Blockerad vid ridning (långt)

Sv: Blockerad vid ridning (långt)

fina bilder :)! Ja importer från Lettland är ju inte alltid de lättaste att ha att göra med. undrar lite hur deras hästhållning ser ut, aldrig varit där. Men vet flera som varit med om tråkigheter.
 
Sv: Blockerad vid ridning (långt)

Jo, jag har hört att det inte är allt för kul att vara häst i ett sådant land. Hästhållningen verkar långt ifrån våran om man säger så.

Det har säkert hänt honom något, det skulle inte förvåna mig. Jag slänger in en liten film från helgen, hur han blir när jag skall sätta mig upp. Denna gången var han faktiskt ändå ganska "avslappnad."

http://www.youtube.com/watch?v=sm9617u4CR0
 
Sv: Blockerad vid ridning (långt)

fina bilder :)! Ja importer från Lettland är ju inte alltid de lättaste att ha att göra med. undrar lite hur deras hästhållning ser ut, aldrig varit där. Men vet flera som varit med om tråkigheter.

Nej det är de inte - och förvånansvärt många har likartade problem. Rädslor, med fysiska spänningar/låsningar i rygg/kors, och illa skötta hovar. I början ofta stencoola uppsuttet - reagerar inte på något, helt avstängda. Men i takt med att de vågar utåtagera mer (blir inte bestraffade i samma utsträckning) blir de också "nervigare" och mer med. Defensiva vid hantering, vana vid hårda tag och beredda på försvar.

Men i rättvisans namn ska väl tilläggas att det finns fina stall även i Lettland, där hästarna sköts väl.

TS:
Som alla redan sagt är det bra att låta vet. kolla din häst. Så den inte går runt med fysiska besvär. Tycker också det är smart att pröva med smärtstillande en period för att se om det förändrar något.

Såg din senaste film, men tycker inte att den ser sådär enormt stressad ut just där? Fast du kommer ju aldrig upp i sadeln iofs. Vacker häst!

Annars så skulle jag (om den är frisk) liksom flera andra skrivit, rida in den igen. Lugnt och stillsamt. Så den vet vad som förväntas, och får tid att eventuellt lära om, ifall nu någon gått på den hårt tidigare. Ge den viloperioder, och tänk unghäst vid inlärning. När den sedan är med, och mår bra, så kan du rida på mer.
 
Sv: Blockerad vid ridning (långt)

Har haft en häst med kissing spines, och det låter som din häst också kan ha problem i ryggen. Spänner de sig när man sitter upp/rider så sänker de också ryggen och det är då det gör ont! Hästar är fantastiskt snälla djur, be inte din häst gå med på saker som kanske gör jätteont, bara för att göra matte glad.
Tömkörning ute i skog och mark bygger upp muskler kring ryggraden, apropå dina bilder. Och varma muskler.

Men att röntga och sedan få prova med smärtstillande brukar vara det som avslöjar hästen.
 
Sv: Blockerad vid ridning (långt)

Gud, vilken vacker häst! Något speciellt i hans blick :)
Hoppas verkligen att ni kommer ut av detta på ett bra sätt, lycka till åter igen!
 
Sv: Blockerad vid ridning (långt)

Nej det är de inte - och förvånansvärt många har likartade problem. Rädslor, med fysiska spänningar/låsningar i rygg/kors, och illa skötta hovar. I början ofta stencoola uppsuttet - reagerar inte på något, helt avstängda. Men i takt med att de vågar utåtagera mer (blir inte bestraffade i samma utsträckning) blir de också "nervigare" och mer med. Defensiva vid hantering, vana vid hårda tag och beredda på försvar.

Men i rättvisans namn ska väl tilläggas att det finns fina stall även i Lettland, där hästarna sköts väl.

TS:
Som alla redan sagt är det bra att låta vet. kolla din häst. Så den inte går runt med fysiska besvär. Tycker också det är smart att pröva med smärtstillande en period för att se om det förändrar något.

Såg din senaste film, men tycker inte att den ser sådär enormt stressad ut just där? Fast du kommer ju aldrig upp i sadeln iofs. Vacker häst!

Annars så skulle jag (om den är frisk) liksom flera andra skrivit, rida in den igen. Lugnt och stillsamt. Så den vet vad som förväntas, och får tid att eventuellt lära om, ifall nu någon gått på den hårt tidigare. Ge den viloperioder, och tänk unghäst vid inlärning. När den sedan är med, och mår bra, så kan du rida på mer.

Ja, absolut! Tid är redan bokad på klinik på måndag så jag ska verkligen se till att han inte har fysiska besvär.

Har precis som du säger fått tänka "unghäst" och jag rider nu in honom på nytt. Kör mycket "Long reining" med honom vilket fungerar superbra! Har märkt mer och mer att han lugnar ner sig mer och mer och litar på mig desto mer jag håller på med honom. Han får all tid i världen och all den tiden han behöver. Han blir inte längre lika stressad (som man kan se på filmen) och han tar inte allt man gör som ett "hot" och måste försvara sig. Det går saaakta men säkert framåt :)
 
Sv: Blockerad vid ridning (långt)

Jag har också funderat på det där med kissing Spines, men vi får se helt enkelt. Man märker ändå väldigt tydligt att han är rädd för saker i sin omgivning och han får samma beteende när man sitter upp. Precis som om han inte vet som kommer att ske. Men vi får se vad klinikbesöket visar helt enkelt, annars kommer jag fortsätta med att "rida in" han på nytt :)
 
Sv: Blockerad vid ridning (långt)

Tack :) Ja, de flesta säger att det är något speciellt i hans ögon. Slänger in några fler bilder på min going när han bestämde sig för att bada gyttjebad :P

60904_1316547390.jpg


52753_1316547389.jpg


89149_1316547393.jpg


84032_1316547397.jpg


84691_1316547394.jpg


75697_1316547396.jpg


Han är verkligen något extra :love:
 
Sv: Blockerad vid ridning (långt)

Jag har läst på bloggen om resultatet av veterinärbesöket, och jag är väldigt ledsen för din (er!) skull. :(
Men du kan säkert bolla lite idéer och få input i den här tråden.
 
Sv: Blockerad vid ridning (långt)

Jo, jag har hört att det inte är allt för kul att vara häst i ett sådant land. Hästhållningen verkar långt ifrån våran om man säger så.

Det har säkert hänt honom något, det skulle inte förvåna mig. Jag slänger in en liten film från helgen, hur han blir när jag skall sätta mig upp. Denna gången var han faktiskt ändå ganska "avslappnad."

http://www.youtube.com/watch?v=sm9617u4CR0

Är det även han som du hoppar med? Tycker att han ser "knackig" ut bak, vet inte om jag vill kalla det för stel heller,men nått knas ser det ut att vara med bakpartiet. Han ser lite kort ut i stegen. Kan hända att det bara är en låsning i korset/höfterna,men det borde väll ET ha känt. En häst i stallet druttade omkull i hagen i vintras och kändes inte helt ok efter det,syntes ingen hälta,men han kändes som sagt inte bra,vilade ett tag,sen när han reds så var det fortfarande inte ok,vila igen,börja sättas igång,kändes inte bra. Kotknäckarn kom ut och han var helt sned,efter ett par behandlingar så vart han helt bra igen,hoppas att det bara är så enkelt.

Kan ju vara något som sitter i huvudet också om han varit sned/stel förut,att det fortfarande sitter kvar att det ska göra ont när han rids,eftersom inte ET hittar något.

Håller alla tummar,tår och tassar,han ser så fin ut!
 
Sv: Blockerad vid ridning (långt)

Läste också på bloggen om veterinärbesöket. Otroligt tråkigt. Har några frågor bara:

Hur länge har du ägt honom?
Vad för besiktning utfördes när du köpte?
Hur är han försäkrad, finns en "dolda fel"-klausul?

Hade jag varit i ditt läge hade jag valt att ta bort hästen. Det är ett jättetufft beslut (som jag själv fick ta för mindre än en månad sen med min egen uppfödning som jag kämpat i fem år med för att få att hålla för enklare ridning efter en fraktur). I efterhand kan jag säga att det var helt rätt beslut, det är så otroligt skönt att slippa ha den malande oron "har hon ont" i bakhuvudet hela tiden.

Om du ska häva köpet så har du ingen aning om var han hamnar. Så utdömning är det alternativ jag iaf hade valt.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp