Blötlägga lusernpellets - vad är bäst?

Kanske inte ett förslag du vill ha, men jag hade gett lucernhack istället, för att slippa problemet. Det handlar ju bara om några månader, så merkostnaden hinner kanske inte bli jättestor.
 
Missade skriva det men det har hänt att jag planerat vila och inte orkat styra upp att någon annan blötlägger hinken (eller ve och fasa, någon hittar hinken innan den är blötlagd och fodrar rakt av) att jag blötlägger även övermorgons hink på eftermiddagen och även denna pillar han i sig glatt när den stått blötlagd i 10-15 grader.


Däremot vägrar hästen äta mat som stått över ett dygn sommartid. Så jag vet att han inte "bara är hungrig" utan faktiskt vägrar äta om det är osmakligt/otjänligt.
 
Kanske inte ett förslag du vill ha, men jag hade gett lucernhack istället, för att slippa problemet. Det handlar ju bara om några månader, så merkostnaden hinner kanske inte bli jättestor.

Som jag skrev ovan, det blir för mycket volym iom att hon ska trycka i sig 7 kg hö och 1 kg kraftfoder också.
 
Vill också poängtera att varken djur eller människor ska dricka varmvatten från kranen!

Jag hade valt att blötlägga 3 timmar innan som du skrev, helst med kokande vatten. En vattenkokare löser det fort om det går att ha i stallet. Annars termos hemifrån :)
 
Vill också poängtera att varken djur eller människor ska dricka varmvatten från kranen!

Jag hade valt att blötlägga 3 timmar innan som du skrev, helst med kokande vatten. En vattenkokare löser det fort om det går att ha i stallet. Annars termos hemifrån :)

Alltså jag kånkar inte 8 liter hemifrån…
 
Vill också poängtera att varken djur eller människor ska dricka varmvatten från kranen!

Jag hade valt att blötlägga 3 timmar innan som du skrev, helst med kokande vatten. En vattenkokare löser det fort om det går att ha i stallet. Annars termos hemifrån :)
http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hast/varmvatten-fran-kranen/

Jag kommer fortsätta använda 4-5 liter hett vatten ur kranen, ur kopparaspekten verkar det lugnt. Ur legionellaaapekten är risken större för mig som andas vattenångan än hästen som äter blötlagd mat.
 
Jag blötlägger, och har gjort i alla år, lucernpelletsen kvällen innan. Ger hälften på morgonen och resterande hälft på kvällen och så gör jag en ny hink på kvällen som är färdig på morgonen. Och så går det runt så i all evighet. Ska tilläggas att mina hästar bara får lucern på vintern så jag har aldrig problem med att det jäser eller blir för varmt.
 
Nu vet jag inte vilken lucern du är ute efter men jag skulle ta lucern/grönpellets som har högst protein så du kanske kan dra ner på givan? Jag ger ju Salsa grönpellets, eller ja gjorde när mamma-häst var hemma, 10.5 MJ och 160 smrp.
De löses upp enkelt också efter några timmar.
 
Jag skulle ta kall vatten och ett dygn före. Då är chansen bättre till helt upplöst lucern.

Någon som vet hur hett vatten påverkar vitaminer och mineraler? Min tanke har alltid varit att det är dumt för en hel del fördelar försvinner med hett vatten men jag har inga belägg för det.
 
Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit (dvs jag flyttar långt från stallet och kan inte kånka 10 kg blötlagt lusernpellets till bilen/bussen), utan jag måste antingen göra det ett dygn i förväg eller när jag kommit till stallet och hästen ska ha fodret inom tre timmar.

Kan det fungera med att blötlägga i hett vatten? Vi har vattenkokare i stallet jag kan använda, men det blir ju liksom 8 liter vatten, så det tar en stund. De gånger jag glömt blötlägga 1 hg lusernpellets (ponnyn får det för att få i sig mineralerna) och använt hett vatten har inte hela kärnan lösts upp, utan det har varit kvar "småklumpar" som ponnyn tuggat sönder. Det har känts ok då det varit sån liten mängd, men nu blir det ju mycket mer.

Eller är det ok att blötlägga ett dygn i förväg, om det är kallt vatten och hinkarna sen står i några plusgrader bara (max 4 skulle jag säga)?

Vill helst inte ge lusernhack istället, dels för att det är mycket dyrare och dels för att det tar längre tid för hästen att äta upp (hon ska redan innan smälla i sig 7 kg hö och 1 kg blötlagt kraftfoder på ett par timmar).

Problemet löser sig själv i slutet på februari, men tills dess, vad är minst dåligt?
Jag tycker vattenkokaren låter som det mest hygieniska alternativet. Hur många liter pellets är det som skall blötas? Jag brukar bara täcka pelletsen + lite till med vatten och köra ca. 50/50 när jag använder vattenkokaren så det blir mer som att blöta dem i varmvatten. Mina pellets är mjuka om än inte helt upplösta på ~30 minuter, men andra sorter tar lite längre tid. Inte så länge att det borde vara problem att få det att luckras upp på ett par timmar. Är det någon av dem som har dåliga tänder, i och med att du önskar att det skall vara 100% upplöst?
 
Jag blötlägger alltid dagen innan, ibland tom upp till ett dygn innan beronde på hur jag jobbar så länge det är svalt ute (höst/vinter). Aldrig varit med om att det hunnit bli dåligt. Ända gången jag inte gör det är på sommaren av förklarliga skäl. :)

Har man missat dagen innan går det väldigt fort att hälla på kokvatten men som Efwa är inne på har jag funderat hur(/om) det påverkar näringsinnehållet.
 
Jag skulle ta kall vatten och ett dygn före. Då är chansen bättre till helt upplöst lucern.

Någon som vet hur hett vatten påverkar vitaminer och mineraler? Min tanke har alltid varit att det är dumt för en hel del fördelar försvinner med hett vatten men jag har inga belägg för det.
Mineraler är i allmänhet stabila, så det händer inget med dem av varmvatten. Vitaminer, ffa C-vitamin, kan vara känsligare och förstörs i viss mån av upphettning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 043
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 062
Senast: tara
·
Hundhälsa Igår har det rensats upp en sprucken menisk och tagits bort plattan efter korsbandsoperationen på Fiffi. Natten innan ville hon inte...
Svar
9
· Visningar
9 255
Senast: Luff
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 295
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp