Blöta lucernpellets?

S

Sirisiri

Har hört att lucernpellets bör blötas innan man ger dom. Varför? Det står dock inget på säcken om det.

Ska dom bara bli lite fuktiga eller ska dom lösas upp helt? Har aldrig ens sett en lucernpellets tidigare, så jag måste fråga...

Om man inte kan ge torrt, räcker det om man blandar ner dom i betforen precis innan man ger då?
 
När jag gett lusernpellets har jag blött dom på samma sätt som betfor.

Anledningen är densamma - de sväller och kan ge foderstrupsförstoppning.
 
Jag har blött mina lucerpellets så att de kunnat svälla ordentligt.Jag tror man kan fodra med torra men jag skulle ju aldrig göra det för jag upplever att de sväller mycket foratre än betfor. Tar typ 5-10 minuter för de att bli färdiga.
 
Jätteviktigt att blöta. Vårt ena föl kom åt torr lusern (hon rymde ut hagen) och fick foderstrupsförstoppning, det satt stenhårt och tog lång tid innan det släppte. Lusernen blir flera gånger större när man blött den så man kan ju tänka sig hur det kan bli i hästens hals.
 
Jag har lagt mina pellets i blöt samtidigt med betforen nu. Det blir en äcklig geggig massa av det som ser hur oaptitlig ut som helst. Men det äts med god aptit!!
 
På den lusern jag köper står det på säcken att den bör blötas! Jag låter den alltid svälla minst 30 min innan jag fodrar med den och då i mkt rikligt med vatten för den sväller verkligen jättemkt!
 
Jag köpte lusern för första gången i går. Läste då på lappen i affären där det står om lusern. Längst ner står det BÖR BLÖTAS. Så det är nog bäst att göra det minst 30 min innan du ger det till hästen. :)
 
För att hästen kan få foderstrupsförstoppning. Blöter alltid utom en gång för två veckor då vi gav en näve i belöning som var torr. Satte sig fast i halsen direkt men det gick över ganska efter promenad och halsmassage, men det hade kunnat gått värre om vi inte hade sett det direkt.

Cissi :bump:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 948
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 342
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp