Blixtra bakknäna?

Jag har jobbat med ett gäng rehabhästar som blistrat bakknän pga olika skadeproblem. Jag vet inte om blistringen eller träningsomlägg var det som gett effekt.
Jag tror mer på träningen faktiskt. Det har ju liksom passerat en mängd hästar med liknande problem som blivit bra utan blistring.

Jag hade gett den riskliolja eller gamma-oryzanol i pulverform och arbetat den för hand en längre period.
Lösgjord och gärna lära in skolorna för att kunna stärka bakkärran effektivt
Riskliolja/gamma-oryzanol är naturligt anabolt och ger ökad muskeltillväxt. Har haft superfina och snabba resultat på rehabhästar som snabbt måste bygga muskelmassa.
Det är ju en stor häst som har besvär som kan gå att avhjälpa. Men som kan bli permanent paj om man inte får till en positiv förändring.

Vad händer om du avsuttet i lägre form ryggar hästen med lugna och långa kliv en längre sträcka?
Jag ger den riskli olja sedan 2 månader tillbaka och muskler kommer men inte på baken eller ryggen :/

har inte testat rygga den avsuttet, kan testa det :)
 
Jag ger den riskli olja sedan 2 månader tillbaka och muskler kommer men inte på baken eller ryggen :/

har inte testat rygga den avsuttet, kan testa det :)

Om hästen inte sätter muskler i rygg och rumpa, trots 'korrekt' arbete, finns det något annat som stör den? dvs; smärta i rygg/kors/SI-led/höft som gör att den inte använder sin kropp på rätt sätt?
 
Om hästen inte sätter muskler i rygg och rumpa, trots 'korrekt' arbete, finns det något annat som stör den? dvs; smärta i rygg/kors/SI-led/höft som gör att den inte använder sin kropp på rätt sätt?
Hästen gjorde vet check förra veckan UA
Den använder bakbenen korrekt men tappar då oftast bakbenet
 
Jag har kontakt med uppfödaren som sålde för 1 år sedan och hästen hade inte dessa problem då:/

Går tyvärr inte att skritta i nedförsbacke.. det knäcker och låser sig hela tiden..
Ska försöka få ner formen lite och testa det 👍🏼
Min veterinär rekommenderade att backa hästen avsuttet uppför en kort backe med svag lutning för att bygga upp musklerna kring knät vid pathellaproblematik. Detta skulle göras varje dag, ca 5-7 gånger. Jag gjorde det i samband med att jag tog in hästen från hagen innan övrig motion. Det hjälpte för min häst, dock hade hon inte så svåra uppvakningar som din verkar ha. Däremot framkom andra problem sedan som tyvärr inte gick att åtgärda.
 
Man kan operera hästar med patellaupphakning. Prata med din veterinär om det är ngt som kan göras på din.
 
Först tänkte jag träning som flera ovan beskrivit och avvaktade ändå att skriva något så kom jag ihåg vad som hjälpte min häst med mjuka kotor, relativt stor. Han byggde inte rätt muskler i rumpan. Patellaupphakningar. Jag klättrade och skrittade, lösgörande, försiktigt etc.

Jag bytte hovslagare. Han var felskodd för den typen av häst, det var så avgörande, otroligt? Jag vet skoningen är otroligt viktig genom utbildning men att verkligen uppleva det. Hård läxa. Numera är jag rejält tappskoutbildad och gått första kursen verkning sanhcp. Försöker ha hästen barfota emellanåt men rider mycket på grusväg , föredrar ändå metallskor. Jag Har idag mycket bra hovslagare. Finns fler unga hovslagare utbildade numera med fräsch modern utbildning. Jag kan fortfarande ha problem med att se korrekt skoning, en häst som är barfota är lättare att se korrekt verkning på.
 
Halvt OT - har ingen erfarenhet av blistring men tycker att metoden verkar så medeltida. Är det inte plågsamt för hästen?
Nuförtiden är det så svagt att det inte ska vara det. Effekten har lagt sig helt efter 3 mån. Det är inte heller samma sak som blistring var på 80- och 90- talet.
 
Halvt OT - har ingen erfarenhet av blistring men tycker att metoden verkar så medeltida. Är det inte plågsamt för hästen?

Du har rätt i att det är en mycket gammal metod. Ursprunget till metoden kommer vad jag förstått av att man hade en uppfattning om att ont ska med ont fördrivas. Ibland med synligt rinnande var. Även på humansidan kunde "behandlingar" ske på utslag och sår som då förvärrades, då man trodde det läkte bättre av det. (Sen vid amputation så brände man också för att få stopp på blödningar, men det är ett annat kapitel.)
Det finns gammal forskning på hästar som visar att metoden med bränning (och blistring) inte har någon effekt. Även om vi kanske inte kör på med huskurer innehållande kvicksilver etc på huden idag, så orsakar även dagens behandling hudskador. Om ej inte alls så omfattande. Det är svårt att av etiska skäl forska på området då metoden troligen är smärtsam för hästen. Sen om det idag är en 7:a eller 2:a för en häst är kanske lite beroende på.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/ny-karens-och-forbudslista-svrf-forbjuder.htm

https://www.travronden.se/travsport/allmant/a/forskaren-manga-sager-att-det-har-effekt
 
Du har rätt i att det är en mycket gammal metod. Ursprunget till metoden kommer vad jag förstått av att man hade en uppfattning om att ont ska med ont fördrivas. Ibland med synligt rinnande var. Även på humansidan kunde "behandlingar" ske på utslag och sår som då förvärrades, då man trodde det läkte bättre av det. (Sen vid amputation så brände man också för att få stopp på blödningar, men det är ett annat kapitel.)
Det finns gammal forskning på hästar som visar att metoden med bränning (och blistring) inte har någon effekt. Även om vi kanske inte kör på med huskurer innehållande kvicksilver etc på huden idag, så orsakar även dagens behandling hudskador. Om ej inte alls så omfattande. Det är svårt att av etiska skäl forska på området då metoden troligen är smärtsam för hästen. Sen om det idag är en 7:a eller 2:a för en häst är kanske lite beroende på.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/ny-karens-och-forbudslista-svrf-forbjuder.htm

https://www.travronden.se/travsport/allmant/a/forskaren-manga-sager-att-det-har-effekt
Pratar ni båda om utvärtes blister?
Det känns som om @Amanda_F pratar om underhudsblistring?

Utvärtes blister med Cedar Oil eller Franskt blister kan/ger sår när man använder det utvärtes och de är därför inte tillåtna.

Sen är det väldigt olika hur känsliga en del individer är, en del tål inte ens liniment. Andra tål starkare liniment.

Speedway leg paint marknadsförs som lättblister och används flitigt inom travet där det är godkänt, en sort utan karens och en med 96 timmar.

Så allt är inte svartvitt.
 
Du har rätt i att det är en mycket gammal metod. Ursprunget till metoden kommer vad jag förstått av att man hade en uppfattning om att ont ska med ont fördrivas. Ibland med synligt rinnande var. Även på humansidan kunde "behandlingar" ske på utslag och sår som då förvärrades, då man trodde det läkte bättre av det. (Sen vid amputation så brände man också för att få stopp på blödningar, men det är ett annat kapitel.)
Det finns gammal forskning på hästar som visar att metoden med bränning (och blistring) inte har någon effekt. Även om vi kanske inte kör på med huskurer innehållande kvicksilver etc på huden idag, så orsakar även dagens behandling hudskador. Om ej inte alls så omfattande. Det är svårt att av etiska skäl forska på området då metoden troligen är smärtsam för hästen. Sen om det idag är en 7:a eller 2:a för en häst är kanske lite beroende på.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/ny-karens-och-forbudslista-svrf-forbjuder.htm

https://www.travronden.se/travsport/allmant/a/forskaren-manga-sager-att-det-har-effekt

Ja men precis, man känner igen det från den galeniska humoralpatologin och läran om kroppsvätskorna, där det fanns olika spännande metoder att få vätskorna i balans

Jag tänker nog mest på blistring där man lägger starka grejer på huden när jag tycker att det verkar otäckt och plågsamt.
 
Pratar ni båda om utvärtes blister?
Det känns som om @Amanda_F pratar om underhudsblistring?

Utvärtes blister med Cedar Oil eller Franskt blister kan/ger sår när man använder det utvärtes och de är därför inte tillåtna.

Sen är det väldigt olika hur känsliga en del individer är, en del tål inte ens liniment. Andra tål starkare liniment.

Speedway leg paint marknadsförs som lättblister och används flitigt inom travet där det är godkänt, en sort utan karens och en med 96 timmar.

Så allt är inte svartvitt.

Tack för info. Jag kan noll om blistring i modern tid.
 
Jag är verkligen hur kluven som helst..
Krävs behandlingar för att få bort patellaupphakning, kommer det bli bra, kommer han hålla...😫
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 002
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 023
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp