Väldigt låga järnvärden men normalt HB

Centaur

Trådstartare
Någon annan som haft det?

Båda serum järn och ferritin är jättelåga och jag känner verkligen att jag lider av järnbrist och har alla symtom på det. Blek, fryser, ingen energi, känner mig så svag, andfådd, yr och svimfärdig. Pulsen skenar helt oförutsägbart och blodtrycket är lågt, bara 94/64 i vila.

Gjorde ett EKG nu i höst och hade puls på 102 när jag låg ner... Sköterskan tog tom om det för hon trodde det måste vara fel. Inte fått någon uppföljning alls på det vilket jag tycker är oerhört märkligt! Tidigare hade jag en vilopuls runt 60, nu kan pulsen ligga på 55 när jag sitter i soffan och stiga till över 100 bara av att jag reser mig upp. Väldigt lågt blodsocker har jag också, icke fastande på drygt 3. Det togs också om på labet men var samma resultat. Det är det heller ingen som vill ta tag i...

Försöker ta järntabletter, tidigare har jag känt mig mycket bättre när jag lyckats få upp järnet, men pga andra sjukdomar går det inte nu, mår väldigt dåligt av tabletterna (magsmärtor och illamående) och har därför inte chans i havet att få upp järnvärdet på det sättet. Har provat flera olika sorter.

När jag var inlagd på sjukhus fick jag blodöverföring i två omgångar och jag mådde genast så himla mycket bättre, så jag är säker på att om jag bara fick hjälp att få upp mina järnvärden nu så skulle jag må bättre. Men mitt hb ligger fortfarande inom normalen och därför vill de inte ge mig järnsprutor eller iv järn. :(

Vad ska jag göra? Jag har symtom på järnbrist och proven visar jättelåga värden men när jag tar upp det så säger läkaren bara "jamen hb er normalt". Har andra sjukdomar som är obotliga och inte kan behandlas, men här är det iaf något handfast som är enkelt att åtgärda och som kan få mig att må bättre och så är de inte ens intresserade av att hjälpa mig. Blir så uppgiven. :(
 
Jag kan inte säga något om alla dina symtom, men hoppas att du hittar en orsak! En till läkarundersökning vore nog på sin plats om du upplever att hjärtat rusar och att du känner dig blek & yr.

Om ditt Hb (hemoglobin) är normalt så har du (troligen) just nu tillräcklig kapacitet för att transportera syre i kroppen. Däremot säger de låga ferritinvärdena att ditt järn-reservlager börjar bli dåligt och att det snart kanske inte finns tillräckligt med järn för att tillverka allt hemoglobin du behöver. Ät mer järnrika livsmedel! Och laga mat i gjutjärnsgryta :)

Att pulsen ökar till 100 när man reser sig eller vid en undersökningssituation är inget konstigt. Vissa har mer varierande puls än andra. Lycka till med allt!
 
Någon annan som haft det?

Vad ska jag göra? Jag har symtom på järnbrist och proven visar jättelåga värden men när jag tar upp det så säger läkaren bara "jamen hb er normalt". Har andra sjukdomar som är obotliga och inte kan behandlas, men här är det iaf något handfast som är enkelt att åtgärda och som kan få mig att må bättre och så är de inte ens intresserade av att hjälpa mig. Blir så uppgiven. :(

Jag har jättebra järnvärden (runt 130 tror jag) men ändå visade det sig att min järndepå va helt uttömd. Fick förklarat för mig att de inte hänger ihop och att man måste då få i sig mer järn för att må bra. För mig funkar det kanon med vanliga "multivitamintabletter" som ACO Kvinna och liknande.
Men om du inte tål tabletter kanske du ska satsa på mer järnrik mat? Blodpudding, kött i allmänhet osv? Tråkigt att dina läkare inte ser hela perspektivet, kanske dags att gå till någon annan?
Här finns lite bra info: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Jarn-/
 
Det är ju det jag har bett om men det får jag inte eftersom hb är inom normalen. De struntar i att ferritin ligger under 10 och att jag inte får upp det oavsett hur många piller de skriver ut.

Kan tyvärr inte äta annan mat, är väldigt begränsad vad jag tål och kan få i mig. Blutsaft har jag provat men det mådde jag också väldigt illa av, pga smaken.

Just nu känns det som mitt enda val är att bara låta det sjunka helt i botten så hb går ner också men det är ju helt galet att jag ska behöva göra mig själv ännu sjukare för att få hjälp. :-(

Är det något man kan ta tillsammans med järntabletter som gör dem mer skonsamma?
 
Jag hade det så för ett par/tre år sedan. Man kom fram till att det hade funnits ett litet magsår som hade sipprat länge. Varken järntabletter eller Blutsaft kunde jag ta. Jag började äta mer leverpastej och lever, man kan göra goda grytor med lever som gör att det inte smakar så mycket lever om man inte tycker om det. Sen finns Mjälloms paltbröd som det är mycket järn i. Det är ett tunnt mörkt knäckebröd som finns i de flesta större matbutiker. Så bör man äta något c-vitaminrikt tillsammans med det som är järnrikt, så hackad paprika och leverpastej på ett par paltknäckebrödsbitar om dagen gav effekt för mig. Hoppas du kan prova att äta det.
 
Kan du äta persilja och eller aprikoser? Jag tål inte järn tabletter utan blir sjuk som en hund. Och lever äter jag inte ens om man hotar mig med kniven :yuck:
När hb visade 72 och ev behandlingar var dissade,så käkade jag påsvis med aprikoser och hade persilja på det mesta. Det hjälpte .
Nu har jag även en B12 brist som ställer till det med järnet.
 
Det är ju det jag har bett om men det får jag inte eftersom hb är inom normalen. De struntar i att ferritin ligger under 10 och att jag inte får upp det oavsett hur många piller de skriver ut.

Kan tyvärr inte äta annan mat, är väldigt begränsad vad jag tål och kan få i mig. Blutsaft har jag provat men det mådde jag också väldigt illa av, pga smaken.

Just nu känns det som mitt enda val är att bara låta det sjunka helt i botten så hb går ner också men det är ju helt galet att jag ska behöva göra mig själv ännu sjukare för att få hjälp. :-(

Är det något man kan ta tillsammans med järntabletter som gör dem mer skonsamma?

Byt läkare (stå på dig om de tjaffsar!). Se också till att du blir utredd för anledningen till bristen. Har du dessutom gått så här så länge kanske du inte hinner kompensera med oralt intaget järn (kroppen förbrukar det på en gång, dvs ingen reserv byggs upp) utan verkligen behöver järndropp.

Jag fick intravenöst järn pga att jag har Crohns dvs bla försämrat upptag av folsyra och B12 vilket i sin tur gav järnbrist. Min tarm blödde rätt rejält innan jag fick medicin också så jag hade lågt blodvärde med.

Hoppas du blir bättre snart! :)
 
Kort svar.
När jag var gravid fick jag järnanemi.

Ferritinet låg på sex, men HB var jättebra. Var nog därför det tog sån tid att lista ut vad som var fel.

Fick järndropp och sen började jag må bra igen :)
 
Fick intravenöst alltså.

De läkare jag pratat med (efter den första som var helt hopplös och bara skickade mig till en dietist ) samt dietisten sa att det inte gick att äta upp värdena när de sjunkit så pass lågt.

Jag kunde inte heller äta tabletter.

Stå på dig eller byt läkare. Så här ska du inte behöva må när det är så lätt åtgärdat!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon mer som har lågt blodtryck och låg puls? Hur påverkas ni av det? Har ni lyckats höja blodtrycket/pulsen genom ändrad...
Svar
3
· Visningar
676
Senast: Nevermind
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I början av mars fick jag en konsultation med en funktionsmedicinare, som tyckte att jag borde börja äta inälvsmat eller kött igen för...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 401
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lyckades få en konsultation hos en efterfrågad hälsoperson som är expert på kvinnohälsa. Det var väldigt givande! Trots att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 170
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp