Milosari

Trådstartare
Rio har fått ett litet blodöra :(. Har aldrig haft det på någon hund innan. En snabb googling säger avvakta, men finns det komplikation man ska se upp med? Än så länge gör det inte ont och utseendet bryr jag mig inte om.

Rio har fått ett litet blodöra :(. Har aldrig haft det på någon hund innan. En snabb googling säger avvakta, men finns det komplikation man ska se upp med? Än så länge gör det inte ont och utseendet bryr jag mig inte om.
Om det blir jättestort finns det risk för tryckskador och att huden i örat går i nekros. Men det är ovanligt att det blir så stort. Sen behöver man kolla så att det inte finns en underliggande orsak så som öroninflammation. Ofta luktar det då illa från hörselgången, det är rött och svullet och ömmar och det är brunt eller gult sekret.
Om det bara är lite blodöra, örat och hörselgången ser ren och fin ut och hunden är obesvärad skulle jag avvakta.
Det har tyvärr en tendens att krångla rätt mycket när man börjar skära i det, och det finns ingen optimal metod, så det skulle jag undvika om det verkligen inte behövdes.

Om det blir jättestort finns det risk för tryckskador och att huden i örat går i nekros. Men det är ovanligt att det blir så stort. Sen behöver man kolla så att det inte finns en underliggande orsak så som öroninflammation. Ofta luktar det då illa från hörselgången, det är rött och svullet och ömmar och det är brunt eller gult sekret.
Om det bara är lite blodöra, örat och hörselgången ser ren och fin ut och hunden är obesvärad skulle jag avvakta.
Det har tyvärr en tendens att krångla rätt mycket när man börjar skära i det, och det finns ingen optimal metod, så det skulle jag undvika om det verkligen inte behövdes.
Det är inte så stort, ingen öroninflammation, ingen direkt smärta men örat vippar lite i rörelse (ståndöra). I vila står det som vanligt. Jag tror att han kan ha slagit i örat för ett par dagar sedan men?

Antar att det börjar göra ont när det blir farligt stort?

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar med att säga att jag har kontaktat veterinär men jag vet inte om jag är hysterisk, igen. Min lilla hund knasade till en klo...
Svar
8
· Visningar
836
Senast: Fiorano
·
Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 424
Senast: movi
·
Hundhälsa Jag har en Golden retriever-tik på 2 år som nyligen fått diagnosen kronisk inflammation i tunntarmen. Jag känner mig inte trygg med...
Svar
1
· Visningar
346
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men... 2
Svar
20
· Visningar
1 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden