Blötmat och barf.

Red_Chili

Trådstartare
Vi har nu bestämt oss för att försöka få katten att äta lite bättre mat. Jag har dock dålig koll på kattmat och min mor (som har katten) har obefintlig koll på kattmat ;) Vi behöver alltså lite hjälp!

Jag barfar min hund och tanken är väl att så småningom barfa även katten, om hon vill och inte har problem med tänderna. Jag har försökt kolla tänderna, men det är svårt och dessutom vet jag inte riktigt hur en frisk kattmun ska se ut. Hon har ljust tandkött iaf och munnen verkar inte lukta konstigt, så helt kaos och katastrof kanske det inte är?

Hur som helst. Fröken kräsen katt äter idag torrfoder. En enda sort eftersom det bara är en enda sort som hon vill ha.

Idag när jag var i mataffären hittade jag Mjau blötmat, någon som var med kycklinglever(?) och med gele. Den verkade inte innehålla något spannmål eller annan skit och därför köpte jag en sådan förpackning. Katten fullständigt älskade maten :eek:

Vi har också idag provat med en kycklingvinge, en liten bit av en kycklingvinge bara. Hon var utan tvekan intresserad, men jag vet inte om hon riktigt förstod hur hon skulle göra.

Det jag funderar mest på är: hur mycket skiljer sig kattens behov mot hundens? Katter behöver taurin, det vet jag, men jag vet inte hur mycket och hur man vet att katten får i sig lagom mycket.

Vilka blötmatsmärken är bäst? Jag läste något på Mjau-tillverkarens hemsida om att det innehöll godkända färgämnen... Jag vill inte ha färgämnen i kattmaten.

Bör man variera blötmaten eller kan vi fortsätta ge en och samma sort när vi hittat något hon gillar?
 
Sv: Blötmat och barf.

MJAU och Bozita är bra blötmat. MJAU kan innehålla små mängder sockerkulör, för färgens skull, vilket är det godkända färgämnet de använder. Jag väljer lite sockerkulör före alla kolhydrater i torrfoder vilken dag som helst.

Det är alltid bra att variera katters mat eftersom de så lätt blir fixerade vid ett foder och då blir det svårare att vänja in annat.

Vad gäller skillnader mellan hund och katt är det väl grovt sett så att katten behöver mer mer protein, taurin, B-vitaminer och mer av vissa mineraler. Du kan jämföra AAFCOs värden (hundmat och kattmat) för att få en bättre uppfattning om skillnaderna.

Kycklingvingar kan vara svåra att greppa till en början. Prova att dela vingen i leden så att det blir två mindre delar. Det går även att rulla den i någonting gott för att verkligen få igång katten.

Vad gäller taurin så löser det sig om katten äter varierat. Fläsk innehåller generellt sett höga halter taurin, så även hjärta (förutom kycklinghjärta) så man kan ge lite mer av det om man är osäker. Är man orolig är det inte farligt att tillsätta extra taurin.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag överväger att gå över till att ge mina katter Mush färskfoder, de frysta bullarna för katt. Det var förr tal om att Mush inte var...
2
Svar
25
· Visningar
2 770
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 297
Senast: Tiffany
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 140
Senast: mackan
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp