om de inte hänger med, och kan förklara mer utförligt.

• Gilla
Saken är väl att om det inte är distansstudier vill man inte minska behovet av fysiska träffar. Man vill träffa studenterna och interagera med dem, inte att de sitter hemma framför datorn, och sen dyker upp på tentan och det visar sig att de inte förstått nånting. Sitter de i föreläsningssalen ser man ju om de inte hänger med, och kan förklara mer utförligt.

Menar du att distansstudenter inte har någon kunskap eftersom de inte läser på campus? Menar du att distansstudenter INTE interagerar med sina lärare o klasskompisar eftersom de läser på distans?

Så såg inte min verklighet ut...direkt.

Som jag ser det, o som jag förstod tidigare funderingar, så handlade frågeställningen om man kunde åka på lovresa med barnen eller om det var kört. Vad jag också minns i tråden så har det diskuteras om huruvida det enda sättet o göra grupparbeten är IRL. Vilket jag hävdar inte alls stämmer. Du kan visst använda både skype o googledox o på så vis slippa göra onödiga reser till campus för IRL-date och möjliggör en lovresa med barnen. :)

Ja - fast utbildningen ligger i Mariestad.
Kom inte i mål då där var lite mycket eftersläp, nån inlämningsuppgift kvar nu bara så är det exjobb sen. Men har pausat då huvudet sa stopp, trodde det skulle gå att göra ett ryck i vinter men det vart stopp. Men snart så!
Inträdesprovet till den utbildningen är jag lite nyfiken på. Vad bestod det av?

Vi har väldigt olika bilder... Jag har läst både på campus och på distans och jag upplever att det var mer interagerande på distansstudierna. Den här terminen har vi på campus dessutom haft en väldigt opedagogisk lärare som har en attityd av att om man frågar om något som man inte förstår så har man läst för dåligt. En elev visade med sin fråga att hen fullständigt hade missuppfattat en del. Lärare skrattade till och så bara "läs på" och gick vidare.
Så det är väldigt beroende på lärare om det verkligen är givande att sitta på föreläsningen eller inte.
För mig finns det många fördelar med distansstudier som jag saknar på campusstudier.

Inträdesprovet till den utbildningen är jag lite nyfiken på. Vad bestod det av?
jag gick träbygghantverk först - då gjorde vi ett snett urtag i en virkesbit, tror vi hade femtio minuter på oss. Det de tittade på var om man tog åt sig av instruktioner om att göra på annat sätt än man börjat. Det var såg och bila som verktyg. Men det kan nog variera. Sen intervju, handlade mer om varför man var intresserad och vad man hade för motivation att gå färdigt utbildningen. På mursidan var det motsvarande arbetsprov men med lite putsning.
Men det där förändras nog över tid lite och i takt me att de nu lägger om utbildningen så justeras det nog än mer.

Okej, jag läser på MIUN och där är mer eller mindre ingen föreläsning obligatorisk så tillvida den inte innehåller någon examinerande del.
Ja jag har läst på sådana universitet också där det enda viktiga var att vi klarade tentorna. Så jag blev mäkta förvånad när jag insåg att flera år på lärarprogrammet var obligatoriskt :meh:

Ja jag har läst på sådana universitet också där det enda viktiga var att vi klarade tentorna. Så jag blev mäkta förvånad när jag insåg att flera år på lärarprogrammet var obligatoriskt :meh:

Vi har väldigt många fler examinerande delar än tentorna ;) Tentorna är den lilla delen. Bara den kurs jag läst nu i höst har omfattat 19 examinerande delar varav en tenta.

Men jag läser på distans också. Förstår dock inte riktigt vad du menar med din sista mening.

Vi har väldigt många fler examinerande delar än tentorna ;) Tentorna är den lilla delen. Bara den kurs jag läst nu i höst har omfattat 19 examinerande delar varav en tenta.

Men jag läser på distans också. Förstår dock inte riktigt vad du menar med din sista mening.
Efter att ha läst på uni där det inte varje pass var obligatoriskt trodde jag att det såg ut så överallt.

Så började jag på lärarprogrammet och insåg att i princip varenda pass i flera år framöver var obligatoriskt. Det var inte så mycket flexibilitet där inte...

Vi har väldigt olika bilder... Jag har läst både på campus och på distans och jag upplever att det var mer interagerande på distansstudierna. Den här terminen har vi på campus dessutom haft en väldigt opedagogisk lärare som har en attityd av att om man frågar om något som man inte förstår så har man läst för dåligt. En elev visade med sin fråga att hen fullständigt hade missuppfattat en del. Lärare skrattade till och så bara "läs på" och gick vidare.
Så det är väldigt beroende på lärare om det verkligen är givande att sitta på föreläsningen eller inte.
För mig finns det många fördelar med distansstudier som jag saknar på campusstudier.
En jättefördel är väl just att man inte behöver vara där?

Men pedagogiken är ju helt annorlunda. Så om jag har en vanlig kurs, så är ju inte mitt mål att se till att studenterna inte kommer till undervisningen. För att pedagogiken bygger på att de kommer och man jobbar tillsammans.

Har jag en distanskurs så skulle jag lägga upp det annorlunda.

Sen, om man just gått igenom något, och det är meningen att studenterna ska ha läst, och så får man en fråga som rätt tydligt visar att studenten varken öppnat böckerna eller lyssnat - då skulle jag nog också kunna säga ”läs på”. För att svaret annars skulle kräva att man drar hela föreläsningen en gång till.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag läser 50 procent distans fram till slutet av mars, 7,5 poäng, samtidigt som jag jobbar heltid. Känner mig lite osäker på hur det är...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Jag har till hösten sökt socionomutbildningen (hos i princip alla universitet/högskolor med Norrköping som första-val) och jag är till...
Svar
3
· Visningar
2 532
Senast: AgentCarter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur