Blixtnedslag dödade sex hästar

Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

Men Omg vad hemskt. Man tenker inte på att åska kan vara så farligt alla gånger :O
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

usch så fruktansvärt!!!:eek:
jag har alltid varit lilvrädd för åska å alla har alltid bara skrattat åt mig..men här fick man ju verkligen bevis på hur farligt det kan vara!:cry:
stackars ägarna!hur hämtar man sig från en sådan chock?!!:cry:
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

Har själv varit med om det. Åskan slog ner mitt i hagen. 1 häst dom på plats, en annan fick avlivas efter några dagar och den tredje som bivit träffad 1 år senare.

Tydligen är sådanahär saker mycket vanligare än man tror! Den dagen då blixten slog ner i vårt stall hade flera hästar och kor mist livet. Veterinären var hedlt slut körd! :(
Jag är alltid jätte noga med att ta in mina hästar när det åskar.
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

Har själv varit med om det. Åskan slog ner mitt i hagen. 1 häst dom på plats, en annan fick avlivas efter några dagar och den tredje som bivit träffad 1 år senare.

Tydligen är sådanahär saker mycket vanligare än man tror! Den dagen då blixten slog ner i vårt stall hade flera hästar och kor mist livet. Veterinären var hedlt slut körd! :(
Jag är alltid jätte noga med att ta in mina hästar när det åskar.



men fyyyyyy va HEMSKT:eek::cry: STACKARE:crazy:
får man lov att fråga vad som gjorde att den ena fick avlivas 1 år senare?:confused:
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

Blixten kan slå ned i stallet eller pålle fast själva mullret är långt borta, åskan är SÅ lurig. Det är inte konstigt att pållarna stendör om de blir träffade, om jag hade en stor dödslängtan skulle jag ta på mig järnskor och ställa mig på ett öppet gärde.
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

usch va hemskt :/ va lång tid de ska ta och återhämta sig efter en sån sak. Känner en som också förlorade sin häst av åskan, den hästen hade kastats över flera meter för den hade stått nära staketet med strömmen på :( brukar alltid stänga av strömmen så fort jag hör att det är åska, om det blir värre brukar jag ta in dom!
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

omg! Vi brukar aldrig ta in hästarna när det åskar/blixtar (lösdrift).

Efter att läst detta kommer dom inte få vara ute när det blixtar, eller hjälper det om man stänger av strömmen?
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

Det beror ju på hur hagen ser ut och om stallet har åskledare....
Om det är säkrare inomhus än utomhus...
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

Han som avlivades några dagar senare hade blivit förlamad i halva ansiktet mulen bara hängde. Den som fick avlivas ett år fick skador på hjärtat efter blixtnedslaget och blev aldrig sig själv igen varken psykiskt eller fysiskt. Tyvärr :(
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

Tyvärr kan blixten slå ner ganska långt från hästarna och ändå skada dem. Jag ska föröska förklara hur det funkar tekniskt.
Spänningen rör sig som ringar på vattnet från blixtendslage och utåt.
Tänk det som att hästen står i en backe pch längst upp är nedslagsplatsen där spänning är högst. Sen minskar spänningen efter hand som man kommer längre ner i backen dvs längre från nedslagsplatsen.
Skulle det bli för brant (hög spänningskillnad) mellan fram och bakbenen blir kan hästarna skadas och rent av dö. Detta är den vanligasta orsaken till att större djur dör vid blixnedslag.
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

Gud vad tragiskt!!

Det är mardrömmen att det ska hända!!

Bor precis vid en ås och åskan rullar alltid över oss,jag tar alltid in hästarna vid åska!! Har haft tre kraftiga nedslag på gården, ett i ladan så halva brann ner,ett i en stor ek så den klyvdes och ett mitt på gårdsplanen,det blev ett hål i marken.. Jag har väldigt stor respekt för just åskan. Hualigen..
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

Det tänker jag också på. Vi har ingen åskledare i stallet. Var är de säkrast? Ibland så tänker jag logiskt att de borde vara säkrast i hagen eftersom de är mycket lägre över marken än vad stallet är. Det finns skog en bit bort som också borde ta smällarna så att säga. Men blir det för mycket blixtrar springer jag ändå ut i panik (är rädd för åskan) och tar in dem... Vilket är bäst?
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

En åskledare har till uppgift att dra till sig blixnedslagen så jag hade INTE satt det på mitt stall. Däremot hade jag monterat in överspänningsskydd i elcentralen.
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

En åskledare har till uppgift att dra till sig blixnedslagen så jag hade INTE satt det på mitt stall. Däremot hade jag monterat in överspänningsskydd i elcentralen.

En åskledare har till uppgift att leda evetuella blixnedslag på ett hus vidare, ner i marken så att blixten jordas. Annars hade det inte varit en bra uppfinning.... Ingen vill ju att blixten ska slå ner i ens hus..

Ja, det mesta i värdlen 'r nog farligt så det är nog att följa magkänslan.

Tragiskt för hästarna och deras ägare i artikeln.
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

Hej!! Jag läste denna tråd och tänker. Hur kan hästar dö efter Blixtsnedlaget?? Vart ska hästar stå när Blixtnedlag skulle komma?? Dog sex hästar diktert när blixtnedlag kom eller?? VAD HEMSKT DET BLEV...
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

Hästar är extremt känsliga för stark ström.

Jag personligen föredrar att ta in hästarna när det åskar. Då de hästar som omkom i mitt gamla stall stog mitt i skogen och ändå stendog eller fick avlivas senare.

Det är fullt möjligt att alla 6 hästarna dog samtidigt av samma blixt. Det är sådana extrema krafter!
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

Var den (som alvias) mycket alvarigt sjuk eller?? Intressent att läsa..
 
Sv: Blixtnedslag dödade sex hästar

Jodå som jag skrivit i tidigare inlägg blev han förlamad i halva ansiktet. Vilket även innebar att han blev blind på ögat, det blödde ur näsa och öron och han skakade oavbrutet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Tre hästar i Holland dog omedelbart när de träffades av blixten.... Källa / Läs mer...
Svar
9
· Visningar
1 898
Senast: Zakuro
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En svensk häst, som stod uppstallad hos en tränare i Finland, dog förra helgen efter ett blixtnedslag. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) För två veckor sedan hittades sex hästkadaver vid en märgelgrav i Starby, något som nu utreds som brott mot miljölagen...
Svar
9
· Visningar
3 235
Senast: Supermoose
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Vid en bilolycka på danska ön Bornholm på torsdagskvällen dog tre hästar efter att ha blivit påkörda. Fem personer skadades i...
Svar
10
· Visningar
1 771
Senast: Comfort
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp