Blixten dödade tre hästar

Sv: Blixten dödade tre hästar

Fy vad otäckt... Man har ju hört om kor som träffats för att dem ställt sig under träd:crazy:
 
Sv: Blixten dödade tre hästar

Usch, fy..
Vi fick blixtnedslag i eltråden häromnatten så det var ca 10 m tråd som var avbränd och sönder. En stolpe smulades sönder också.

Hästarna stod som tur var tryggt i stallet och strömmen på hagen går på timer och var givetvis inte på under natten, så aggregatet var helt också.
 
Sv: Blixten dödade tre hästar

Usch, fy..
Vi fick blixtnedslag i eltråden häromnatten så det var ca 10 m tråd som var avbränd och sönder. En stolpe smulades sönder också.

Hästarna stod som tur var tryggt i stallet och strömmen på hagen går på timer och var givetvis inte på under natten, så aggregatet var helt också.

MMm men det kan ju slå ner i stallet och börja brinna också. Så helt kan man nog aldrig gardera sig.
 
Sv: Blixten dödade tre hästar

Man vet ju faktiskt inte vad som är säkrast vid åskväder, ute i hagen eller inne i stallet.

Ett stall brinner ju som fnöske och faran ute i hagen är ju om de ställer sej under träd.
 
Sv: Blixten dödade tre hästar

Det vill nog till att man bygger stall i sten och med åskledare för att säkra någorlunda...
 
Sv: Blixten dödade tre hästar

Med tanke på att ALLA experter på blixt/åska säger att det tryggaste är att vara inomhus och att det farligaste är att så ute på en öppen yta, är det rätt uppenbart att hästarna är säkrare i stallet. Ett stall börjar inte brinna lättare än ett hus i samma material.

Sen kollar man väl till hästarna om det åskar precis där man är....
 
Sv: Blixten dödade tre hästar

Lite OT, men aggregatet bör ju kopplas bort helt för att inte trådarna ska leda in strömmen i det....
Spelar ingen roll om det är avslaget om åskan kommer den vägen
 
Sv: Blixten dödade tre hästar

Det har jag fått erfara.. det slog ner i staketet, aggregatet var inte på men var ändå ihopkopplat med staketet.. hela aggreagtet var sönderbränd.
 
Sv: Blixten dödade tre hästar

Fy vad otäckt! :eek:
Jag är inte rädd för åska,
men man blir ju lite orolig när man hör sådant.
Blixten slog ner i min TV en gång (för en herrans massa år sen),
men annars har jag klarat mig hittills.
Men det är naturligtvis miljoner gånger värre när det
är djur som drabbas. Så himla sorgligt! :cry:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
575
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 521
Senast: MML
·
  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tre hästar dog i en omfattande stallbrand hos hoppryttaren Kelli Cruciotti, Wellington, USA, på torsdagen.
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp