• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare TildaK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 024
T

TildaK

Hallå allihopa.

Jag funderar, eller tänker snarare, köpa en blixt till min D60. Närmare bestämt en SB-600, men så hittade jag ngnstans att den inte fungerar om man inte har en synksladd från kameran till blixten. Måste jag ha det, eller går det på ngt annat sätt? Och sen när man ska använda blixten manuellt till kameran, som det också stod någonstans hur gör man då, ställer in blixten manuellt men sen avfyrar den tillsammans med kameran eller ska man avfyra blixten själv samtidigt som man knäpper en bild?:crazy:
ganska uppenbart att jag aldrig använt en blixt va:angel:.

Sv: Blixt

Om du enbart sätter blixten i blixtskon ovanpå den inbyggda blixten och blixten är ställd på TTL läge så fungerar allt automatiskt med en enorm precision. Däremot om du vill köra trådlöst får du fixa antingen en synkkabel, en trådlös lösning eller köpa en SB900, SB900 kan utlösa i manuellt läge med din D60's inbyggda blixt i såkallat SU4 läge. Om du vill ha trådlös TTL dvs exponeringsautomatik (Through The Lens) måste du köpa en SU800 eller en SB900 som en commander enhet som du kör på din kamera i blixtskon. Kameror som D80, D90, D200, D300 och uppåt har en inbyggd commander i den inbyggda blixten, D60 har det inte.

Det enklaste du kan göra är att kolla hur du ställer in TTL på blixten (Om den inte redan är inställd på det, vilket de brukar vara) och sedan knäppa på blixten i blixtskon och köra hårt, svårare än så behöver det inte vara. Kom också ihåg att om du kör blixten i blixtskon är en bouncer eller diffusor en bra grej att ha, de brukar kosta 150-200 på olika ställen, jag tror t.ex. att kaffebrus har billiga som diffuserar ljuset på ett sätt som är snyggare än blixt rätt på. En bouncer ingår EJ till SB600, bara SB900.

ingen som vill länka till en sån synksladd? hittar ju inte vad jag ska ha..

Synksladdar finns överallt, dessutom får man nog inte länka direkt här tror jag.

Men en fråga, varför köra synksladd när det finns smidiga och billiga trådlösa lösningar?

Kom också ihåg att du inte kan köra med snabbare än 1/250 i slutartid som max, kanske till och med 1/200 beroende kvalité på synkkabel eller trådlös lösning.

Radiosynk t.ex. det finns en hel drös på marknaden, Phottix är vettiga för rimlig peng. Det finns på t.ex. kaffebrus, ebay och några andra ställen i Sverige. Vill du vara värsting så är Pocket Wizard förmodligen den bästa lösningen, de kommer dessutom ut med en ny TTL variant snart.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 250
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka