Blivande mankhöjd

Fille

Trådstartare
Jag har flera funderingar kring blivande mankhöjd, alltså om/hur man kan lista ut blivande mankhöjd. Jag har läst att man kan mäta fölets skenben, är skenbenet lika långt eller längre än mammans skenben så blir fölet större än mamman. Kan man göra det direkt när fölet föds? Alltså, är skenbenet ”färdigt” redan när fölet kommer ut?
På blup kan man ju se hur hingsten lämnar, mankhöjdsmässigt. Som på Warsteiner står det 2,7. Men 2,7 vadå? Jag har förstått att 2,7 innebär att han lämnar hyffsat stora avkommor, men är det 2,7 cm större än han själv eller hur får man fram själva siffran (har förstått att höjden mäts på treårstestet)?
Kan man göra ”tattarmåttet” redan på föl eller måste man vänta tills dom är ett för att få ungefär mankhöjd? Har nån av er något annat tips på hur man ser blivande mankhöjd och har det stämt på era avkommor? Är alltså intresserad av tidiga sätt att beräkna ev mankhöjd :)
 
Jag har flera funderingar kring blivande mankhöjd, alltså om/hur man kan lista ut blivande mankhöjd. Jag har läst att man kan mäta fölets skenben, är skenbenet lika långt eller längre än mammans skenben så blir fölet större än mamman. Kan man göra det direkt när fölet föds? Alltså, är skenbenet ”färdigt” redan när fölet kommer ut?
På blup kan man ju se hur hingsten lämnar, mankhöjdsmässigt. Som på Warsteiner står det 2,7. Men 2,7 vadå? Jag har förstått att 2,7 innebär att han lämnar hyffsat stora avkommor, men är det 2,7 cm större än han själv eller hur får man fram själva siffran (har förstått att höjden mäts på treårstestet)?
Kan man göra ”tattarmåttet” redan på föl eller måste man vänta tills dom är ett för att få ungefär mankhöjd? Har nån av er något annat tips på hur man ser blivande mankhöjd och har det stämt på era avkommor? Är alltså intresserad av tidiga sätt att beräkna ev mankhöjd :)


Kanske inte rena föl men... Har hört att hästar är 90% av sin slutliga mankhöjd vid 1 års ålder. Det stämmer åtminstone väldigt bra på H.H. Han var 146 cm som 1 åring och är idag 162 cm.
 
Jag har flera funderingar kring blivande mankhöjd, alltså om/hur man kan lista ut blivande mankhöjd. Jag har läst att man kan mäta fölets skenben, är skenbenet lika långt eller längre än mammans skenben så blir fölet större än mamman. Kan man göra det direkt när fölet föds? Alltså, är skenbenet ”färdigt” redan när fölet kommer ut?
På blup kan man ju se hur hingsten lämnar, mankhöjdsmässigt. Som på Warsteiner står det 2,7. Men 2,7 vadå? Jag har förstått att 2,7 innebär att han lämnar hyffsat stora avkommor, men är det 2,7 cm större än han själv eller hur får man fram själva siffran (har förstått att höjden mäts på treårstestet)?
Kan man göra ”tattarmåttet” redan på föl eller måste man vänta tills dom är ett för att få ungefär mankhöjd? Har nån av er något annat tips på hur man ser blivande mankhöjd och har det stämt på era avkommor? Är alltså intresserad av tidiga sätt att beräkna ev mankhöjd :)

Blup siffran är +- på medelhöjden.
Tattarmått görs på åringar.
 
Jag har flera funderingar kring blivande mankhöjd, alltså om/hur man kan lista ut blivande mankhöjd. Jag har läst att man kan mäta fölets skenben, är skenbenet lika långt eller längre än mammans skenben så blir fölet större än mamman. Kan man göra det direkt när fölet föds? Alltså, är skenbenet ”färdigt” redan när fölet kommer ut?
På blup kan man ju se hur hingsten lämnar, mankhöjdsmässigt. Som på Warsteiner står det 2,7. Men 2,7 vadå? Jag har förstått att 2,7 innebär att han lämnar hyffsat stora avkommor, men är det 2,7 cm större än han själv eller hur får man fram själva siffran (har förstått att höjden mäts på treårstestet)?
Kan man göra ”tattarmåttet” redan på föl eller måste man vänta tills dom är ett för att få ungefär mankhöjd? Har nån av er något annat tips på hur man ser blivande mankhöjd och har det stämt på era avkommor? Är alltså intresserad av tidiga sätt att beräkna ev mankhöjd :)

Mankhöjdsindexet anger avvikelse i cm från respektive köns medelmankhöjd. Dvs i ditt ex så blir det 2.7 cm större än genomsnittsmankhöjden
 
Spånar lite ang. detta med mankhöjdsindex. Hästar växer ju olika snabbt, om blup-indexen sätts ut från treårstestet så vill ju det leda till att de linjer där hästarna växer klart tidigt kan få högre mankhöjdsindex än linjer som växer långsammare...? Eller tänker jag snett nu?
 
Spånar lite ang. detta med mankhöjdsindex. Hästar växer ju olika snabbt, om blup-indexen sätts ut från treårstestet så vill ju det leda till att de linjer där hästarna växer klart tidigt kan få högre mankhöjdsindex än linjer som växer långsammare...? Eller tänker jag snett nu?

Även fyraåringar, samt femåriga ston som haft föl räknas in, samt alla hingstar som kommer till bruksprov, och ston som exteriörbedöms mig veterligen, så det är ju inte -bara- treåringar som utgör indexet. Men visst kan långsamt vs. snabbt växande blodslinjer spela in till viss del.
 
Har för mig att det sist jag kollade var 164 för ston och 166 för hingstar/valacker, men det var några år sedan jag kollade på den siffran.

Har också hört den siffran - men för ganska många år sedan. Kommer dessvärre inte ihåg källan, men har för mig att jag hört 166 resp. 168 cm på senaste tiden, men kan ha fel.
 
Blev lite nyfiken kring medelvärdet på mankhöjd så jag kollade upp det. Taget från BLUP's faq:

Om det står +1.6 på mankhöjd, vad betyder det?
Index för mankhöjd anges som avvikelse i cm från respektive köns medelmankhöjd. Medelvärdet för testade hästar i åldern 4 till 18 år är satt till 0 och alla hästar jämförs mot den mankhöjden. Eftersom denna grupp av hästar ändras varje år (”nya” fyraåringar ersätter de som blir 19 år) så kan också medelvärdet ändras något från år till år. För 2011 års indexsberäkning är medelvärdet 164 cm för ston och 166 cm för hingstar/valacker. Det betyder att om en häst med index +1,6 cm paras med en häst med index -1 cm kan man förvänta sig att ett stoföl kommer att bli 164,3 cm (medelvärdet av +1,6 och -1 är +0,3).
 
Är det ingen som har koll på skenbenet, om det är hyffsat färdigt när fölet kommer ut och om det går att jämföra med stoets? :)
 
Är det ingen som har koll på skenbenet, om det är hyffsat färdigt när fölet kommer ut och om det går att jämföra med stoets? :)

Med dagens högställda hästar säger det inte alltid så mycket. Tattarmåttet vid 10 månaders ålder brukar ge en fingervisning +/- 5 cm. Tycker som uppfödare att känner man sin stolinje och har lite koll på hingstens arv kan man gissa med rätt hög säkerhet rätt tidigt.
 
Är det ingen som har koll på skenbenet, om det är hyffsat färdigt när fölet kommer ut och om det går att jämföra med stoets? :)
Generellt brukar man väl säga att om fölet har sitt knä ungefär på samma höjd som stoet, så blir de sannolikt ungefär lika stora.
Tillväxtzonerna nedanför framknät sluts vid ca 6 månaders ålder.

Tattarmåttet bör göras efter 1½ års ålder, då är tillväxtzonerna upp till armbågsleden slutna.
Sen, som @DressageNerd skriver - många av dagens varmblodiga ridhästar är väldigt långbenta och på dem stämmer tattarmåttet dåligt.
Min första halvblodsuppfödning stämde tattarmåttet perfekt på, hon var 166 cm.
Hennes bror skulle ha blivit 187 cm om tattarmåttet stämt, vilket jag är glad för att han inte blev... Han stannade på ca 175.
 
Generellt brukar man väl säga att om fölet har sitt knä ungefär på samma höjd som stoet, så blir de sannolikt ungefär lika stora.
Tillväxtzonerna nedanför framknät sluts vid ca 6 månaders ålder.

Tattarmåttet bör göras efter 1½ års ålder, då är tillväxtzonerna upp till armbågsleden slutna.
Sen, som @DressageNerd skriver - många av dagens varmblodiga ridhästar är väldigt långbenta och på dem stämmer tattarmåttet dåligt.
Min första halvblodsuppfödning stämde tattarmåttet perfekt på, hon var 166 cm.
Hennes bror skulle ha blivit 187 cm om tattarmåttet stämt, vilket jag är glad för att han inte blev... Han stannade på ca 175.

Säkert en dum fråga, men innebär detta att efter 1,5 års ålder växer inte benen längre? Endast bålen?

Tänker på de unghästar vi haft som fyllt i benen (typiskt svullna senor) i samband med växt, även som 2- och 3-åringar, har alltid trott det berott på att benen blivit längre...
 
Säkert en dum fråga, men innebär detta att efter 1,5 års ålder växer inte benen längre? Endast bålen?

Tänker på de unghästar vi haft som fyllt i benen (typiskt svullna senor) i samband med växt, även som 2- och 3-åringar, har alltid trott det berott på att benen blivit längre...
skelettet blir inte längre efter att tillväxtzonerna slutits. (huruvida det blir grövre kan jag inte svara på)
 

Liknande trådar

S
Avel Är det någon som vet hur de nya reglerna för welshhingstarna blir när det gäller hingstarnas mankhöjd? Kommer det vara möjligt för...
Svar
13
· Visningar
1 262
Senast: wiw31
·
S
Avel Jag hade nästan bestämt mig för att inte ta något föl på mitt sto, men nu har massvis med problem lossnat här under sommaren (efter 8...
Svar
10
· Visningar
1 318
Senast: Darbhanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp