Blodiga attacken inget brott – hästägaren utan ersättning

Enligt travsport.se fick hästen en ny tränare så sent som den 15/2... Olyckan hände i November och de provkörde den men den reste sig och slängde sig.
Jag kan tycka att den inte fick så mycket tid på sig från skadan till att de "dömde ut" den som travhäst. Hade den fått ett halvår till så tror jag nog att den hade gått att köra...
Med det sagt så trodde jag att det var strikt ägaransvar som hundägare.
 
Ibland är lagen verkligen knepig....

Ja, men lagen om allmänt hundförbud bygger ju på att skydda det vilda djurlivet under föryngringssäsongen, därav att det nog inte klassades som ett brott men det strikta hundägaransvaret gäller som sagt ändå, så vad de ska göra är att stämma hundägaren.
 
Ja, men lagen om allmänt hundförbud bygger ju på att skydda det vilda djurlivet under föryngringssäsongen, därav att det nog inte klassades som ett brott men det strikta hundägaransvaret gäller som sagt ändå, så vad de ska göra är att stämma hundägaren.
Oavsett så ska det inte hända och rent teoretiskt bröt det mot en regel (för egentligen är strikt hundägaransvar en regel), men sen är det en annan femma med reglerna... är väl ungefär som när vissa gärningsmän går fria pga kryphål i lagarna..
 
Oavsett så ska det inte hända och rent teoretiskt bröt det mot en regel (för egentligen är strikt hundägaransvar en regel), men sen är det en annan femma med reglerna... är väl ungefär som när vissa gärningsmän går fria pga kryphål i lagarna..
Mja, att låta en hund fritt jaga runt på otillåten tid räknas som jaktbrott, så hade hunden bitit ex.vis ett rådjur så hade hundägaren legat väldigt pyrt till och hundägaransvaret är strikt, så om de stämmer hundägaren har de troligtvis stora chanser att vinna.

Så det är två helt olika frågor som det handlar om.
 
Om polisen klassar det som en olycka så är det ju inget brott. Sen är ju hundägaren ersättningskyldig för skadorna hunden orsakat oavsett om det är ett brott eller inte.

Där borde ansvarsdelen i hundägarens hemförsäkring träda in (om denne har en vill säga).
Hade det klassats som ett brott så hade väl hästägarens hemförsäkring gått in och betalat en del.

Bara för att hunden hittar på något så betyder det inte att det är ett brott. Olyckor händer.
 
Mja, att låta en hund fritt jaga runt på otillåten tid räknas som jaktbrott, så hade hunden bitit ex.vis ett rådjur så hade hundägaren legat väldigt pyrt till och hundägaransvaret är strikt, så om de stämmer hundägaren har de troligtvis stora chanser att vinna.

Så det är två helt olika frågor som det handlar om.
Nu pratade jag teoretiskt sett, inte hur det är i verkligheten då det är två skilda saker.
 
Endera är ägarna okunniga och fattar inte att ersättning kommer de att få, men att de får kräva det av hundägaren istället för att låta åklagaren driva det i brottmål.

Eller så finns det annan info som saknas. Artikeln är bland det sämsta jag läst i frågan.

Stäm hundägaren. Det är strikt hundägaransvar. As simple as that. Faktiskt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Catrin Alexanderson var ute och körde med sin 1,5-åriga travhäst blev de attackerade av en hund. Hästen fick stora köttsår i sidan. —...
Svar
14
· Visningar
1 939
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp