Bukefalos 28 år!

Blodbrist, men bra järnvärde??

tanten

Trådstartare
Varit på min årliga besök hos diabetesläkaren.

Tydligen har jag blodbrist. Jag har "alltid" haft dåliga värden och har periodvis varit glad om det hållit sig en bit ovanför tresiffrigt. Senaste åren runt 110 och det har jag varit nöjd med. Men nu har det sjunkit, men järnvärdet är bra??

Äter järntabletter men det hjälper ju uppenbarligen inte. Hur kan man avhjälpa blodbrist på annat sätt än genom att äta järn?

De vill göra en gastroskopi i höst för att se om det finns något som kan förklara detta. Men jag har ju haft taskiga blodvärden i typ 45 år?

Någons om har nån input i detta?
 
Perniciös anemi? Jag har ju det pga Crohns eftersom min tarm har svårt att ta upp B12 och folsyra som behövs för blodbildningen. För att göra det hela ännu roligare har jag haft järnbristanemi ett par gånger också och fått järntransfusion (förmodligen för att jag blött rätt mycket i omgångar för järnrik mat äter jag). Tog läkaren något prov för att kolla hur dina B12 resp folsyravärden ser ut?

Misstänker att de börjar med en gastroskopi och sedan en koloskopi om de inte hittar något på gastron. Kvinnorna i min familj i rakt nedstigande led har ofta haft perniciös anemi och det får mig att misstänka att jag inte är den första i släkten som har Crohns, bara det att jag är den första som fått diagnosen.
 
Tack för info!! Googlade perniciös anemi och lärde mig en hel del nytt!
Det gör det mer logiskt att göra en gastroskopi - vilket kände väldigt underligt...

B12 och folsyra tror jag aldrig någonsin har kollats på mig?
Fast jag äter ju B-kombinationstabletter under större delen av året ändå.
 
Fast har man perniciös anemi behöver man rätt höga doser. Har man dessutom gått med B12-brist för länge kan kroppen glömt bort sas hur man tar upp det och då behöver man injektioner. Det hände en jag gick i skolan med, hade jobbat för länge som reseledare (för mycket sprit, för lite bra mat :p).
 
Nu är det snart dags för gastroskopin och jag har frågor...

Jag ska göra den kl 14 på fredag och i rådet står att jag ska vara fastande från kl 8 på morgonen. Före kl 8 kan jag äta en flytande frukost.
Vad i hela friden är en flytande frukost??

Jag äter frukost kl 6 på mornarna och dricker några baljor te och äter en ostmacka. Antar att ostmackan utgår... Sedan ska jag fasta. Jag har aldrig fastat förr. Får jag dricka? Vatten? Te?

Usch fasar för det här. Jag är livrädd att jag ska dippa i blodsocker utan mat - och vad gör jag då. Får jag äta druvsocker?

(För att inte tala om att jag kommer att vara ruskigt otrevlig. Jag behöver min frukost. För mänsklighetens väl. ).
 
Nu är det snart dags för gastroskopin och jag har frågor...

Jag ska göra den kl 14 på fredag och i rådet står att jag ska vara fastande från kl 8 på morgonen. Före kl 8 kan jag äta en flytande frukost.
Vad i hela friden är en flytande frukost??

Jag äter frukost kl 6 på mornarna och dricker några baljor te och äter en ostmacka. Antar att ostmackan utgår... Sedan ska jag fasta. Jag har aldrig fastat förr. Får jag dricka? Vatten? Te?

Usch fasar för det här. Jag är livrädd att jag ska dippa i blodsocker utan mat - och vad gör jag då. Får jag äta druvsocker?

(För att inte tala om att jag kommer att vara ruskigt otrevlig. Jag behöver min frukost. För mänsklighetens väl. ).

Om du får dricka klara vätskor eller inte borde stå på din kallelse, annars ring och fråga.

Min senaste op var det fasta från 24 och ingen vätska från 06, op vid 13.

Flytande frukost är typ yoghurt, fil, soppa osv.
 
Nu är det snart dags för gastroskopin och jag har frågor...

Jag ska göra den kl 14 på fredag och i rådet står att jag ska vara fastande från kl 8 på morgonen. Före kl 8 kan jag äta en flytande frukost.
Vad i hela friden är en flytande frukost??

Jag äter frukost kl 6 på mornarna och dricker några baljor te och äter en ostmacka. Antar att ostmackan utgår... Sedan ska jag fasta. Jag har aldrig fastat förr. Får jag dricka? Vatten? Te?

Usch fasar för det här. Jag är livrädd att jag ska dippa i blodsocker utan mat - och vad gör jag då. Får jag äta druvsocker?

(För att inte tala om att jag kommer att vara ruskigt otrevlig. Jag behöver min frukost. För mänsklighetens väl. ).

Se till att du inte har människor du bryr dig om i närheten av dig dagen då du ska göra den. Jag blir förmodligen lika trevlig som du utan näring vid frukosttid och kan bita huvudet av den som säger "Hej".

Vad gäller det andra så bör du kolla med avdelningen och jag är förvånad att det inte fanns med i instruktionerna för mina inför koloskopier har varit väldigt tydliga.
 
Om det inte funkar med fasta kan man få dropp. Fick min dotter när hon uppenbarligen inte klarade avsaknaden av näring/energi de timmar som hon skulle fasta inför en op. Så om du känner dig osäker - åk in i god tid och om du börjar känna dig knäsvag så hjälper de dig. :)
 
Om det inte funkar med fasta kan man få dropp. Fick min dotter när hon uppenbarligen inte klarade avsaknaden av näring/energi de timmar som hon skulle fasta inför en op. Så om du känner dig osäker - åk in i god tid och om du börjar känna dig knäsvag så hjälper de dig. :)
Jösses. Det funkar verkligen inte.

Jag jobbar och kan inte gå ifrån innan jag verkligen måste.
Detta är inte operation. Bara en gastroskopi. Nåt jag ska klara av och sedan gå tillbaka till jobbet.
 
Nu är det snart dags för gastroskopin och jag har frågor...

Jag ska göra den kl 14 på fredag och i rådet står att jag ska vara fastande från kl 8 på morgonen. Före kl 8 kan jag äta en flytande frukost.
Vad i hela friden är en flytande frukost??

Jag äter frukost kl 6 på mornarna och dricker några baljor te och äter en ostmacka. Antar att ostmackan utgår... Sedan ska jag fasta. Jag har aldrig fastat förr. Får jag dricka? Vatten? Te?

Usch fasar för det här. Jag är livrädd att jag ska dippa i blodsocker utan mat - och vad gör jag då. Får jag äta druvsocker?

(För att inte tala om att jag kommer att vara ruskigt otrevlig. Jag behöver min frukost. För mänsklighetens väl. ).
Efter min operation för några veckor sedan fick jag först börja med klara vätskor, vilket är typ saft, te och liknande. Sen fick man gå över till flytande mat, vilket var typ soppa som i princip kunde vara mixad grönsakssoppa. Dvs att den inte innehöll några "stora bitar".

Jag funderar på om du kan göra någon form av "lågt-GI-soppa" som du mixar innan du äter den. Då kan du komma undan blodsockerdippen.

Jag antar att det man vill åt är att frukosten passerar magsäcken tillräckligt snabbt för att man ska kunna undersöka dig ordentligt.

Men, som sagt, ring och fråga dem för lite tydligare instruktioner.
 
Jag gjorde en gastro i förra veckan. Fick äta till kl 08 sedan drika klara drycker till kl 12. Undersökning kl 14 sedan fasta till kl 16 pga bedövningen i halsen. Är inte avundsjuk på dig, gick dock fortare än väntat. Tog ca 10 min. Lycka till
 
Jösses. Det funkar verkligen inte.

Jag jobbar och kan inte gå ifrån innan jag verkligen måste.
Detta är inte operation. Bara en gastroskopi. Nåt jag ska klara av och sedan gå tillbaka till jobbet.
Tänkte att det kunde vara ett alternativ till att svimma på grund av att du inte fått äta något ;)
 
Nu har jag gjort det.

Fy HELVETE vad ont det gjorde i svalget!! Ena sidan av munnen och tungan är helt bedövad men svalget känns normalt och jag kan svälja obehindrat. Det gjorde tokont att få ner slangen och hela tiden som de var nere med den. Det här gör jag ALDRIG om - i alla fall som det känns nu.

jag tror att alla som sagt att det är en piece of cake bara har lurats....:meh:
 
Nu har jag gjort det.

Fy HELVETE vad ont det gjorde i svalget!! Ena sidan av munnen och tungan är helt bedövad men svalget känns normalt och jag kan svälja obehindrat. Det gjorde tokont att få ner slangen och hela tiden som de var nere med den. Det här gör jag ALDRIG om - i alla fall som det känns nu.

jag tror att alla som sagt att det är en piece of cake bara har lurats....:meh:

Ja de ljuger.

Jag har bara haft en v-sond i halsen, en tunn. Det är det vidrigaste jag varit med om. Bara tanken på en gastroskopi får mig att klökas.
 
Man kan bli sövd, men man får säga till om det när de ska skicka remissen. Då är det helt ok ;)
 
Ja de ljuger.

Jag har bara haft en v-sond i halsen, en tunn. Det är det vidrigaste jag varit med om. Bara tanken på en gastroskopi får mig att klökas.
Jag har väldigt svårt att kräkas och har verkligen en svag kräkreflex. Ändå fick jag fruktansvärda kväljningar. Plus att det gjorde fruktansvärt ONT.

Kan de helt enkelt ha missat att bedöva halsen? Med tanke på att jag var helt bedövad på ena sidan av tungan och vid kindtänderna. Men inte kände något sådant i halsen eller bakre delen av tungan? Det kändes också helt OK att svälja saliv direkt efter.
 
Jag har väldigt svårt att kräkas och har verkligen en svag kräkreflex. Ändå fick jag fruktansvärda kväljningar. Plus att det gjorde fruktansvärt ONT.

Kan de helt enkelt ha missat att bedöva halsen? Med tanke på att jag var helt bedövad på ena sidan av tungan och vid kindtänderna. Men inte kände något sådant i halsen eller bakre delen av tungan? Det kändes också helt OK att svälja saliv direkt efter.

Låter skumt att du bara var delvis bedövad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läkaren ringde mig. Jag har ett blodvärde på 94 men väldigt bra järnvärden. Det skulle ju förklara varför jag är så trött att jag kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 542
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Någon annan som haft det? Båda serum järn och ferritin är jättelåga och jag känner verkligen att jag lider av järnbrist och har alla...
Svar
12
· Visningar
13 454
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp