Bukefalos 28 år!

blivit biten - nu osäker

mandaaa_

Trådstartare
Min 2 åriga tik blev för ca 2 månader sen biten av en annan hund och har nu blivit osäker på andra hundar.
Hon har alltid varit jätte undergiven, hon kastar sig ner och visar sig underlägsen för alla hundar som är större än henne.
Det har alltså aldrig varit några problem förut.
Hon har aldrig brytt sig om andra hundar på promenader förut heller, förutom nu.

Efter att hon blev biten så har hon börjat resa ragg samt lyfter upp svansen när vi möter hundar som spänner ögonen i henne eller gör utfall.
Hon reser dock inte ragg förrens den andra hundar har börjat "mucka", och därefter ökar hon farten och verkar mest vilja springa bort från den andra hunden.

Hon har även blivit väldigt spänd när hon ska hälsa på andra hundar.
Nu är det väldigt få hundar som hon faktiskt får hälsa på men en väns gamla golden rök hon ihop med förra veckan utan anledning (vad jag såg, jag är inte så bra på att läsa hund), och de har funkat bra de få gånger dom träffats förut.

Vad ska jag göra åt detta ?
Ska men ignorera ?
Ska man skälla ?
Vad ska man göra ?

I dagsläget så nej, det STÖR mig inte ännu iom att hon "bara" reser ragg, men det känns som att det lätt kan bli värre.
Spec när vi bor i ett hundtätt område med mkt äldre som inte har koll på sina aggressiva hundar i flexikoppel.
Vi snittar kanske 2 hundar i veckan som kommer fram för nära alternativt gör utfall, så risken är ju stor att hon kan bli biten igen eller att tom HON gör utfall.
 
Sv: blivit biten - nu osäker

Hon är ju bevisligen rädd för andra hundar när hon som du säger reser ragg.
Klappa henne på ryggen och ha ett STORT lugn inombords och hantera situationen som att ingenting har hänt.
Spänner du dig och känner dig orolig så känner hunden det direkt.
Och låt henne träffa stabila hundar och busa rejält så självförtroendet ökar.
Man måste ju inte låta hundarna hälsa på alla hundar man träffar... :p

Om det blir fint väder framöver(kikar ut genom mitt köksfönster, HÄLL REGNAR) så ta med dig picknick korg, placera er där det passerar många hundar och njut av tillvaron. Hunden skall ligga och mysa trots att det går förbi hundar strax intill. Skriv gärna en lapp och lägg några meter i från er att du tränar vila med din hund och att de ska bara passera med sina hundar.
Studera hennes beteende när hundarna bara går förbi.
Tänker lite på ouppfostrade småhundar som gärna drar i mattes koppel gör utfall och skäller. :angel:
Hon skall kunna ligga helt avslappnat, tugga lite grisöra kanske?:d
Och givetvis berömma henne när hon är avslappnad och nöjd med tillvaron.
(finns ingen sådan plats, ring alla vänner med hund och be dem passera er några gånger under ett par timmar någon eftermiddag.. :D)

Efter det kan ni ju börja hälsa på hundar hon känner sig säker med igen?


Känner igen det med raggen på min bastard, hon har BARA gjort så när JAG känner mig osäker på den andra hunden..
Trots att jag vet att hon inte har några som helst problem med andra hundar, men är ju osäker på vissa o-instabila individer man stött på, vid de gångerna har jag ju tänkt tanken att de kan skada henne.. Och hon har ju såklart uppmärksammat detta. Då har jag inte låtit henne hälsa..
Och hon har träffat många många hundar i sitt liv.. :D
 
Sv: blivit biten - nu osäker

Jag har absolut inte gjort någon stor affär av det, jag är heller inte orolig att hon ska göra något, vi har alltid slakt koppel när vi möter hundar och efter mötet beteer jag mig som vanligt.
Så jag vet inte riktigt hur jag påverkar henne.

Jag "vet" att hon inte skulle hoppa på utan anledning för det är hon för feg för, men om en annan hund gör utfall och kommer för nära så KAN hon ju skita i flykten och bita.
Nu har hon alltid valt flykten och jag har henne alltid på vänster sida och passerar hundarna så att jag får dom på höger sida, för att just kunna Spark/putta/whatever för att ta bort dom.
Men jag är inte orolig när vi passerar.

På avstånd är ilskna hundar inga problem, det är just när man passerar och dom kommer nära.
Då reser hon ragg och vill gärna öka farten lite.
Är det däremot 4-5 meter mellan oss då bryr hon sig inte för fem öre.
Så att sätta sig i parken och låta hundarna passera gör nog ingen skillnad, dels för att dom mest verkar göra utfall när vi passerar och dels för att Trosan (hunden alltså) skiter i dom om dom inte är nära.

Så jag vill mest ha hjälp med just passeringarna, ska jag kanske sätta henne fot och göra kontaktövning, ska jag ge henne godis samtidigt som vi passerar osv osv ?

Det kom en lös hund fram för 3 dagar sen, vi kastade boll och dom hade inte bra pli på sin hund som kom i 390 mot oss.
Hon blir ganska rädd men agerar mer som vanligt, hon tar svansen mellan benen och sänker huvudet samtidigt som hon tittar på mig ungefär som "mamma vad ska jag göra?".
jag ropade bara in henne och höll i henne tills dom kopplade sin hund sen fortsatte vi kasta boll som om inget hade hänt.
Den hunden var visserligen jätte snäll och kom ju med svansen viftandes som en propeller så det blev ju inga ilskna miner eller liknande.
:banana:
 
Sv: blivit biten - nu osäker

jag glömde säga att hon inte får hälsa på andra hundar förutom sina gamla vänner.
Och jag får för mig att det blir en trygghet tillslut när hon vet att hon aldrig behöver hälsa på dessa hundar vi möter.
 
Sv: blivit biten - nu osäker

jag kanske ska börja ta med hundgodis ut och gör kontaktövningar och liknande när man möter ilskna hundar ?
För jag vet inte vad mer jag ska göra, jag är ju inte rädd för att det ska bli slagsmål, jag gör likadant vid varje hundmöte, hon har alltid slakt koppel när vi passerar, hon går alltid vid sidan, om en hund har gjort utfall så daddar jag inte, jag brukar bara vara tyst och normal.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
 
Sv: blivit biten - nu osäker

Och jag är nog lite pantad som inte förstår problemet. :o

Reser hon bara ragg, ge henne en klapp på ryggen och visa att det är du som är flockledare och hanterar situationen?
Eller har jag missat något.. ?
 
Sv: blivit biten - nu osäker

mitt problem är att jag inte vill att hon reser ragg.
men jag vet inte på vilket sätt jag ska göra det för att inte förvärra situationen.

Om jag korrigerar på fel sätt kanske hon blir ännu mer osäker vid hundmöten.
Det är mer så jag menar.
:)
 
Sv: blivit biten - nu osäker

Flera av mina hundar har blivit bitna (även riktigt illa) som unghundar/valpar. Av någon anledning har ingen av dom blivit hundrädd/hundaggressiv/ hundosäker.

Anledningen till det är nog att jag efter agerat som om det aldrig hänt - alltså jag har fortsatt livet med hunden som vanligt och som om inget hänt. Den unghund som blev mest illa biten var under en veckas tid lite orolig när vi gick förbi platsen där det hände och allra helst om någon hund skällde just där. Jag brydde mig inte utan gick där dagligen i alla fall. Hennes osäkerhet släppte snabbt. Efter den veckan har hon alltid varit en framåt tös (idagsläget 5,5 år) och väldigt säker med hundar och hundspråk.

Den största faran är att ägaren känner rädsla efter att ens hund blivit anfallen/biten. Ömka inte, uppträd inte annorlunda utan fortsätt precis som innan. Slutar du vara orolig, så kommer även din hund sluta vara det.
Mitt tips är att jobba på att inte ens tänka tanken på vad som hänt och utgå från det - lev livet med din hund och ha kul. Visar din hund rädsla, så låtsas inte om det utan försök slå alla "tyck-synd-om-tankar" ur dina tankar och var lugn och bestämd och som om inget i världen är galet. Lattja och var glad. :)
 
Sv: blivit biten - nu osäker

fast jag har ALDRIG ömkat henne.
När hon blev biten så stog jag en bit ifrån hundarna och höjde rösten och sa "skärp er" och hon kom springandes men jag gick vidare och fixade vattnet som jag höll på med.
DÄREFTER kollade jag snabbt igenom ansiktet och sen återgick jag till stallsysslorna.

Jag har aldrig ömkat när hundarna gjort utfall mot oss, jag har aldrig ömkat när någon annan hund kommit lös mot oss, och jag gör alltid samma sak när vi går förbi hundar;
jag kallar in henne sidan, med slakt koppel, fortsätter gå i samma tempo och jag tänker aldrig "tänk så hoppar den hunden på oss" eller "nu kommer den snart göra utfall".
Jag brukar titta på henne och se hur hon reagerar, menjag gör aldrig någonting annorlunda även om hon reser eller inte reser ragg.

så enligt mig så gör jag inga såna fel..
jag är lixom inte rädd för att möta andra hundar, jag har henne oftast lös och sätter inte på henne kopplet när vi möter hundar utan kallar in som vanligt vid sidan.
 
Sv: blivit biten - nu osäker

mitt problem är att jag inte vill att hon reser ragg.
men jag vet inte på vilket sätt jag ska göra det för att inte förvärra situationen.

Om jag korrigerar på fel sätt kanske hon blir ännu mer osäker vid hundmöten.
Det är mer så jag menar.
:)

Jag skulle göra så här: När du ser en hund på avstånd, så gör du som du brukar, kallar in och har henne vid sidan. Om du ser att hon spänner ögonen i hunden som ni möter så kör in en finger i sidan på henne, eller knäpp till framför nosen med fingrarna, så att du bryter henne. (eller vad som nu behövs för att bryta förtrollningen) Lägg gärna till ett tydligt; "lägg av, det här är mitt jobb inte ditt".
Om hunden då väljer att titta på dig, så tar du fram bollen, "kolla vad matte har" och bollar lite med den framför henne.
Kan då den andra hunden passera utan att din hund försöker ta ögonkontakt med den andra hunden, utan att hon fortsätter att titta på dig. Ja, då är de ju skitenkelt att bara singla iväg bollen som beröm.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
964
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 221
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 324
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp