Häst skadad i hundattack

Catrin Alexanderson var ute och körde med sin 1,5-åriga travhäst blev de attackerade av en hund.
Hästen fick stora köttsår i sidan.
— Den högg och högg och högg och hängde i nosen på hästen. Hästen kämpade för sitt liv, säger Catrin som var skakad efter hundattacken. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.skovdenyheter.se/article/hast-skadad-i-hundattack/
 
Enligt folk på FB är hundens beteende helt naturligt och förklarligt. :mad:

Fast jag håller tekniskt sett med, att det är både naturligt och förklarligt. Hundar ÄR rovdjur med mer eller mindre jakt i sig.

Däremot så är det otroligt hemskt och både oförlåtligt och oacceptabelt att ägaren låtit det ske. Det strikta hundägaransvaret gäller, och en hund som attackerar andra djur (eller "bara" inte kommer på inkallning, det är illa nog att hundägaren inte kunde bryta och kalla in sin hund) ska inte tillåtas vara lös utanför inhägnat område. Och särskilt inte om det som i artikeln påvisas att hunden sprungit lös och jagat djur flera gånger.

Hade systemet fungerat som det borde så borde hunden åläggas fysiskt koppeltvång, ett munkorgskrav hade nog inte heller varit fel. Hade jag fått önska högt också, så hade ägaren blivit fråntagen hunden då hen uppenbarligen inte kan vare sig kontrollera sin hund eller ens visa den hänsynen mot andra levande varelser att hålla hunden kopplad trots att det är uppenbart att kontrollen saknas...
 
Fast jag håller tekniskt sett med, att det är både naturligt och förklarligt. Hundar ÄR rovdjur med mer eller mindre jakt i sig.

Däremot så är det otroligt hemskt och både oförlåtligt och oacceptabelt att ägaren låtit det ske. Det strikta hundägaransvaret gäller, och en hund som attackerar andra djur (eller "bara" inte kommer på inkallning, det är illa nog att hundägaren inte kunde bryta och kalla in sin hund) ska inte tillåtas vara lös utanför inhägnat område. Och särskilt inte om det som i artikeln påvisas att hunden sprungit lös och jagat djur flera gånger.

Hade systemet fungerat som det borde så borde hunden åläggas fysiskt koppeltvång, ett munkorgskrav hade nog inte heller varit fel. Hade jag fått önska högt också, så hade ägaren blivit fråntagen hunden då hen uppenbarligen inte kan vare sig kontrollera sin hund eller ens visa den hänsynen mot andra levande varelser att hålla hunden kopplad trots att det är uppenbart att kontrollen saknas...

Håller helt med.

Jag fick två av mina får söndertuggade av lös jakthund i somras. Blir liknande skador, på samma ställen, för det är där rovdjur tar tag när de jagar. Skandalöst att folk ha så kass koll på hundarna!
 
Som sagt....helt naturligt och förklarligt men knappast önskvärt som okopplad hund och nonchalant ägare.

Däremot kan detta inte kommit som en överraskning för ägaren då en sådan hund sällan liksom bara "vaknar till" efter några år. Man vet oftast vad man har för hund.

En sådan hund har man inte lös överhuvudtaget, inte ens till och från bilen.
 
En fruktansvärd händelse för alla inblandade. Hunden i fråga borde inte få gå utanför dörren utan koppel o munkorg.
Vad jag inte förstår är vad en närbelägen flyktingförläggning har med saken att göra.
 
Som sagt....helt naturligt och förklarligt men knappast önskvärt som okopplad hund och nonchalant ägare.

Däremot kan detta inte kommit som en överraskning för ägaren då en sådan hund sällan liksom bara "vaknar till" efter några år. Man vet oftast vad man har för hund.

En sådan hund har man inte lös överhuvudtaget, inte ens till och från bilen.

Det hjälper dock inte att de är kopplade. En så aggressiv och jaktgalen hund, som säkert även är stor med tanke på skadorna, sliter sig om den ser något den vill döda. Har läst om flera fall i det sista där hundar och människor blivit attackerade och ihjälbitna (hundarna) av ffa kamphundar som faktiskt var kopplade men slet sig. Tycker ni verkligen att hundar som är så farliga ska få finnas? Visst, det är inte hundens fel men idiotiska människor som avlat fram den sortens temperament och egenskaper och ägare som inte kan hantera den. Men nu är hunden aggressiv, går ej att kontrollera och anfaller för att döda. Naturligt är inte lika med normalt och sunt beteende. Vi talar om sällskapsdjur som någon är ansvarig för och som måste vara trygga att ha bland människor och andra djur, inte om vargar i skogen som måste döda för att överleva.

Munkorg 24/7 är vad som skulle behövas, men tror knappast dessa hundägare kommer följa det. Därför finns inget annat alternativ än avlivning, oavsett vems "fel" det är. :(
 
Det hjälper dock inte att de är kopplade. En så aggressiv och jaktgalen hund, som säkert även är stor med tanke på skadorna, sliter sig om den ser något den vill döda. Har läst om flera fall i det sista där hundar och människor blivit attackerade och ihjälbitna (hundarna) av ffa kamphundar som faktiskt var kopplade men slet sig. Tycker ni verkligen att hundar som är så farliga ska få finnas? Visst, det är inte hundens fel men idiotiska människor som avlat fram den sortens temperament och egenskaper och ägare som inte kan hantera den. Men nu är hunden aggressiv, går ej att kontrollera och anfaller för att döda. Naturligt är inte lika med normalt och sunt beteende. Vi talar om sällskapsdjur som någon är ansvarig för och som måste vara trygga att ha bland människor och andra djur, inte om vargar i skogen som måste döda för att överleva.

Munkorg 24/7 är vad som skulle behövas, men tror knappast dessa hundägare kommer följa det. Därför finns inget annat alternativ än avlivning, oavsett vems "fel" det är. :(
Varför tror du att den är stor?
 
Det hjälper dock inte att de är kopplade. En så aggressiv och jaktgalen hund, som säkert även är stor med tanke på skadorna, sliter sig om den ser något den vill döda. Har läst om flera fall i det sista där hundar och människor blivit attackerade och ihjälbitna (hundarna) av ffa kamphundar som faktiskt var kopplade men slet sig. Tycker ni verkligen att hundar som är så farliga ska få finnas? Visst, det är inte hundens fel men idiotiska människor som avlat fram den sortens temperament och egenskaper och ägare som inte kan hantera den. Men nu är hunden aggressiv, går ej att kontrollera och anfaller för att döda. Naturligt är inte lika med normalt och sunt beteende. Vi talar om sällskapsdjur som någon är ansvarig för och som måste vara trygga att ha bland människor och andra djur, inte om vargar i skogen som måste döda för att överleva.

Munkorg 24/7 är vad som skulle behövas, men tror knappast dessa hundägare kommer följa det. Därför finns inget annat alternativ än avlivning, oavsett vems "fel" det är. :(
Värst vad du gick igång på den här tråden. I de delar av världen där hundar avlas till kamp så tas hundar ovillkorligen bort om de visar tendenser att ge sig på människor.
 
Skjut hundfan och ge ägaren ett saftigt föreläggande och rejält skadestånd till hästägaren på minst värdet av hästen + ersättning för klinikvistelse och ev efterbehandling. Kan karljävel, ingen förbannad hen, inte hålla reda på sin hund utan den jagat hästen i hagen redan tidigare ska hunden vara förverkad och han ska ha djurförbud! :rage:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Catrin Alexanderson och hennes häst Maze Runner attackerades av en hund när de var ute på skogstur. Hästen har fått skador för livet...
2
Svar
28
· Visningar
2 187
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 030
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 743
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel
Hästnyheter Amatörtränaren Catrin Alexanderssons häst blev attackerad av en hund då hon var ute och körde den i skogen. Något som ledde till stora...
Svar
1
· Visningar
474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp