Blodprov...

Huntress

Trådstartare
Läste i en artikel i en amerikansk hästtidning att det är mer eller mindre vanligt att ta blodprov på äldre hästar, för att hålla koll på bland annat leverfunktion och liknande...

Funderar nu på att ta blodprov på min häst, men undrar lite om hur det går till och så. Är det vanligt förekommande att man tar blodprov på hästar som det egentligen inte är något fel på, utan bara för att man vill hålla koll? Vad kan man ta för prover? Vad kostar det?

Mycket frågor... ;)
 
Sv: Blodprov...

Ett blodprov tas av veterinären i hästens jugularven, dvs en stor ven på halsen. Sedan skickas provet och svaret brukar komma inom några dagar.

Kostnaden varierar beroende på vad som kontrolleras. Ett normalt "hälsostatus" inkluderar den röda och vita blodbilden, levervärde, njurvärde och några mineraler. Kostnaden för analysen ligger strax under femhundralappen + moms, sedan tillkommer naturligtvis kostnader för veterinärens arbete och resa.

Jag vet inte riktigt vilken nytta man skulle ha av att kontrollera en äldre hästs värden med jämna mellanrum. Visst kan man upptäcka en del förändringar i tidigt skede, men frågan är om t ex en sviktande leverfunktion kan förhindras med någon behandling (i de fall det rör sig om åldersrelaterade besvär eller kroniska sjukdomar). Infektion är förstås bra att upptäcka tidigt, men där är febertermometern ett väl så säkert instrument. Du kan få indikationer på eventuell parasitförekomst, återigen är ett träckprov att föredra. Obalans i mineralförekomsten kan förstås åtgärdas genom extra tillförsel eller begränsning. Man kan också tänka sig att underlätta för ett organ med sviktande funktion genom extra tillförsel av vitaminer eller ändrad foderstat. Tveksamt om det skulle fungera så bra på häst dock (på hund o katt är däremot sk sjukfoder en stor grej).

Olika örtpreparat kan jag inte något om och lämnar därför till mer insatta att diskutera!
 
Sv: Blodprov...

Tack för svar! :) :bow: Har kommenterat ditt inlägg och kommit med lite fler frågor...

Jag vet inte riktigt vilken nytta man skulle ha av att kontrollera en äldre hästs värden med jämna mellanrum. Visst kan man upptäcka en del förändringar i tidigt skede, men frågan är om t ex en sviktande leverfunktion kan förhindras med någon behandling (i de fall det rör sig om åldersrelaterade besvär eller kroniska sjukdomar).

Tänkte du då att det inte spelar någon roll om man tar blodprov eller ej? Jag förstår inte riktigt... :confused:

Du kan få indikationer på eventuell parasitförekomst, återigen är ett träckprov att föredra.

Träckprov tar vi redan, han har haft 0 EPG flera år i rad nu... ;)

Obalans i mineralförekomsten kan förstås åtgärdas genom extra tillförsel eller begränsning. Man kan också tänka sig att underlätta för ett organ med sviktande funktion genom extra tillförsel av vitaminer eller ändrad foderstat.

Kan man alltså se obalans i mineralförekomsten på ett blodprov? Som ett slags svar på om foderstaten är helt korrekt? Har jag förstått rätt då...? ;)

Olika örtpreparat kan jag inte något om och lämnar därför till mer insatta att diskutera!

Vad menar du med örtpreparat? Om det syns nåt sånt på blodprovet eller vad då?


Tack återigen för ditt svar... :)
 
Sv: Blodprov...

Jag var inne på klinik med min 17-åriga häst, då märkte de att han hade gulaktiga slemhinnor och ville ta ett blodprov för utöver sköldkörteln som jag ville ta blodprov på.

Och levervärdena var ok, men inom det högsta inom normalt men ej över gränsen där det räknas som högt. Såd et var ingen fara men de sa att det är normalt och vanligt på äldre hästar att levervärdena blir högre.
Det enda de sa man kunde göra var att ge extra b-vitamin (en av b-vitaminera speciellt, som jag inte mindes vad den hette. Niacin tyckte jag det ät som men är kanske 10% säker på det så det stämmer nog inte).

För sköld och leverprov kosta blodanalysen 580kr och själva blodprovstagningen kosta väl runt 60-70 kr.

Vet ej om man kan se andra saker på just dessa proven utöver levern och skölden, har ej fått hem pappret än..
 
Sv: Blodprov...

Jag menar att även om man ser förhöjda levervärden på blodprovet och följer upp detta med andra tester för att hitta orsaken så är det inte säkert att man kan hjälpa hästen med någon behandling. Förändringar i de inre organen på äldre individer är sällan behandlingsbara. Och om det handlar om en behandlingsbar sjukdom så är förändringarna ofta så pass akuta att hästen ändå uppvisar symptom. Jag är lite av den uppfattningen att man inte ska ta en massa prover "för säkerhetsskull" när hästen (eller människan) är helt symptomfri. Man hittar ofta avvikelser från referensvärdena som inte betyder något, de är mer att betrakta som bifynd. Följden blir istället en massa oro och inget konkret för hästen. Blodprov är däremot enormt värdefullt om man har diffusa eller påtagliga symptom på sjukdom.

Man kan förstås se om en häst har en så kallad subklinisk infektion (lindrig infektion som aldrig ger några symptom) och vila den under en period. Det kan vara bra, men å andra sidan - men frågan är hur mycket det betyder för hästen som fö är helt frisk?

Ja, man kan se underskott av vissa mineraler (vanligen magnesium, fosfat, kalcium, natrium, kalium, järn) och kan då korrigera detta genom att under en period tillföra extra av bristvaran. Det är inte så vanligt med påvisbara brister hos hästar som får en väl avvägd foderstat.

Jag tänkte på en tråd häromdagen då någon växt ansågs kunna stärka leverns funktion. Det kunde ju kanske vara något, men jag har inte några kunskaper inom örtmedicinen så jag törs inte uttala mig!
 
Sv: Blodprov...

Jag har tagit "stor blodbild" på min häst två gånger. Orsaken var att hon svettades kopiöst och kändes lite matt. Min beridare gissade på levern, vilket han menade var vanligt på unga hästar (hon var fem då).

Blodprovet visade att hon nyligen haft en infektion (vilket stämde), förhöjda levervärden, samt förhöjda muskelvärden (på uppföljningsprovet). Ett par dagar innan hade dock hästen behandlats av fysioterapeut och när vet hörde det förklarades muskelvärdena med detta. Var tydligen inte ovanligt pga träningsvärk och så.

Efter första provet fick hon något homeopatiskt preparat (andra länder, andra seder...) av veterinären. Det hjälpte inte ett dugg, vid nästa prov var värden fortfarande lika höga/något högre. Ungefär där hade jag av olika anledningar bytt veterinär (dvs nästa prov togs av en annan vet). Hon fick en annan medicin. Därefter svettades hon mindre och blev mycket piggare och fräschare, så då tyckte ingen att det var nödvändigt att ta något mer prov.
 
Sv: Blodprov...

Tycker det är aldrig fel att ta prov, om man vill veta hur hästen mår. Man kan se mycket från ett enkelt prov...
 
Sv: Blodprov...

Visst kan man se mycket på ett blodprov, men utan att veta vad man letar efter så kan det vara svårt att veta om informationen är relevant. Ungefär som om man friröntgar en häst och hittar en mindre skelettdefekt. Betyder detta att hästen kommer att få ont inom en överskådlig framtid eller är defekten totalt irrelevant.

Ett förändrat blodvärde men en helt symptomfri häst? Hur ska vi tolka det?
 
Sv: Blodprov...

Det finns vissa ramar för 'vanligaä blodvärder som kan ge en indikationer att någonting kan vara fel. Det är detsamma som med männislor. Om man misstänker någonting är det ganske vanligt att at ett blodprov. Ett blodprov kan ge mycket informatiom om hur hästen mår generellt.
'
Visst kan man se mycket på ett blodprov, men utan att veta vad man letar efter så kan det vara svårt att veta om informationen är relevant. Ungefär som om man friröntgar en häst och hittar en mindre skelettdefekt. Betyder detta att hästen kommer att få ont inom en överskådlig framtid eller är defekten totalt irrelevant.

Ett förändrat blodvärde men en helt symptomfri häst? Hur ska vi tolka det?
 
Sv: Blodprov...

Menar du referensvärden? Ja, och?

Om du inte misstänker något fel och hittar ett avvikande värde - hur ska detta då värderas? Om du tar ett blodprov på en helt frisk individ, säg en människa, och hittar ett lite lågt sköldkörtelhormonvärde - ska man då sätta in behandling endast utifrån blodvärdet? Nej, så fungerar det inte.

Jag säger ju gång på gång att blodprov kan vara mycket utslagsgivande när man har en specifik frågeställning, men i det här fallet talra vi om "förebyggande blodprov".
 
Sv: Blodprov...

Jag tycker du har fel där faktiskt!

Dels är det stor skillnad på vuxna människor och en häst.
En människa kan direkt tala om då någonting känns konstigt annorlunda och då testa sig. (jobbarkompisar och vänner har då i många fall inte reagerat över att det är någonting "fel" på personen.)

En häst får gå med sina små känningar tills vi människor reagerar på att någonting är fel och då har det säkert pågått ett tag.

Att testa i föebyggande är då inte fel tycker jag.

Sen säger du att: "Om du tar ett blodprov på en helt frisk individ, säg en människa, och hittar ett lite lågt sköldkörtelhormonvärde - ska man då sätta in behandling endast utifrån blodvärdet? Nej, så fungerar det inte."
Jasså?!? Det gör det väll visst det! Vet inte hur det är med just sköldkörteln, men med många andra värden så sätter man ju in behandling även om personen i fråga inte har besvär nu idag. (järnbrist, blodsocker, höga blodfetter mm)

I hästfallet så finns det ju många olika extra foderpreparat/örter och annat som man kan använda om det skulle visa sig att kusen hade dåliga levervärden tex.

Varför vänta tills hästen är sjuk om man kan hitta den svaga punkten innan och hjälpa till att förebygga ännu sämre värden?
 
Sv: Blodprov...

Jag håller förstås med TantEster, blodprov gör mest nytta när man har en relevant frågeställning o riktar provtagningen därefter annars luktar det mest geschäft.
Räkna gärna upp några örtpreparat som man VET gör nytta för levern o där man kan visa att de inte skadar.
Pl
 
Senast ändrad:
Sv: Blodprov...

Du kan hitta ett värde utanför referensramarna som inte är liktydigt med att individen är sjuk. Det finns flera faktorer som påverkar olika blodparametrar och ett ensamt avvikande värde är i sig inte tillräckligt för att ställa diagnos. På så vis kan ett prov taget på en frisk individ vara missvisande och leda till felaktiga slutsatser.

Olika gäller naturligtvis för olika individer. Du nämner förhöjda blodsockervärden - om detta upptäcks vid ett rutinmässigt blodprov hos en individ som är frisk, dvs inte uppvisar några av de symptom som förknippas med diabetes, sätter man inte genast in en insulinbehandling. Eftersom ett förhöjt värde naturligtvis är ett observandum tas fler prover, bland annat vill man kontrollera att det förhöjda glukosvärdet inte berodde på stress (vilket är vanligt hos djur i samband med provtagning) eller en tillfällig infektion.

Det behöver inte alls vara fel att ta blodprover för att i tidigt skede detektera sjukdomar, men man bör som djurägare vara medveten om att ett förändrat värde inte per automatik betyder att djuret lider av en viss sjukdom. Vid kraftigt avvikande värden tas provet ofta om och kan även kompletteras med andra tester. På så vis hittar man kanske en diagnos (eller kan sluta sig till att det var en tillfällig, fysiologisk avvikelse) och det kan vara bra i vissa fall. Värdet är större hos människor där man har andra förutsättningar att kurera tillstånd som tyvärr än så länge är obotliga hos exempelvis häst.

Det finns andra sätt att kontrollera om en häst har sämre hälsa än vanligt. T ex regelbundna veterinärundersökningar där eventuella ömheter och gallor avslöjas på ett tidigt skede, hjärta och lungor blir "avlyssnade", slemhinnor och lymfknutor bedömda och kanske ska man också lägga till kontroll av tändernas status (vilket är extra viktigt hos en äldre individ där problem som foderinpackningar och karies blir allt vanligare). En sådan klinisk undersökning tycker jag har ett högre värde än ett blodprov.

Att man kan korrigera brister på mikro och makromineraler har jag nämnt i ett av mina tidigare inlägg i den här tråden om du tar dig tid att läsa. Likaså har jag nämnt örtpreparat, men - och det tål att upprepas - jag har ingen aning om detta skulle kunna ha effekt vid ett patologiskt tillstånd. Har du?
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 471
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
16
· Visningar
1 252
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
727
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp