lågt blodvärde, bra järn

tanten

Trådstartare
Läkaren ringde mig. Jag har ett blodvärde på 94 men väldigt bra järnvärden.

Det skulle ju förklara varför jag är så trött att jag kan somna stående. Sover bort mina helger och blir andfådd av ingenting. När jag är så trött blir jag dessutom lite förvirrad eftersom jag inte orkar vara skärpt.

Grejen är att jag haft låga blodvärden sedan tonåren och hela tiden ivrigt hejats på av läkare att äta järntabletter. Den här läkaren har sagt åt mig att sluta med tabletterna och nu har det sjunkit från runt 110 till just 94. Hon förbjöd mig att äta järntabletter! Det var inte hälsosamt när mitt järn var så bra.

Nu ska de ta benmärgsprov och avföringsprov. Det är väl ok - men vad gör jag under tiden? Jag måste ju klara min vardag. Läkaren kan inte nås. Hon ringer mig. Jag kan inte kontakta henne. När jag pratade med henne på telefon igår blev jag så ställd att jag inte kom på att ställa alla frågor jag har nu.

Bukes samlade erfarenheter av blodbrist önskas. Vad ska jag göra!?
 
Jag kommer inte ihåg, har de kollat något mer än blod- och järnvärdena? Någonstans låter det ju som du har brist på något annat, kanske folsyra och/eller B12? Kanske påverkan av mediciner? Har de kollat tarmen och eventuella inflammatoriska sjukdomar?
 
Jag kommer inte ihåg, har de kollat något mer än blod- och järnvärdena? Någonstans låter det ju som du har brist på något annat, kanske folsyra och/eller B12? Kanske påverkan av mediciner? Har de kollat tarmen och eventuella inflammatoriska sjukdomar?
Smärtsam gastroskopi gjord (aldrig mer!) Allt OK
B-vitamin verkar OK. (Jag äter sedan länge två B-vitamin forte varje morgon och rek. dosen är 1/dag)

Teorin är tydligen ytterligare autoimmun sjukdom. Jag har ju redan två - diabetes och sköldkörtelbekymmer.

Men vad gör jag tills de hittar problemet? Finns det något jag själv kan göra? Finns det något jag kan be om?
 
Nu kapar jag tråden lite men jag har omvänt "problem": högt HB (151 vid senaste testet på blodcentralen) men låga järndepåer (S-ferritin). Gränsen för att få lämna blod ligger vid 20 för kvinnor, mitt hade sjunkit till 9 sist jag lämnade blod och var 14 vid senaste kontrollen ett par månader senare. Din status verkar ju mycket värre (jag har inga trötthetssymptom osv eftersom HB:t är jättehögt) men jag undrar om någon vet eller kan länka till en bra förklaring på hur HB förhåller sig till järndepåerna. Min kropp verkar ju ha använt upp järndepåerna för att kunna maxa syresättningen via HB:t, är det så det fungerar normalt sett? Och är järntabletter svaret på allt som har med järn i blodet att göra?
 
Nu kapar jag tråden lite men jag har omvänt "problem": högt HB (151 vid senaste testet på blodcentralen) men låga järndepåer (S-ferritin). Gränsen för att få lämna blod ligger vid 20 för kvinnor, mitt hade sjunkit till 9 sist jag lämnade blod och var 14 vid senaste kontrollen ett par månader senare. Din status verkar ju mycket värre (jag har inga trötthetssymptom osv eftersom HB:t är jättehögt) men jag undrar om någon vet eller kan länka till en bra förklaring på hur HB förhåller sig till järndepåerna. Min kropp verkar ju ha använt upp järndepåerna för att kunna maxa syresättningen via HB:t, är det så det fungerar normalt sett? Och är järntabletter svaret på allt som har med järn i blodet att göra?
Det jag läst mig till är att man ska vara noga med B-vitamin om man har bekymmer med järn och blod.

Jag äter B-vitaminer sedan många år tillbaka. Märker skillnad om jag inte gör det. Är tröttare (fast det stämmer inte just nu då) och har sämre hår, hud och naglar
 
Det jag läst mig till är att man ska vara noga med B-vitamin om man har bekymmer med järn och blod.

Jag äter B-vitaminer sedan många år tillbaka. Märker skillnad om jag inte gör det. Är tröttare (fast det stämmer inte just nu då) och har sämre hår, hud och naglar

Intressant! Jag har ju inte direkt "bekymmer" eftersom jag mår bra, men får inte lämna blod mer än 2 ggr/år just pga dessa lite låga järndepåer. Tränar ganska mycket, undra om det har nån påverkan på HB?

Ska nog kolla upp B-vitamin; mina naglar är faktiskt rätt kassa, särskilt nu på vintern.
 
Intressant! Jag har ju inte direkt "bekymmer" eftersom jag mår bra, men får inte lämna blod mer än 2 ggr/år just pga dessa lite låga järndepåer. Tränar ganska mycket, undra om det har nån påverkan på HB?

Ska nog kolla upp B-vitamin; mina naglar är faktiskt rätt kassa, särskilt nu på vintern.
B-vitamin är ju dessutom så okomplicerat. Det som är över kissar man ut.
 
@snow jag har fått lära mig att kroppen kommer upprätthålla högt hb så länge den kan även om depåerna är låga. Sedan rasar hb-värdet när det inte går längre. Det är bara att fortsätta äta järntabletter och försöka maximera upptaget om du vill få upp dina depåer :)
 
Smärtsam gastroskopi gjord (aldrig mer!) Allt OK
B-vitamin verkar OK. (Jag äter sedan länge två B-vitamin forte varje morgon och rek. dosen är 1/dag)

Teorin är tydligen ytterligare autoimmun sjukdom. Jag har ju redan två - diabetes och sköldkörtelbekymmer.

Men vad gör jag tills de hittar problemet? Finns det något jag själv kan göra? Finns det något jag kan be om?

Om de misstänker autoimmun borde de ju kollat för inflammatoriska processer. Har de gjort något calprotectin-prov? Det påvisar en ev aktiv inflammation i tarmarna och är ett enkelt avföringsprov. Hur har din sänka legat (för den antar jag att de har tagit)? På mig är den konstant förhöjd iom min Crohns, precis som hos min moster som har reumatism.
 
För att kroppen ska tillgodogöra sig järn behöver kroppen också C-vitamin. Sen finns det medicin som påverkar på olika sätt o som kan göra att upptaget av järn försämras. Vet inte hur det är med diabetes o sköldkörtelproblem men jag hade nog trott på ett samband här.
 
Om de misstänker autoimmun borde de ju kollat för inflammatoriska processer. Har de gjort något calprotectin-prov? Det påvisar en ev aktiv inflammation i tarmarna och är ett enkelt avföringsprov. Hur har din sänka legat (för den antar jag att de har tagit)? På mig är den konstant förhöjd iom min Crohns, precis som hos min moster som har reumatism.
Som sagt - det som är inplanerat är avföringsprov och ev ett benmärgsprov om värdet är lika lågt när jag ska ta om det om några dagar.

Sänka är nog inte taget?
 
Som sagt - det som är inplanerat är avföringsprov och ev ett benmärgsprov om värdet är lika lågt när jag ska ta om det om några dagar.

Sänka är nog inte taget?

Sänkan kan ju variera pga så många faktorer men är den förhöjd under en längre tid utan att man tex varit förkyld tyder det på en inflammatorisk sjukdom. Den är ett trubbigt instrument men bättre än inget och den är enkel och billig att kolla. Tex är ju calprotektin-prov väldigt dyrt, speciellt om de måste skicka iväg det på analys. Falun är certifierade för analysen nu så det är inte lika dyrt här längre.
 
Jag vet inte vad det ska titta påi avföringsprovet. Hon frågade om blod i avföringen men det är inget jag känner igen.

Tidigare har en läkare talat om gluten, men för egen del har jag inte tagit så allvarligt på det eftersom jag inte har några som helst typiska besvär. Mer än detta med Hb då.

Jag har också tvekat eftersom jag inte sett fram emot att försöka pressa in en av mina hårda kottar i mynningen på ett litet provrör... Det har känts för äckligt helt enkelt. Men jag antar att jag måste nu.
 
Jag vet inte vad det ska titta påi avföringsprovet. Hon frågade om blod i avföringen men det är inget jag känner igen.

Tidigare har en läkare talat om gluten, men för egen del har jag inte tagit så allvarligt på det eftersom jag inte har några som helst typiska besvär. Mer än detta med Hb då.

Jag har också tvekat eftersom jag inte sett fram emot att försöka pressa in en av mina hårda kottar i mynningen på ett litet provrör... Det har känts för äckligt helt enkelt. Men jag antar att jag måste nu.

Har man gjort det tillräckligt många gånger försvinner äcklet rätt snabbt ;) Jag tog sådant prov kontinuerligt under ett par månader förut.
 
Jag vet inte vad det ska titta påi avföringsprovet. Hon frågade om blod i avföringen men det är inget jag känner igen.

Tidigare har en läkare talat om gluten, men för egen del har jag inte tagit så allvarligt på det eftersom jag inte har några som helst typiska besvär. Mer än detta med Hb då.

Jag har också tvekat eftersom jag inte sett fram emot att försöka pressa in en av mina hårda kottar i mynningen på ett litet provrör... Det har känts för äckligt helt enkelt. Men jag antar att jag måste nu.

Avföringsprovet är till för att de skall se om det finns blod däri. Det kan finnas så små mängder att du inte kan se dem men det kan ändå vara av betydande.
Jag har fått lämna sådant, och även gjort en endoskopi då jag har extremt låga både blod- järn- folsyra- och b12-nivåer och ingen fattar varför eller vad det beror på.

Jag får järn intravenöst och b12-sprutor men ändå har jag ett järnvärde som ditt och helt tömda depåer. Min läkare brukar titta på mig med huvudet på sne och säga "jag förstår inte ens hur du orkar stå upp" och sucka lite samtidigt. :crazy:
 
Nu har jag tagit om blodvärdet. Fast det var inte bara det - jag fick lov att vara fastande och det blev sammantaget 8 rör :eek:

Fick också ett provset för avföringsprov och det var ju enkelt! Istället för de där urinprovsrören där jag med en plasthandske skulle peta in bajs i det smala röret så var det en pinne som stoppas i ett rör.

Det är en himla skillnad på att bajsa i handen och sedan kleta in det i ett pytterör - mot att ta avföring på ett papper och stoppa dit en pinne och sedan skruva fast den på ett rör. Jösses - det är ju inte ens på samma planet. Det här fixar jag.

Undrar vad läkaren kommer att berätta om detta.
 
@snow jag har fått lära mig att kroppen kommer upprätthålla högt hb så länge den kan även om depåerna är låga. Sedan rasar hb-värdet när det inte går längre. Det är bara att fortsätta äta järntabletter och försöka maximera upptaget om du vill få upp dina depåer :)
Fast i mitt fall är det ju så att depåerna är proppfulla men det förs inte över till blodet.
Att äta järntabletter - förklarade läkaren -skulle bara göra att det lagras in ännu mer järn och kroppen fixar inte att göra sig av med överskott av järn.

Jag går och hoppas på blodtransfusion.
 
@tanten jo det förstod jag :) men snow undrade hur det kunde vara så som hennes blodcentral beskrev att hon hade det :) Järnomsättningen är som då mycket annat i kroppen komplex, jag hoppas ni ska bli kloka på vad dom felas dig efter denna omgången med prover :)
 
Du kan komplettera din kost med B12 och folsyra eftersom dessa kan ligga lågt vid blodbrist. Har man tagit prov på dessa
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varit på min årliga besök hos diabetesläkaren. Tydligen har jag blodbrist. Jag har "alltid" haft dåliga värden och har periodvis varit...
2
Svar
29
· Visningar
2 804
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp