Blodmåne - månförmörkelse

Jag höll på att ge upp vid 3 då jag vart så himla trött men lyckades hålla mig vaken och letade fram stativet och fotade. Kallt är det också. Och nu är jag såklart pigg :crazy:
 
Blev däremot inga fina rödmånebilder, autofokusen ville inte riktigt hitta av månen och mitt objektiv har varit med om lite dåligheter så manuella fokusen är trööööög och så träffade jag nån random dude som oxå var ute och kollade så vi satt å prata i typ 2 timmar!

Vad har du för utrustning?
 
Kan tillägga att min grannar verkade inte vara så intresserade av himlafenomen :p jag vare sig såg eller hörde någon annan och då gick jag ändå en vända mot bostadsområdet nedanför mig.
 
@JeayL: Hoppas det inte blev ordentligt mulet hos dig. Här hade tack och lov YR rätt och inte SMHI, det är nästan helt klart.
Först försvann den in i ett molntäcke och var borta ASLÄNGE, vet inte om den kan ha gömt sig bakom ett träd oxå så satt å snackade med nån random dude å så helt plötsligt dök den upp igen! Skithäftigt!
 
Fiiiiin måne! Trodde den skulle vara lägre på himlen, 11 grader kan väl ändå inte ha stämt?!
Problem med fokusen här, det och typ sämsta objektivet :p Men är hyfsat nöjd ändå!

blodmane.jpg


Stötte på en snubbe jag och syster också, lite paff då det aldrig hänt, jag är på samma ställe och fotar himlafenomen ganska ofta liksom. Menmen, han var trevlig! Fick veta att den där superljusa stjärnan på motsatt sida av himlen är Venus, det hade jag missat helt :up: Och Mars och Jupiter kunde man se där också :)
 
Nikon D90 och Tamron 70-200/2,8 använde jag inatt hade gärna haft ett ännu längre objektiv vid såna här tillfällen men det är ju så många objektiv man vill ha :o

Jo, det är ju det... :o

Jag har en Nikon D5200 med Tamron 18-270/3.5-6.3. Det gav mest pang för pengarna tyckte jag när jag köpte kameran.
 
jag vaknade vid 02.30 såg inte ett jota, drog täcket över skallen och somnade om :o

Nu får jag njuta av alla andras fina bilder istället :)
 
Jag gick upp och såg månen men tyckte inte den var sådär superröd fast att jag var uppe 4:30 och 4:47 när den skulle vara det som mest. Fick se ett stjärnfall med!
 
Jag var uppe vid 04:05 och såg en kanonfin måne i klart väder direkt från mitt sovrumsfönster! ÅH vad häftig den var! Några kassa mobilbilder genom fönsterrutan blev det.
 
Jag orkade inte gå upp mitt i natten, men när klockan ringde vid 05:40 och jag gick upp så var halva månen blodröd och halva såg ut som vanligt. Det var rätt coolt att se det också :)
 
Jag tänkte wtf igårkväll och struntade sonika i att ställa klockan - vad händer då tror ni?!
Jo, jag vaknar av mig själv kl. 04.10.... :eek:
Det var ju bara att kliva ur sängen och gå ut och titta på månen :D
(vem vågar trotsa ett sådant omen liksom... :crazy:)

Månen var fiiin :love: och det var helt stjärnklart :love: men den kunde gärna ha varit lite närmare... den kändes närmare och större häromkvällen när jag tvingade ut familjen att titta på den :angel:.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp